Van Swaziland tot Drakensbergen...

Zuid-Afrika, Mooi River

Goodmorning!
Hier zijn we weer met een update. Na een flinke tocht kwamen we aan bij de grens van Swaziland. Na kantoortje in, kantoortje uit, stempeltje hier, stempeltje daar, mochten we eindelijk Swaziland binnen. Het was aardig bewolkt en mistig, maar zelfs toen kon je zien wat een prachtige natuur Swaziland heeft. We reden door een vallei met overal groen om ons heen. Toch wel weer anders als Zuid Afrika. Na een paar keer een kleine onweg arriveerde we dan eindelijk bij onze accommodatie. En wow, wat was die mooi!! We hadden een geheel huis met kroonluchters en meerdere kamers. Hier werden we toch wel even blij van :-) Na wat sightseeing, te lekker lunchen, hebben we 's avonds een filmpje gekeken. Het ontbijt de volgende dag was niet normaal... Wat een verwennerij!
Na het ontbijt vervolgden we onze tocht naar St Lucia. Dit is een plaatsje in Zuid Afrika aan de Oostkust. Aardig stukje rijden, maar dat blijft absoluut geen straf.
Indrukwekkend om de huisjes/hutjes van de lokale bevolking te zien. Kinderen die spelen met blikjes, vrouwen die zware watertonnen op hun hoofd dragen en dan ook nog met een baby op hun rug, mannen die staan te ploeteren in de volle zon. Wat een contrast met ons rijke westerlingen. Zonder er ook maar bij na te denken draaien wij de kraan open, staan wij onder de douche of wassen zelfs onze auto met drinkwater. Maar toch zie je de mensen hier lachen en vrolijk zijn, dit zijn ze gewend. Ook naar ons 'witkoppies' zijn ze hartstikke vriendelijk.

Enfin, uiteindelijk in St Lucia aangekomen, DE plek van de nijlpaarden en krokodillen. We zitten in een leuke lodge aan de hoofdstraat voor de komende 2 nachten. Na aankomst zijn we lekker gaan wandelen, eindelijk het strand op en de zee gezien. Heerlijk! Een stukje verder op het strand zagen we een waarschuwingsbord staan met daarop een nijlpaard en krokodil afgebeeld. Er stond bij: blijf ten alle tijden minimaal 30meter uit de buurt van deze killers. Het blijkt namelijk dat deze 2 dieren voor de meeste doden (door dieren) zorgen in Afrika!
Wij wel gewoom verder gewandeld met enige extra aandacht. Niks gezien, dus het zal wel meevallen.... Nou mooi niet! Aan de overkant vh strand zagen we later dat daar 5 giganten van krokodillen lagen tussen het riet. En daar waren wij vrij dichtbij geweest... ik schat zo'n 30meter ;-)

De volgende dag in St Lucia hebben we een croc&hippo tour gedaan. Erg leuk om met een bootje het water op te gaan en deze bijzondere dieren, van erg dichtbij, te zien. 's Avonds zijn we uit eten gegaan met Dominique en Roland die ook in St Lucia zijn. Erg gezellig om even bij te kletsen! Er gingen aardig wat flessen wijn doorheen en om 22u werden we naar buiten gekeken. Maar wij hadden nog geen zin om naar huis te gaan, dus hoppa één of andere louche lokale bar in. Het was een mooi avondje!
De volgende ochtend ging de wekker weer om 7u af, gelukkig geen kater, en maakten we ons op voor onze volgende trip naar de Drakensbergen regio. Het rijden ging weer prima, Jim waant zich af en toe echt in een Need for Speed spel. Uiteindelijk kwamen we aan bij onze accommodatie, ook weer wow! 's Middags lekker gechillt, wat spullen gewassen en 's avonds genoten van een geweldig 5gangen diner op sjiek. Hartford House is namelijk ook het nummer 5 restaurant van Zuid Afrika en dat proef je ;-)
De volgende dag op tijd eruit en genoten van een 3 gangen ontbijt. Tsja... voor minder doen we het hier niet, haha.
Auto in en op weg naar de Drakensbergen (staat op de Unesco lijst). Bij de poort een kaartje gehaald met alle wandelroutes en gekozen voor de Worlds View tocht van 15km (de berg op). En dat hebben we geweten... met onze tong op ons knieën kwamen we boven aan. Maar wat was het daar mooi! 360graden uitzicht. Niemand om ons heen, wij samen ff 'on top of the world'. Na wat blarenplakkerij en droge koekjes besloten we weer terug te lopen. We zijn de gehele tocht niemand tegen gekomen (ik snap achteraf wel waarom) en dat maakte het nog wat specialer. Bii de auto aangekomen waren we moe, maar voldaan!
Op de weg terug hebben we een hapje gegeten, 's avonds lekker in bad geweest (weer zo'n mooie met pootjes) en een film aangezet.
's Avonds nog even de balans opgemaakt, want het leek wel erg hard te gaan met het geld, wat bleek: we hebben de hele tijd verkeerd omgerekend! Het dubbele gerekend zelfs... Waar het mis is gegaan weten we niet. Het zorgde er wel voor dat we met een dikke smile in slaap vielen!

En nu is het weer ochtend en gaan we zo door naar Salt Rock. Een plaatsje aan de kust dichtbij Durban. Morgenvroeg vliegen we vanuit Durban naar Kaapstad. Weer een nieuw avontuur! We houden jullie op de hoogte! Hakuna Matata, Xx

Hallo lieverds, Echt leuk om weer een verhaal te lezen. Wederom mooie dingen gezien en meegemaakt. Maar ondertussen ook jezelf lekker verwend, zoals het hoort tijdens een vakantie. Vandaag op de helft.. Geniet er van! Xxx Roel en Marit

Marit 2014-10-08 09:12:59

Even kort maar krachtig,weer een geweldig verslag. En fijn dat het financieel ook een meevallertje was. geniet er nog van he. Liefs en kusjes van ons.

mamsie en Ton 2014-10-08 11:49:05

geniet er lekker van!! Tot snel ❤️

Eva 2014-10-08 14:49:14

Leuk om te lezen! Wat een ervaringen weer! X

Eef 2014-10-08 17:02:14

V wie zijn al die sokken

Mieke 2014-10-08 18:43:27

Wat n prachtige reis zijn jullie aan t maken geniet ervan een dikke zoen uit breda