Via de zee naar de wijn!

Zuid-Afrika, Franschhoek

Hallootjes, daar zijn we weer voor een update!

Na ons laatste reisverslag zijn we naar Salt Rock gereden. Een klein plaatsje aan de kust, vlakbij Durban (oostkust). Onderweg hier naartoe hebben we een bezoek gebracht aan 'the Mandela capture site'. Op deze plek is Mandela gearresteerd en hier staat nu een bijzonder monument en een museum. Wel iets om even bij stil te staan.

In Salt Rock aangekomen hadden we druilerig weer. Maar dat mocht de pret niet drukken om even een strandwandeling te maken. Hierna een fles wijn open getrokken op ons balkon en 's avonds een hapje gegeten.
De volgende ochtend op tijd naar het vliegveld om vanuit Durban naar Kaapstad te vliegen. Op het vliegveld onze Vivo heel ingeleverd (dit beestje heeft ons toch ruim 2600km overal heen gebracht). En off we go naar Kaapstad!
In Kaapstad aangekomen, stond daar alweer een nieuwe auto klaar. Dit keer een nieuwe (!) Hyundai I20, prima bak!
Spullen ingeladen en op weg naar Hermanus. De weg hiernaartoe was prachtig! Het blijft ons steeds weer verbazen hoe mooi Zuid Afrika is. Dit keer reden we voornamelijk langs de kust en tussen de bergen in. Mooi!
In Hermanus hadden we een leuke lodge waar we 2 nachtjes verbleven. Het was er wel koud, zo'n 14gr, dus hop meteen die verwarming aan. 's Avonds in een visrestaurant aan de haven gegeten met bijpassende wijn. Wow, wat was dit lekker! Het eten in Zuid Afrika is tot nu toe altijd lekker geweest. Niks nie Afrikaanse bobotti ;-)

En toen ging de volgende ochtend om half 6 de wekker... Waarom hoor ik jullie denken? Nou om op zoek te gaan naar the Great White Sharks! Met de auto richting Gansbaai gereden en ons daar gemeld bij onze tour. De zee zag er ietswat wild uit, maar dat mocht de pret niet drukken, volgens ons. Na een ontbijtje kwam de big boss binnen (een of andere Brian die ook altijd meewerkt aan Shark's Week van Discovery, ons onbekend) en die vertelde ons dat onze trip niet door kon gaan. Dit gebeurt slechts 1 tot 2 keer per jaar, maar er stond teveel wind en dit zou gevaarlijk zijn. Dikke damn! De volgende ochtend hadden we een walvissen tour gepland staan en zouden we doorrijden naar Franschhoek. Uiteindelijk konden we het eea verzetten, waardoor we toch nog een keer de Shark's Tour konden doen.
Die dag zijn we langs de kust gaan lopen en hebben we daar meerdere walvissen gespot. Hermanus is de nummer 1 plaats ter wereld om walvissen van zo dichtbij te zien vanaf de kant. En wij zaten in het goede seizoen. Bijzonder hoor!
's Avonds in bad geweest voor de verandering en pizza besteld. Tsja, het kan niet iedere dag een culinair hoogstandje zijn hè ;-)

De volgende ochtend weer op weg naar Gansbaai voor poging 2. En gelukkig, vandaag kon hij wel door gaan! Ingepakt met aardig wat lagen en een charmante oranje regenjas gingen we aan boord. De zee was nog aardig wild, maar daar kunnen wij zeerovers wel tegen. Op plaats van bestemming 'Shark Alley' was het wachten, en wachten en wachten... Maar na een aantal uur kwam mister Shark eraan en even waren er zelf twee. Kim snel haar wetsuit aangetrokken en de kooi in. F*ck wat was dit koud (gevoelstemperatuur van 8graden). Een aantal keer de haai voorbij zien komen, en ondanks het slechte zicht, toch wel gaaf! Eenmaal uit de kooi was ik bevroren...
Op weg terug naar de haven, kregen we onze privé walvissen tour (we waren nu immers te laat voor onze geboekte tour). En wat was het gaaf om zo dichtbij deze grote beesten te komen. Ze sprongen uit het water alsof ze maar 10kg wogen. Gaaf!

