Hola, de Chile!

België, Brussel

Goedemiddag voor diegene die ons reisverslag gaan lezen!

Van tevoren waren we dit keer niet van plan om een reisverslag bij te gaan houden. We gingen tenslotte "maar" ruim 3 weken op reis en is het dan wel de moeite waard om te schrijven? En vinden jullie het boeiend om te lezen? Op die laatste vraag, kunnen wij geen antwoord geven, maar op de eerste absoluut wel: ja!
We maken weer veel mee en dat is leuk om op papier te zetten. Leuk om later terug te kunnen lezen, leuk om te delen met jullie en daarbij zou het gek zijn om al onze tripjes te beschrijven behalve deze. Dus bij deze een verslag van onze eerste week.
We zijn beide nog nooit in Zuid Amerika geweest en vonden het tijd worden om daar een bezoekje te gaan brengen. We nemen jullie mee terug naar het begin:

Vrijdagmiddag 19 januari vertrokken we vanuit Brussel, via Madrid, naar Santiago in Chili.
De vlucht verliep voorspoedig en er werd redelijk veel geslapen. We zien het altijd maar als een uitje: chips, cola en onbeperkt films kijken (de droom van ieder kind).
Aangekomen in Santiago pakken we een taxi naar het hotel, het is daar inmiddels zaterdag in de middag. Het zonnetje schijnt lekker, het hotel is net een paar maanden open en we mogen al op onze kamer. Je hoort ons niet klagen! Na een verfrissende douche, een zomerse outfit te hebben aangetrokken en een zonnebril op onze bol, besluiten we de omgeving te voet te gaan verkennen. We zitten in een buitenwijk van Santiago waar genoeg te beleven is. We struinen door het park naar een groot winkelcentrum waar we een stevige lunch nuttigen. Het is grote zomervakantie nu in Chili, dus genoeg bedrijvigheid van mensen om ons heen. Aan het einde van de middag lopen we terug naar ons hotel, waar we vroeg ons bed in duiken.
De dag erop zijn we beide niet fit, dus we besluiten niet teveel te doen. We lopen een rondje, zitten wat in de schaduw bij het zwembad en eten 's avonds een hapje buiten de deur.
Op maandag zijn we beide een stuk fitter en besluiten met de metro het centrum in te gaan. Het is er erg druk, maar tussen de mensen door, bezoeken we alle hotspots. We lunchen ergens op straat, weten half wat we hebben besteld (zeer weinig Engels wordt er gesproken) en maken aardig wat kilometers met onze voeten. 's Avonds gaan we heerlijk uit eten en lopen we nog wat rond. Het zijn lange avonden, aangezien het pas tegen 21u begint te schemeren.

Het is inmiddels dinsdagochtend en we moeten vroeg uit de veren, 6.00u, om een taxi te pakken richting het vliegveld. We vliegen vandaag namelijk naar het zuiden toe van Chili. Helaas is Kim inmiddels gevloerd door een flinke verkoudheid met verhoging, dus zijn de pcm en neusspray haar beste vrienden. De vlucht verloopt prima en in Punta Arenas stappen we uit het vliegtuig. We halen onze huurauto op, een heerlijke grote bak met 4wd, en rijden in 2.5u naar Puerto Natales. Daar hebben we voor de nacht een kamer geboekt in een lodge. We besluiten het centrum in te lopen om een hapje te gaan eten. Het weer is hier een stuk frisser met een scherpe wind, maar gelukkig hebben we ons daar op voorbereid.
De dag erna is Kim niet meer dan een ademend hoopje ellende, dus besluiten we rechtstreeks naar onze volgende slaapplaats te rijden (een klein hotelletje) en gelukkig mogen we daar al op de kamer. Jim vermaakt zich met films kijken en Kim brengt zichzelf in een coma, waar ze na 3 uur slapen beter uitkomt. It's amazing!
We besluiten een rondje te lopen en eten 's avonds in het hotel. Geen spannende dag, maar dat geeft niet. Het is zoals het is.
De dag erop begint fitter en met een cheesecake achter onze kiezen (ze ontbijten hier graag met zoet), kunnen we de wereld weer aan. We stappen in onze truck en rijden naar het National Park 'Torres del Paine'. Alles verloopt voorspoedig totdat we bij een weg komen die is afgezet.... Net 5 min te laat om er nog doorheen te mogen en nu moeten we 3.5u wachten... Of omrijden (2u) en dat besluiten we te doen. Het is geen straf om hier te mogen rijden. De wegen zijn hier niet al te best en vooral niet al te veel.
We rijden via de andere kant het National Park in en we worden overvallen door de schoonheid van de natuur hier. Wow! Prachtige bergen met besneeuwde toppen, turquoise meren, rotsen, alpaca's, roofvogels, etc. We stoppen regelmatig aan de kant om even uit te stappen en wat rond te kijken. Einde van de middag komen we aan bij ons hotel en maken een wandeling de berg op. 's Avonds eten we in het hotel en rond 23u liggen we alweer knock out.

