Een nieuw begin

België, Zaventem luchthaven

Mijn kaken doen pijn. Pijn van op mijn tanden te bijten om mijn tranen te bedwingen. Zo nu en dan ontsnapt er toch een. En voel ik hem zacht maar zeker over men wang naar beneden sijpelen. Tot aan mijn kin, waar hij me verlaat en in de diepte te pletter stort op de koude vloer van de luchthaven. De traan die vol zat van liefde, emotie en spanning is nu alleen nog maar een druppel op de grond.

Het leek wel het laatste avondmaal. Met dertien zaten we samen, aan het smullen van heerlijke goudbruine knapperige frietjes. Als Belg een snel gemaakte keuze. Natuurlijk stond er voor mij ook een frisse pint. Er werd gesmult en gelachen. Tussendoor werden de allerlaatste puntjes op de lijst afgewerkt. En beetje bij beetje namen de zenuwen toe.

De nervositeit en zenuwen nemen alleen maar toe hoe dichter we bij de luchthaven sluipen. Mijn vertrek ligt nu echt op de loer. Hij heeft me in het oog en ik hem ook. Ik voel me wat ongemakkelijk wanneer ik me een weg baan richting de gate. Soms neergeslagen om vaarwel te zeggen. Soms euforisch omdat er zovele voor mij hier zijn.

Want afscheid is zwaar. Afscheid is hard. Degene die ooit een geliefde vaarwel zwaaiden, voor korte of lange periode weten waarover ik spreek. Je voelt je hart gonzen door je hele lichaam. Er vormt zich een brok in je keel en een waterval nestelt zich bij je neus en ogen. Je bent niet in staat om te praten, laat staan om een collega tegen het lijf te lopen. Want geef toe je ziet er niet uit. Rood doorbloedde ogen, gesnotter en ongemakkelijke bewegingen om toch elkaar nog eens vast te houden.

Maar tevens oh zo mooi!

Want al die tranen betekenen eigenlijk alleen maar 'ik hou van jou'. Zoë ik hou van je. Vader, moeder ik zie jullie graag. Vrienden en familie ik heb jullie lief.
Aan al diegene die mij mee hebben gevormd tot de jongeman die ik nu ben. Die me hebben onderwezen, verbeterd, bejubelt, geholpen, gesteund... Dankjewel! Ik ga jullie missen. Al draag ik jullie allen mee bij elke kilometer.

Maar nu begint mijn verhaal. Mijn reis, mijn droom. Nu sta ik op men eigen benen. Het afgelopen jaar heb ik me verdiept in de kunst van reizen en fietsen. En nu komt het groot tentamen! Het moment dat ik zo vreesde en tegelijk omarm is aangekomen.

Dan opeens zijn de tranen droog en lach ik hen toe. Want dit is misschien wel een van de mooiste momenten in mijn leven. Ze kijken allen zo trots en fier naar me, en ik voel me goed. Gelukkig en zelfzeker wandel ik de gate door. Nog een passionele zoen van men muze en een blik vol dank naar mijn kompanen en ik wandel weg richting een nieuw verhaal. Een nieuw avontuur. Nieuwe angsten en overwinningen. Nieuwe lessen over jezelf en het leven liggen op me te wachten. En met de borst vooruit en een brede glimlach wandel ik het geluk tegemoet.

Tjonge weer zo mooi geschreven wens je vele mooie momenten geniet met volle teugen

marleen poels 2015-04-02 19:18:58

Veel geluk mateke ;)

Wouter 2015-04-02 19:52:15

En hier stromen ze ook al...

JuliaDeZus 2015-04-02 20:13:13

Wat doet het deugd dit te lezen Brecht! Het is prachtig om je te zien gaan je doet voor de zoveelste keer je eigen stappen, ik hoef je hand niet meer vast te houden. Ik ben erg blij van de laatste weken samen: ze hebben ons weer dichter bij elkaar gebracht. En ja: ik ben trots op je! Fijn dat jij dit pad neemt. Curieus naar je verhalen. Uitkijken naar die berichten. Tot over enkele maanden ... misschien lonkt er dan weer een nieuw avontuur, niet verder vertellen, dat blijft onder ons hé ... ;-)

Bertenpaah 2015-04-02 20:50:32

Wauw Brecht, wat kan je prachtig verwoorden wat je meemaakt en voelt! We leven heel erg met je mee; hopelijk vliegt jouw valies snel de goeie kant uit! Geniet van alle mooie momenten, maar verwelkom ook de moeilijke; ze gaan jou vormen tot de prachtige, diepzinnige man, die jou in Lima nu al staat op te wachten!

