Dag 17 van Balk naar Koudum 16 km

Nederland, Súdwest-Fryslân

Op aanraden van de bewoonster heerlijk gegeten in het dorp aan de Luts (riviertje).
Naast “ons” huis is een boerderij waar we op een gegeven moment een hoop geloei hoorden.
De koeien gingen met zijn allen naar de stal. Leuk om te zien.
Wederom heerlijk geslapen. Waarom lukt me dat dan thuis nooit 🤔

Buiten de dingen die we steeds bij het ontbijt krijgen hebben we nu al 2 dagen Fries suikerbrood. Lekker. En vandaag verse aardbeien.
We hoeven ons niet te haasten om te vertrekken en mogen de bui nog wel even afwachten.
Rond half 10 vertrekken we toch maar. We hebben vandaag zelf een route uitgezet van Balk naar Koudum. Als we nu terug gaan naar het Zuiderzeepad zouden we dik over de 30 km gaan. Is nergens voor nodig. We lopen een rondje over het Gaasterland. Een licht glooiend gebied van weiland en bos.

In het bos waar we een kruising naderen horen we ineens vanuit de linkerkant het geluid alsof er een paard aan kwam galopperen. Het bleek echter een grote zwarte hond te zijn. Terwijl hij ons pad voorbij galoppeerde keek hij net zo raar op van ons als wij van hem. Wij dachten allebei aan Scooby-Doo...tong uit zijn mond.. ohoh wat is dat nou?
Te grappig! Hij is super enthousiast
Zijn baasje roept van afstand dat hij niks doet hoor. Hij is aan het puberen..
Ze vertelt ons dat we onze ogen goed open moeten houden. Een stuk verder zitten een paar zeearenden met jongen. We hopen ze te zien.
Maar helaas..

Op een camping is weer een rust punt. Fijn, want we hebben wel zin in koffie.
Ze gaat het in huis voor ons zetten, want het water is uitgevallen. Dat ben ik niet veel later wer vergeten toen ik naar het toilet ging 😮.. blonde actie zeg maar

Dan passeren we een weide vol met zwarte paarden. Ik dacht dat koeien nieuwsgierig zijn, maar ook paarden reageren meteen als wij langslopen. Ik denk dat het getik van de ijzeren onderkant van de wandelstokken klinkt als hoefijzers of zo. Één voor één komen ze richting de weg. Als we doorlopen loopt de hele bups met ons mee. Ik steek de weg over voor een paar foto’s.

Als we bij de Aldkarre (water) nog een kleine pauze inlassen om wat te eten zien we dreigende wolken hard dichterbij komen. Moeten we nu toch de regenjassen weer aan. We krijgen omdat we beschut staan niet meer dan een paar druppels. We hebben vermaak van een paar zeilers die schijnbaar niet overstag kunnen, want ze varen steeds loeihard richting de kant en draaien dan de boot vanaf de kant om het meer weer op te varen.

Nog maar 4 km naar Koudum. We willen bij Galamadammen aan het water nog iets eten, maar het is wegens Corona nog gesloten. Dan maar door naar Koudum. Ook daar treffen we het meeste gesloten. Alleen ‘t kofjehûske is open. Hier eten we echt een heerlijk broodje zalm.

Het is nog wat vroeg, maar op ons slaapadres gaan we toch vragen of we al terecht kunnen. Ze zijn bijna klaar met de schoonmaak. We lopen nog een rondje Koudum en vragen bij Jan de Pianoman, zoals hij hier heet wat de pot schaft vanavond. Hij heeft een soort bio.restaurant waar pannenkoeken en wraps op het menu staan. Hij wil net beginnen om een Mousaka te maken, maar als we voor 6 uur zeggen wat we willen eten gaat hij naar de slager om het voor ons te halen. Geweldig dit. Mooi verhaal! Wij zeggen dat de mousaka prima is als het lukt of anders een wrap.

Terug op ons adres vragen de bewoners als we in de tuin van de zon genieten of we een roseetje met ze mee drinken. Gezellig.
De verschillen tussen hier en het westen zijn best groot. Ik hou van de rust hier en zij kunnen zich de drukte in het westen niet voorstellen.

Dan snel onder de douche en door naar Jan de Pianoman. Kijken of dat nog een mooi verhaal gaat opleveren.

Hoi hoi, wat een leuk verhaal en mooie foto's. Wel jammer dat die foto van Jan de Pianoman niet door de keuring kwam. Maar goed dat jullie voor een andere route hebben gekozen. Een keertje 16 km is ook prima. Bovendien zouden jullie dan Scooby-Doo hebben gemist. Ik zou me gek schrikken. Op het toilet bij het rustpunt op camping hangt nu een bordje: onbewoonbaar verklaard. In één woord schitterend die paarden!!! Terwijl ik dit zit te schrijven, zit ik nog op te drogen van "even snel naar naar de supermarkt". Met bakken kwam het naar beneden. Als ik dan lees dat jullie maar een paar druppeltjes hebben gehad, nou dan zijn weergoden écht met jullie. Hopelijk blijft nog even zo. Wat leuk dat Jan de Pianoman vraagt wat jullie lekker vinden. Hij gaat ervoor zelfs naar de slager, als het moet. Hoef je Spijkenisse niet te proberen. Leuk dat je onder het genot van een roseetje de verschillen ziet tussen het Friese boerenland leven en het gekkenhuis wat we het westen noemen. Als je dan daar zo zit, heb al snel de gedachten van: dat dit nog bestaat. Geniet er maar van. Oet moen

Karel Bekker 2020-07-06 21:27:47

Jan de Pianoman heeft de ballotage wel overleefd. Ik heb hem alleen verplaatst naar morgen 😉