Vrijdagochtend maken we een plan bij het ontbijt en rijden we naar de andere kant van het park. Regelmatig gaan we stukken off road, wat het juist extra leuk maakt. We besluiten de zwaarste trek te lopen die er is (we hebben tenslotte al wat km's in de benen, not!) en hopen dat we er geen spijt van krijgen. Deze tocht gaat alleen maar bergopwaarts om uit te komen bij de top op 800mt hoogte. We zijn aardig fit en in een kleine 2uur staan we boven. Nou ja, staan... het waait zo hard dat we niet rechtop kunnen staan. Kim is als de dood dat ze van de berg af waait, dus ons momentje op de top was van korte duur (haha..).
Maar wat is het hier mooi, niet te geloven... We hebben inmiddels al redelijk veel gezien, maar hier zijn we van onder de indruk. Na 2 uur beneden aangekomen te zijn, lunchen we in de auto en besluiten nog een trek te lopen van 2uur in totaal. Deze wandeling is gelukkig geen klim, maar brengt ons bij blokken ijs in een meer.
Moe, maar erg voldaan komen we terug aan bij het hotel en genieten we daar van het uitzicht met een drankje. We sluiten de dag af met een lekkere maaltijd en slapen als een roosje.
Zaterdagochtend zitten we om 8.00u in de auto om nog even een laatste trek te lopen, voordat we het park gaan verlaten. Het kan hier zo hard waaien dat je letterlijk even met de voeten van de grond komt. Wij zijn er inmiddels aan gewend en lachen om de mensen die dat niet zijn. Hello China!
We stappen vervolgens de auto in om er na 4.5u uit te komen bij het vliegveld. We leveren onze auto in en worden opgehaald om onze laatste nacht in Punta Arenas te slapen. We slapen in een huisje in het bos en worden verwelkomd met een warm haardvuur. Heerlijk!
De volgende ochtend worden we wakker en worden we getrakteerd op een aantal (jonge) vossen die voor ons raam aan het spelen zijn. We pakken onze spullen en gaan terug naar het vliegveld om daar een vlucht te pakken die ons in de middag naar Puerto Montt brengt. Hier pikken we onze nieuwe huurauto op, een Jeep, en rijden in een half uurtje naar Puerto Varas. Een klein stadje aan een meer met uitzicht op twee vulkanen, bijzonder!
Er is een soort van festival aan de gang, dus het is een drukke boel met Chilenen (sowieso weinig toeristen in Chili) en gezellige muziek. We eten wat en lopen terug naar onze casa. We slapen deze nacht bij de mensen thuis, een 'Casa Particular'. Ons gezin is ontzettend gastvrij en we komen niks te kort, wat zijn ze lief. We slapen lekker en na een uitgebreid ontbijt zijn we weer ready te go. En dat is letterlijk nu, dus hierbij houdt ook dit verhaal op.
Over een weekje laten we weer iets van ons horen. De wi-fi is regelmatig slecht, maar ach... het is vakantie ;-)

Ciao! J&K

Top weer zo leuk om te lezen. Geniet er weer heerlijk van tot de volgende verslag ❤️❤️

Betty 2018-01-29 13:43:17

Wat geweldig om dit weer te lezen. Goed dat je eigen weer beter voelt Kim. Geniet er samen van. Dikke knuffel hier uit Oosterhout.

Tante jo 2018-01-29 14:13:22

Bofferds, wat enorm mooi daar! Geniet er lekker van. Dikke💋

Annet 2018-01-29 15:02:08

Super om jullie belevingen weer te lezen , ga lekker door zo! Geniet ze!

Dorinda 2018-01-29 15:22:56

Wat een heerlijk verhaal om te lezen. De omgeving is erg mooi om te zien zeg ! En fijn dat het allemaal verloopt zoals gepland. Geniet er nog lekker van. X

Evelien 2018-01-29 17:02:27

wat een leuk idee om toch een reisverslag te schrijven. Vond het leuk om te lezen, al is het wat moeilijk voor mij met 1 oog. Jullie hébben weer een mooi en bijzonder land uitgekozen. Heel veel plezier nog schatjes.XXX

mamsie 2018-01-29 23:05:00

Heb net jullie verslag in de trein zitten lezen. Wat hebben jullie weer een mooie reis. Veel natuur avontuurlijke auto en zo te horen vriendelijke mensen . Geniet verder van jullie mooie reis schatjes.

Ton 2018-01-29 23:15:24

Leuk verhaal J&K! We gaan ze zeker blijven lezen. Geniet van t avontuur!

Emiel & Marte 2018-01-29 23:27:06

Geniet van m'n tweede thuis :)

Lili 2018-01-30 03:56:50

Beetje jaloers ben ik wel. Maar voor jullie heerlijk! Geniet van ieder moment en vooral lekker van elkaar. Wat Is de wereld toch bijzonder

Ellen 2018-01-30 11:12:28

Leuk verhaaltje. Enjoy schatjes (L)

Irish 2018-01-30 20:07:14

ohhhh helemaal niet jaloers!!! Ziet er top uit en zo te lezen voldoet t nu al aan alle verwachtingen! x enjoy!!!

Mieke 2018-02-02 15:18:27

Hey lieverds. Wat een heerlijke gave reis om weer met jullie mee te mogen lezen!!! Echt weer een keigave trip. Geniet ervan daar. Dikke kussen en heel veel liefs van ons

Benji, siets en de zusjes 2018-02-02 16:12:06

leuk om te lezen weer!!

Petra 2018-02-04 12:53:34

Mooie foto’s, en mooi verhaal. Kijk al uit na het volgende 💋