Dag 6 van Monnickendam naar Muiden 28 km

Nederland, Gooise Meren

We hebben de mazzel dat er dit keer geen ontbijt bij zat dus kunnen we met de voorspelde hitte in het vooruitzicht lekker vroeg op pad met ons zelf bereidde ontbijt in de keuken. 6 uur trekken we de deur achter ons dicht. Voelt een beetje als de camino met de opkomende zon achter ons. Er komt een heerlijk koel briesje van het Markermeer en dat loopt heerlijk.

Vergeet ik nog te vertellen dat we de woonwijk uit hopeloos verkeerd liepen en daar een halve kilometer verspilde. Na 4 km slaan we af van de dijk de polder in. Het is voor de afwisseling wel leuk om nu een stuk door de polder te lopen.
Dan geeft de route aan dat we links het weiland in moeten, maar er hangt ook een rood A4-tje met daarop een tekst die we door de zon niet meer kunnen ontcijferen. Verboden toegang ivm ..... wij denken Corona, maar ja dat snijdt ook niet echt hout. We twijfelen of we wel of niet doen of we het gezien hebben. De omlooproute wordt vast en zeker weer langer hierdoor.
We besluiten toch om het niet te doen. Dan maar via de weg. Op de lantaarnpaal een stukje verder staat verboden toegang tot 1 juli ivm broedseizoen. Nu is het duidelijk. Weer iets verder opnieuw een omleiding... wat nu weer?!

De Uitdammerdijk is afgesloten. Laten we daar nu overheen moeten volgens de route. Er zit niets anders op dan de omleiding te volgen. Door de omleiding komen we wel bij een mooi rustpunt op een boerderij terecht. Is het nog ergens goed voor. Door de Corona geen toilet dus staan we na de pauze weer stil bij een hek in het weiland om de blaas te legen.

In de buurt van Ransdorp is de omleiding voorbij. Om nu weer op de route te komen zouden we een extra lus moeten maken om via Ransdorp weer naar Durgerdam te lopen en dan door naar Schellingwoude om daar het IJ over te kunnen steken.
De kortste weg is nu gewoon rechtdoor naar Schellingwoude. Die keus is snel gemaakt.
We passeren het plaatsnaambord van Amsterdam, maar het bord is gestolen. Beterrrr!!
We steken de Schellingwouderbrug over naar het Zeeburgereiland en dan de Amsterdamse brug. We laten de etappe door Amsterdam lekker schieten. Geen zin in, is bekend én het mooiste van Amsterdam is de laatste trein naar Rotterdam 😂

We laten Amsterdam dus rechts liggen en gaan door het Diemerpark richting Muiden. Inmiddels is het goed warm. Is de route saai. Asfaltweg met woekerende begroeiing en helemaal geen schaduw meer. De laatste 9 km is het qua warmte afzien. Dan zien we het eiland Pampus, Muiden kan niet ver meer zijn. En dan eindelijk om de bocht, de haven, het fort en het Muiderslot.
We zitten vandaag op de route in bed & breakfast Amuda. Die zijn zo lief om ons meteen op de kamer te laten om 12.45. We krijgen weer een koud biertje. Regelen een vroeg ontbijt voor morgen, want dat is toch wel heel lekker lopen zo vroeg.

Na het afspoelen van het zweet bij de super naast de B&B nog wat koude drankjes en een banaantje voor onderweg halen en dan sjokken we op onze slippers naar het centrum. We zijn wat tijd kwijt door te kijken bij de sluizen ben als we een plekje zien bij Ome Ko ( al 200 jaar een begrip in Muiden) gaan we daar aan een late lunch.
Dan nog een stukje van de route voor morgen naar het Muiderslot ( omdat de zon nu beter staat🙃)

Dan vluchten we uit de zon naar de koelte van de kamer. Straks weer voor het diner op pad. Nu de voetjes omhoog.

Toppers hoor

Tineke 2020-06-25 17:51:51

Heerlijk dat jullie zo vroeg op pad konden!! Het werd echt warm in de loop van de dag en dan laatste stuk op asfalt das minder. Wel leuke omgeving Muiden, Muiderslot etc. En je hebt wat aan je dag hahaha

marianne V 2020-06-25 18:05:24

Als ik jullie verslag zo lees met Uitdammerdijk, Ransdorp, Durgerdam, Zeeburgereiland, Amuda, dan krijg ik het gevoel dat ik een Harry Potterboek aan het lezen ben.;) Wat een heerlijk verslag met alles erop en eraan. Moet wel erg warm geweest zijn. En met omleidingen erbij lijkt het nog warmer. Als het kan zou ik morgen om 05.00 al gaan lopen. Het gaat morgen nog warmer worden en in loop van de middag komen de buien. Super mooie foto's weer. Die zon laag aan de horizon boven het water, de magere Hein zijn boerderij, een schitterend vorm gegeven brug, Muiderslot, sluizen en een geheimzinnige rode deur waarvan iedereen zich afvraagt wat daar achter zit....

Karel Bekker 2020-06-25 21:04:04

Je kent mijn deuren tic😉