In de haven aangekomen zijn we na een kop warme chocolademelk vertrokken richting onze volgende bestemming Franschhoek (gelegen in DE wijnstreek). De weg hiernaartoe was weer zo mooi en totaal anders. De wijngaarden leidden ons naar onze accommodatie. 's Avonds weer heerlijk gegeten en op tijd naar bed gegaan.
De volgende ochtend stond een wijntour gepland. Met een tram (tractor en truck) ga je dan verschillende wijnboerderijen af om overal wat te proeven. Erg leuk en vooral ook lekker! Zelfs Jim kon de rode wijn waarderen ;-) Je drinkt aardig wat wijn op zo'n dag en dat voel je wel. Bij één vd stops kreeg je Schnapps, een flinke shot met 43% perentoeli, koekoek!
De tour liep tegen 18u op z'n eindje en dat was ook wel prima, want het was aardig koud geworden. *hik

En nu is het weer de volgende ochtend en gaan we zo fris en fruitig op weg naar Kaapstad om daar onze laatste dagen door te gaan brengen. Tijd gaat snel, maar het is nog niet voorbij! We gaan nog even het maximale uit de komende dagen halen. Keep you posted, Hakuna Matata!

Geen woorden voor geweldig xx

Betty 2014-10-13 09:35:20

Hey lieverds,weer een mooi avontuur,en Jim niet zeeziek geweest? Geweldig hoor wat jullie allemaal doen,je haalt er echt alles uit,logisch want zo'n reis doe je maar 1 keer he. Geniet nog de laatste paar dagen,want voor je het weet zit het erop.(ook voor ons bijna). Tot gauw weer. Xxxx mamsie

mamsie 2014-10-13 10:08:18

Hey luitjes. weer een heel leuk verslag hoor. zo wat zal dat koud geweest zijn met die duik maar wat een geweldige ervaring. uit het verslag haal je het grweldige genieten van de reis door jullie samen. toppie hoor. blijf nog even genieten want het loopt voor jullie ook helaas op een eindje. zal fijn zijn om jullie weer terug te zien en de verhalen die jullie vast nog hebben te horen. hele dikke kus. geniet nog ff

ton 2014-10-13 10:12:00

Leuk al jullie verslagen. Heb ze allemaal met veel plezier gelezen. Jullie hebben een fantastische vakantie.

Micky 2014-10-13 11:05:34

wat een mooie reis ,met mooie mensen en een leuk verslag! Ik ben niet jaloers,maar er zijn nog wel wat dingen te wensen

heth 2014-10-13 12:00:28

En wij redden het nog wel hoor,maar zijn ook weer blij als je er bent

heth 2014-10-13 12:04:18

WoW! Geweldig he om walvissen van zo dichtbij te zien. Voel je je best nietig als klein mensje

Ghislaine 2014-10-13 14:25:24

wauw! Wat een verhalen weer, klinkt echt zo goed allemaal! Geniet er nog even van!

marloes 2014-10-13 15:56:47

Ja wat moet ik nog toevoegen weer zo,n prachtige reis gemaakt dankzij jullie twee. Je gaat bijna mee hikken na zoveel wijn hij zal beter smaken dan hier uit de fles!! Is de Afrikaanse taal een beetje te volgen ? Geniet nog van al dat moois dat jullie nog gaan zien.

Ans van der Nat 2014-10-13 21:09:01

leuk om zo te lezen wat jullie allemaal beleven. het klinkt super en het ziet er fantastisch uit op de foto's ! Genietze nog en tot snel.

Patrick 2014-10-13 21:53:19

Mooie avonturen hoor! Heb je ook onderwaterfoto's van The Great White?