Hello from up North!

Nieuw-Zeeland, Napier

Gooooeeeeedendag Nederland!

Inmiddels zijn we op het Noordereiland aangekomen, maar daar vertellen we jullie straks meer over. Door slecht internet duurde het even voordat het vorige reisverslag erop stond en daarbij ook maar weinig foto’s. Internet is op deze camping nu beter, dus we maken er meteen gebruik van. Hopelijk voelen we nog niet als SPAM voor jullie ;-) We hebben extra foto’s geüpload bij het vorige reisverslag, voor wie dat leuk vindt :-)

Maar anyway, vorige week zaterdag kwamen we aan in Abel Tasman National Park. We hadden al op het weerbericht gezien dat het in principe twee dagen lekker weer zou worden. Het is dan altijd wel even afwachten of het echt zo is, maar deze keer had mister Paulusma het goed. Yes!
Bij de I-site boeken we voor de volgende dag een watertaxi en besluiten om verder vandaag wat te chillen. We lopen wat rond langs eindelijk echte zandstranden, eten een ijsje en slapen ’s avonds op het topje van een berg op een freecamping.

De volgende ochtend gaan we vroeg op pad om een deel van de Coast Track te lopen. Deze track is oorspronkelijk is een meerdaagse tocht, maar je kunt ook een deel lopen en terug gaan met de watertaxi. Wij besluiten een deel te lopen, 17km, wat een goede keuze blijkt. We lopen langs prachtige baaien, genieten van het zonnetje op het strand en gaan uiteindelijk in de middag terug met de boot. A perfect day! We rijden uiteindelijk nog een klein uurtje en komen aan in Richmond op een fijne camping. We doen weer wat boodschappen en steken ’s avonds de barbie weer eens aan.

We slapen goed en worden uitgerust wakker. Vandaag belooft een regenachtige dag te worden, het kan niet iedere dag lekker weer zijn hier… Dus we houden het er steeds op dat we op deze manier de zon nog meer waarderen.
We rijden richting Nelson, waar we ons vermaken met shoppen, het beklimmen van een berg voor een mooi uitzicht van de stad en op het einde van de dag bezoek we het strand nog even. Uiteindelijk valt de regen ontzettend mee, gelukkig! Op het strand worden we gezandstraald en zit er zand op plekjes waar je je niet wilt of wist dat het daar kon zitten. We staan deze avond niet op een camping, dus dat is een beetje balen aangezien we dus niet kunnen douchen. We zoeken op dat in het centrum zit een openbare douche zit waarvoor je moet betalen, perfect! Om 17:03u komen we aan, helaas 3 minuten te laat. De schoonmaakster verwijst ons naar het zwembad waar je ook kunt douchen, helaas te laat… Damn! Uiteindelijk rijden we terug naar het strand en pakken daar een koude douche, welke aardig verfrissend is.
’s Avonds gaan we uiteten en kan Jim eindelijk spareribs eten. Het eten hier is overal heerlijk, alleen voornamelijk rund, kip en vis, dus die spareribs smaakten goed. We drinken een cocktail en gaan uiteindelijk weer terug naar ons huisje om te slapen.

Die ochtend worden we wakker van de regen. Op het gemakje staan we op en rijden na het ontbijt naar Blenheim toe in ruim 2uur. Blenheim ligt midden in DE wijnstreek van Nieuw Zeeland, Marlborough, wat dus ook wilt zeggen dat hier het meest de zon schijnt. Behalve de dag dat wij er zijn ;-) We sjokken wat door het stadje, bezoeken de I-site en vinden een plekje op een prima camping. ’s Avonds maken met taco’s en lopen richting het centrum om naar de bioscoop te gaan. We hebben de zaal voor ons alleen en even vergeten we dat we in Nieuw Zeeland zijn.

Inmiddels is het woensdag en staat er een wijn route op het programma. We rijden naar Renwick toe, parkeren onze Kuga alvast op een freecamping plaats en huren daar een tandem. Na een proefrondje hebben we de smaak te pakken en starten we onze trip. Onze eerste stop is een relatief kleine familie wijngaard van de Pinot Gris druif, onze favoriet! De eigenaresse laat ons ieder 6 wijntjes proeven en vertelt er van alles over. We kopen een fles Pinot Gris en rijden door naar de volgende wijngaard. Hier proeven we beide ook 6 verschillende wijnen en besluiten er wat bij te eten. Verstandig, want ze zijn niet heel gierig met het inschenken van de glazen. We genieten van heerlijke wijnen en een hapje in de tuin. Op naar de volgende! Het fietsen wordt inmiddels al wat zwaarder, maar ach op een tandem is er altijd iemand die trapt… Bij de volgende wijngaard mogen we 5 wijntjes proeven, maar na 3 houden we het hier voor gezien. We fietsen door naar de wijngaard van ‘Cloudy Bay’ welke Sauvignon Blanc we meerdere malen in Australië op hebben. We proeven hier in de prachtige tuin nog 5 mooie wijnen en genieten van het uitzicht. We merken dat we inmiddels door de jaren heen wijn steeds meer gaan waarderen en ook leren herkennen.
Ietwat jolig fietsen we rond half 6 terug naar de fietsenman en raken daar nog wat aan de praat met een stel uit Schotland. Ze vroegen hoe onze tandem beviel, want kennelijk staat hij bekend als de ‘divorce machine’. Geen paniek, we zijn nog steeds gelukkig getrouwd!
Die avond hebben we geen zin om te koken en wel in een vette hap. Bij de plaatselijk chinees, viskraam, friettent, supermarkt en ijswinkel ineens, halen we frietjes en peuzelen dit op in onze camper.