Ann 2015-04-02 20:55:49

BRECHT MAAK ER EEN ZEER FIJNE REIS VAN.MAAR WEES VOORZICHTIG .DIKKE KNUFFEL

Marraine 2015-04-02 20:56:43

Go for it... you tiger

delmo 2015-04-02 21:14:30

Amaai .... kreeg ook pijn aan mijn kaken . Na het lezen van

alain 2015-04-02 21:19:33

Je bericht. ! Ik wens al je wensen toe en geniet maar . Veel succes !!!!

alain 2015-04-02 21:22:13

Ik wens je veel succes met deze moedige beslissing. Geniet van uw reis.

Mieke 2015-04-02 21:26:56

Succes Brecht. Als je zo mooi blijft schrijven zullen we allen mee kunnen genieten van je avonturen alsof we erbij zijn....

Danny 2015-04-03 08:24:08

Neefje ...poeetje ,cadeetje,atleetje,....over het grote zeetje ! Respect voor jouw onderneming ! Take care xxx uit Tongerlo

anit stevens 2015-04-03 09:01:41

Wauw, mooi geschreven Brechtie.. De sterke emoties brengen de poëet in u naar boven! En zoals hierbove al gezegd, als je zo blijft schrijven kan ik al ni wachte op het vervolg ^^ Maak er een ervaring van die je nooit meer gaat vergeten, en denk in de eenzame momentjes nog is terug aan al diegene die je dood graag hebben ;) en hoe weinig we elkaar ook horen of zien, het voelt toch gek da je nu weg bent :)! Kom dus maar heelhuids terug! Peace and Love!!

Jazzie 2015-04-03 09:40:18

Een afscheid, zo mooi verwoord dat het raakt. En vóór jou ligt het avontuur. Go for it and enjoy! Ik ga graag met je mee, online

Dina 2015-04-03 10:19:10

wauw, dit lezen is zo gemengd! Ik ben zo blij voor je dat je je droom achterna jaagt en dan spreek ik niet enkel voor mezelf! En vind het tegelijkertijd zo ontroerend hoeveel gevoelens je in je tekst zet dat ik echt een traantje moet wegpinken! Doet da goed daar he brecht! En keep save! X Naomi

Naomi 2015-04-03 12:43:54

holá Brecht, no sé porque pero desde ahora, como tu llegaste al otro lado del mundo, quiero escribirte en español. Gracias por sus palabras, tan sincero. Salir, hacer el primero paso, es lo mas dificil. Y tu hiciste. Felicitationes Brecht ! Buen couraje y mucha mucha suerte. Un beso.

Nicole 2015-04-03 23:19:36

Man geniet ervan !!!! Beleef de tijd van je leven . Wees voorzichtig en tot je volgend bericht, veel succes !!!!

Bramme 2015-04-04 01:31:54

't Is zover, je avontuur en droom is nu 'echt' gestart : go for it ! Maar dat was je dus eigenlijk al aan het doen in de weg er naar toe.. Grote bewondering voor iemand die niet alleen dromen heeft maar er ook daadwerkelijk wil voor gaan, en geen vrees heeft om hiervoor beslissingen te nemen waarvoor anderen hun dromen al zouden opgeven. Van een (ex)collegaatje ook verwondering over je (voor de meeste van ons) verborgen schrijverstalent ! Ik ben er van overtuigd dat er velen niet alleen zullen volgen en uitkijken naar je reiservaringen maar evenzeer naar je 'verslagen' ! Ze lezen als een (heel) goed boek. Tip : bundelen en nadien uitbrengen : bestseller in de maak ! Keep up the spirit, belééf je reis..en laat ons nog verder meegenieten :-).

luc de cat 2015-04-04 16:07:19

Jaaaah Man, Rastafari Go for it !!!!

Reggea Fan 2015-04-05 12:39:01

Gewoon fantastisch Brecht, vernam het nu pas via een collega :-) Ik ga je hier ook volgen vriend... heel erg tof :-) Veel plezier met dit grote avontuur ...