Reisdag naar Saint-Jean-Pied-de-Port

België, Chièvres

Zoals gewoonlijk na een paar vrije dagen kort geslapen. Net voor de wekker wakker en na een ontbijtje naar Hoogvliet om Michel op te pikken. Dan door naar Rotterdam CS. Er is nog genoeg tijd voor een bakkie en dan gaan we naar het perron. De trein is mooi op tijd. Nog even Peet omhelzen en dan instappen. Het is eindelijk zover. Met een half uurtje zijn we in Antwerpen, met een uur in Brussel. Om kwart voor 10 arriveren we op gare du nord in Parijs.
De metrotickets hebben we in de Thalys gekocht. Dus we kunnen meteen op zoek naar de juiste metro.

Ook de metro ( lijn 4 richting Marie Montrouge) is al snel gevonden. 14 haltes verder zijn we gearriveerd op Montparnasse. Even gekeken waar we moeten zijn straks en dan naar buiten voor wat frisse lucht en misschien terrasje in de zon. Dat is er niet. We besluiten de tour Montparnasse te doen. Vanaf de wolkenkrabber zicht op heel Parijs en in de zon. ✔️kunnen we Parijs ook weer aftikken.
Op het station zo nog wat proviand voor onderweg halen en dan op naar Bayonne.

Een klein uurtje voor vertrek zijn we terug op station Montparnasse. Nu is het ontdekken op welk perron we de trein moeten pakken. Er zijn echter 2 treinen met onze vertrektijd en Bayonne is van geen beide de eindbestemming...
Word het Tarbes of Hendaye? Mijn gevoel zegt de laatste. En dan zie ik ineens een treinnummer vermeld staan op het bord. En zowaar, dat nummer staat ook op ons ticket.
Tijd voor een overlevingspakket voor de komende 5 uur. Ik vind mijn kippenchips jihaaaa, wat broodjes en drinken en we kunnen!

Aangekomen in Bayonne, net even na 5 uur. De warmte valt als een deken over ons heen. We zien nu heel veel mensen met rugzakken uit de trein komen. Even een snel rondje door het stadje. Dit voelt al veel prettiger als de megadrukte in Parijs. Dan weer terug naar de trein. Half 7 met een boemeltje naar onze eindbestemming vandaag.

Even na half 8 stappen we uit de trein. Hoe komen we nu bij Gite Makila? Zoals altijd weet Google raad. Bij binnenkomst word meteen mijn rugzak overgenomen. En... ff wennen.. onze schoenen mogen niet mee naar de kamer, maar op het schoenenrek.
Na de rondleiding laten we de rugzakken achter en lopen naar het pelgrimskantoor voor onze eerste stempels. We krijgen uitleg over de route van morgen. Waar er water is en waar we kunnen eten en ook welke wegen we moeten vermijden. In onze oren geknoopt en ook op papier mee gekregen.
Bij de eerste stempel krijg ik het al bijna te kwaad. Het gaat echt gebeuren nu!
Dan op zoek.naar wat te eten en een biertje om te proosten dat dag 1 uitstekend is verlopen en we uitgerust op de plaats van bestemming zijn aangekomen.
Morgen begint het echte werk.

Heeft niets met wandelen te maken maar alvast een bijzondere reis achter de rug Succes🍀morgen

Marianne 2019-09-20 22:03:14

Een goed begin is het halve werk. Heel mooie tocht.

Maaike 2019-09-20 22:20:34

Heerlijk je eerste verslag is er! Ga er naar uit kijken Succes morgen

Tineke 2019-09-20 22:25:17

Dit gaat heel bijzonder worden !!!!! Geniet er nu al van!!!!

Bea 2019-09-20 22:45:42

Yvonne en Aad vinden geweldig dat de eerste dag zo goed verlopen is.Wij hopen dat alle dagen zo goed verlopen als de eerste dag.Veel succes gewenst.Pa en Ma

Aad Werkhoven 2019-09-20 22:47:27

Yeahhhhh welkom bij jouw /jullie tocht!!! Zet UM op kanjerssssss

Tanja 2019-09-20 22:50:04

Heel veel plezier bij deze zó bijzondere Tocht! Alle liefs.

Eugenie Ponjee 2019-09-21 09:49:13

Een goed begin is het halve werk. Heelveel wandel plezier samen.

Magda Vis 2019-09-21 12:54:58

Door drukte te laat met beginnen van je verslagen. Maar ben er nu al verslaafd aan. Zet hem op alle twee! Mooie foto's.