De volgende ochtend worden we wakker zonder hoofdpijn en rijden op het gemakje naar Picton. We gaan namelijk vandaag de oversteek maken met de ferry naar het Noordereiland! In Picton lopen we wat rond en lunchen aan de haven. Om 13u gaan we in de rij staan om te boarden en om 14u zeggen we het prachtige Zuidereiland gedag. Want wat was het daar mooi! Met ruim 3000km op de teller zijn we klaar voor een nieuw avontuur. We nemen uiteraard onze Kuga mee op de ferry en 4uur, en een te lekkere carrotcake later, komen we in Wellington aan. En wow, Wellington is echt een stad. Een stad zoals we niet eerder in Nieuw Zeeland hebben gezien, leuk! Die avond verkennen we Wellington al een beetje en eten heerlijke pizza’s . We verheugden ons al op de doggybag de volgende dag, maar tot de laatste kruimel eten we alles op. We slapen die avond aan de haven op een freecamping en zijn benieuwd wat de nacht gaat brengen. Wellington wordt vaak ‘Windy Wellington’ genoemd, dus het zou aardig kunnen gaan schudden vannacht.

De volgende ochtend worden we wakker en is het windstil….
In de ochtend lopen we een korte track naar Mount Victoria waar we een goed uitzicht hebben over de stad. Hierna zoeken we een camping op waar we wat wassen draaien, zelf douchen en weer wat orde op zaken stellen in onze Kuga. Aan het einde van de dag pakken we de bus naar het centrum en bezoeken het Te Papa museum. Een groot en modern museum (wat ook nog gratis is) wat je meeneemt in de geschiedenis van Nieuw Zeeland. We lezen over de Maori cultuur, de ligging van Nieuw Zeeland (precies op twee continentale platen waardoor er dus zoveel aardbevingen, bergen en vulkanen zijn) en bezoeken een ‘earthquake room’. Wij kunnen ons niet voorstellen wat voor natuurgeweld er hier regelmatig de kop op steekt…
Rond 20u zijn we terug op onze camping en kokkerellen nog een beetje. ’s Avonds kijken we een filmpje en vallen we onder de volle maan in slaap.

We zijn zaterdag vroeg uit de veren en besluiten onze plannen om te gooien. We hebben even behoefte aan de zon en willen weer eens een korte broek aan. We besluiten om toch naar de oostkust te rijden waar het de komende 2 dagen sowieso lekker weer is. In 4 uur rijden we naar Napier en dit blijkt een goede keuze. Napier is in 1931 compleet verwoest door een grote aardbeving en hierna opnieuw opgebouwd in art deco stijl. Je waant je echt in de Charleston sfeer, heel leuk!
We verkennen Napier, drinken wat op het terras en slapen die avond op een freecamping aan de zee.

We hebben weer genoeg leesvoer verzorgd, dus volgende meer over onze avonturen op het Noordereiland!
Veel liefs, J&K

Super leuk om een beetje met jullie op vakantie te gaan. Lekker genieten!! X

Evelien 2017-02-12 21:17:09

Echt zo erg mooi daar zeg! Die natuur, jemig. Geniet er nog lekker van.

Annet 2017-02-12 21:30:29

Who Needs Netflix als je jullie verhalen kunt lezen?? Ik ga wel ff n zonnendans doen, want jullie verdienen meeeeerrr zon! X

Mieke 2017-02-12 21:31:45

Weer heel leuk om te lezen nu een keertje niet 7.00 in de ochtend. Het blijft genieten met jullie net of wij erbij zijn. Veel plezier verder. Dikke kus ❤❤

Betty 2017-02-12 21:37:57

Weer een mooi verslag om te lezen. Jullie genieten echt van alles wat jullie mee maken. En als het weer of zo even tegen zit dan maken jullie daar ook weer het beste van. Geniet verder van deze prachtige reis want jullie hebben nog even he. Hele dikke kus. Xxx

Ton 2017-02-12 22:01:49

Hai moppie's, wat een verassing om nog gauw een mooi verslag te lezen van jullie geweldige reis,wilde net mijn bed ingaan,keek nog ff op facebook en .....YES een berichtje. Wat hebben jullie het toch leuk zeg en jullie halen er echt alles uit. Geweldig. Nu zijn jullie 3 weken weg en begin jullie toch echt wel te missen hoor. jullie gaan nog meer mooie en geweldige dingen beleven het eind is nog niet in zicht, Dus............genieten he. Dikke kus en knuffel.XXXXXX