Onze laatste week @ Chili

Chili, San Pedro de Atacama

Hola chico's,

We nemen jullie weer even mee terug de woestijn in; dag 2 in San Pedro de Atacama. Deze dag begon niet allerbest... Na het ontbijt besluiten we onze vliegtickets te boeken voor de dag erop, omdat we onze laatste dagen willen afsluiten aan de kust. Tegelijk twee tickets boeken lukt niet op de één of andere manier, dus proberen we tweemaal een los ticket te boeken. Ticket 1 lukt, maar ticket 2 niet. We blijven proberen, maar krijgen steeds een foutmelding. Ondertussen zien we de ticketprijs oplopen, wat wil zeggen dat er meerdere mensen op dit moment aan het boeken zijn. Sh#t! We bellen de bank om te checken of er iets met de creditcard is, en na 20min horen we dat dit inderdaad het geval is. Ze passen dit aan, waardoor we weer verder kunnen met boeken. Maar, je raadt het al... vliegtuig vol! Gelukkig gaat er nog een andere vlucht 5 minuten later en boeken we hiervoor een ticket. Niet ideaal om apart te vliegen, maar het is maar twee uurtjes.
Na het boeken van de tickets besluiten we fietsen te gaan huren, omdat we vandaag per mountainbike de omgeving willen verkennen. We lopen het dorp in en wat blijkt; op dit moment geven ze geen fietsen uit... Waarom begrijpen we niet helemaal, maar het heeft iets met het weer te maken. Balen! Uiteindelijk kunnen we een uurtje later wel fietsen huren en gaan we op pad. Bij de eerste bezienswaardigheid horen we dat vandaag alles dicht is, het is niet toegestaan om de valleien in te gaan. Dit heeft te maken met het onweer van de afgelopen dagen, de bliksem is op verschillende plekken ingeslagen waardoor er scheuren in de grond zijn ontstaan. Hierdoor is het niet veilig om rond te gaan lopen... helaas. We balen even flink, maar besluiten de fiets te pakken en daar waar het veilig is rond te gaan rijden. Uiteindelijk komen we op prachtige plekken en zijn we de ochtend al snel vergeten. In de hitte en de hoogte (+3km) is het lastig om te klimmen met de fiets, dus lopen we op het gemakje naar boven. De tocht naar beneden is vooral heel tof, met de wind in onze haren racen we de berg af. We leveren de fietsen einde van de middag weer in en sluiten de dag met een dikke smile en een heerlijk etentje en een Chileens wijntje af.
Om 23u liggen we in bed en krijgen we beide een "Chili ALERT" op onze telefoon binnen. We begrijpen niet goed wat er staat, maar door Google Translate komen we erachter dat het een waarschuwingssmsje is. Er wordt sterk afgeraden om van de officiële wegen af te wijken ivm scheuren in de grond. Om 0.00u gaat er een alarm af in het dorp en krijgen we hetzelfde smsje nogmaals binnen. Wij liggen veilig in ons bedje, dus maken ons niet druk.
Om 5.00u gaat die ochtend de wekker en worden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Op het vliegveld maken we nog even een klein stressmomentje mee (op Kim haar ticket, staat Jim's naam), maar gelukkig wordt het opgelost en stappen we beide een ander vliegtuig in. Op Santiago Airport worden we weer herenigd, pikken de auto op en rijden we in 1.5u naar Valparaiso.
Valparaiso is een havenstad met veel historie. Het is één bonte bedoeling van huizen, straatjes, streetart en mooie uitzichten. Een kleurrijke, georganiseerde chaos! Ons hotel ligt midden in het centrum, wat betekent dat we niet voor de deur kunnen stoppen om te parkeren en de tassen uit te laden. We rijden rond op zoek naar een parkeerplekje, maar dit is aardig lastig. Alleen maar smalle, steile steegjes en dan vaak ook nog eenrichtingsverkeer. We worden opgeslokt door Valparaiso, maar uiteindelijk vinden we een plekje en checken we in in ons hotel. Die middag struinen we door de gezellige straatjes, relaxen we tussen de locals op een pleintje en genieten we van het zonnetje.
De dag erop vertrekken we na het ontbijt voor een wandeling langs de kust naar een klein lokaal strandje. We eten een simpele lunch en chillen even op het strand. Het is al snel te warm en we hebben geen zwemkleding bij, dus we lopen in de middag weer terug naar het centrum. Die avond eten we erg goed (lang leve Tripadvisor) op hoogte. We zien de heuvels van Valparaiso langzaam veranderen in een magisch schouwspel. Duizenden lichtjes schitteren in het donkerte, erg mooi om te zien.
Inmiddels is het donderdag en besluiten we onze laatste drie nachten door te brengen in het nabij gelegen Vina del Mar. Vina del Mar ligt aan de kust én heeft een aantal mooie zandstranden. Een reden voor ons (en alle vakantie vierende Chilenen) om hier nog even te relaxen. We brengen onze dagen door met wandelen langs de kust over de lange boulevard, af en toe een uurtje op het strand liggen (langer gaat niet, want het is echt te heet en je verbrandt levendig) en lekker eten en drinken. We slapen in een erg goed boutique hotel en komen helemaal tot rust.
En helaas, aan al het moois komt een einde. Zondagochtend vertrekken we na het ontbijt richting Santiago Airport. We leveren de auto in, checken in voor onze vluchten en al vrij snel is het zover dat we in het vliegtuig zitten. We vliegen in de middag, maar door het tijdverschil en de tussenstop midden in de nacht zijn we een beetje van de wap. Helaas kunnen we niet veel slapen, maar ach.. des te meer films kijken we :-) Om 11.15u landen we in België en voelen we de kou om ons heen.
Eenmaal thuis aangekomen is het ook weer fijn om thuis te zijn. Het is inmiddels carnavalsmaandag(middag) en we besluiten maar even een kijkje te gaan nemen in de stad. Slapen is voor apen en kunnen we vannacht ook nog doen. We spreken met elkaar af om niet teveel te drinken en niet te laat naar huis te gaan... Enfin, om 22.30u komen we iets of wat aangeschoten thuis aan. Erg leuk om je vrienden weer te zien en toch nog even een "zak eens even door" dansje te doen.

De kleren worden weer gewassen, de foto's en filmpjes uitgezocht, de tassen opgeborgen en het werkende leven is weer begonnen. We kijken terug op een fantastische trip. Voor ons de eerste kennismaking met Zuid Amerika, maar zeker niet de laatste.... We hebben veel km's gereden, veel gevlogen, veel gezien en meegemaakt en dat zijn weer herinneringen voor het leven. We zijn enorm dankbaar!

Bedankt voor jullie interesse en tot een volgende reis....

Ciao, J&K

Inmiddels zijn jullie 2 dagen thuis, en heb ik al wat verhaaltjes gehoord,wist niet dat Jim dol is op "koriander"haha. Het is weer een hele mooie reis geworden en jullie zijn weer een hele mooie herinnering rijker. Jullie hebben weer intens genoten van de reis en van elkaar. En dat carnavallen.......dat dacht ik al en groot gelijk hoor. Fijn dat jullie er weer zijn schatjes. XXXX

Mamsie 2018-02-14 13:05:56

Weer een mooi leuk verhaal kan hier van genieten. Gelukkig weer alles bijna goed gegaan en zijn jullie weer veilig thuis. Kijk uit na meer verhalen en foto’s tot gauw 😘😘

Betty 2018-02-14 17:43:30

Fijn dat jullie t leuk hebben gehad!