De wind

België, Aarschot

De wind is genadeloos.
Hij is weergaloos en keert voor niemand.
Ik heb het warm. Vanbinnen brand ik, maar de wind slaat me koud in het gezicht.
Hij praat met me. Vijftien tot twintig minuten sta ik daar dan. Luisterend naar zijn gefluit en het geritsel van de takken waar hij mee danst. alleen hij kent noch vrees noch angst. Hij raast waar en wanneer hij wil. Hij probeert me iets te vertellen. Maar wat?

Het is de avond van onze verhuis. Enkele uren geleden zaten we samen voor een laatste keer aan tafel. Nu gaat iedereen zijn eigen weg. Ieder zijn eigen verhaal , zijn eigen avontuur.

Ook het mijne kan bijna beginnen.
Nu zit ik hier vier weken voor vertrek.
Al mijn kleren in dozen op zolders, andere troep is her en der gestockeerd.
Alleen datgene wat ik de komende maand hier nog zal gebruiken en mijn totale reis uitrusting is het enige wat ik bij me heb op men oude tienerkamer. Ze ziet er fraai uit nu dat ze tot de ‘logeerkamer’ omgedoopt is.

Deze laatste weken zullen snel gaan. Het regelen van alle laatste zaakjes is al een hele karwei. Om nog maar te zwijgen over adreswijzigingen, afsluiten van contracten of allerlei onbenulligheden die ik nu ineens blijk nodig te hebben. Ook komt mijn BeneFIETS in zicht en moeten we hiervoor nog stevig onze handen uit de mouwen steken.

En dan wil ik natuurlijk nog elke moment die ik kan doorbrengen met mijn grote liefde.
Mijn allerliefste Zoë wat ga ik je missen. Soms lijkt het ondenkbaar dat ik haar zo een lange tijd zal moeten missen. maak ik me zorgen over wat dit met onze relatie zal doen. Want welke goede minnaar laat zijn muze achter? De laatste weken genieten we zo intens, en voelen we meer omdat we al die kleine momenten zo hard weten te koesteren. stilzwijgend, maar met een blik vertellen we elkaar in de taal der liefde, die niet te begrijpen is; ik hou van je.

En zo nu en dan slaat de koudwatervrees toe. Ineens overvalt me een beangstigend gevoel. Wat?! Over enkele weken zit ik op mijne alleene in een gigantische wereldstad aan de andere kant van de oceaan waar ze allemaal een andere taal spreken… woow
Euhm.. ja en hoe ga je dit dan doen, en hoe ga je dat regelen? En zou dit en dat wel mogelijk zijn… Oh neen ik ga zeker en vast opgegeten worden door een jaguar zoals iedereen had voorspeld en als het dat niet is word ik vast en zeker ontvoerd door een of andere bende.

Maar even later kom ik altijd bij mijn zinnen. En dan kan ik makkelijk relativeren. En eenmaal tot rust verdwijnen mijn angsten als sneeuw voor de zon. En groeit mijn zelfvertrouwen stuk bij stuk. Ik weet dat ik deze reis moet maken. en zal maken.
En al koppel ik me af van al dat wat ik tot nu toe gewend ben en vertrouwd mee ben. Ik vertrouw op mezelf. Op mijn eigen kennen en kunnen dat ik dit tot een goed eind zal brengen.

En daar sta ik dan. alleen in het diepst van de nacht. De wind in het aangezicht. Ik tuur voor me uit in de donkere nacht. Op zoek naar de leegte in het bos waar de wind zich schuil houd. Het is stil., muisstil. Alleen de wind vult deze koude nacht met zijn klagelijk gezang die men op alle werelddelen verstaat. maar slechts wordt beluisterd door enkelen. En misschien is het dat wat de wind me probeert te vertellen. Dat het tijd is. De tijd is nu. Geniet nu van die kleine momenten en koester ze. Wees dankbaar dat je terug terecht kunt bij je ouderlijk huis, wat zovele onder ons niet kunnen. Put energie uit die laatste zaakjes en karweitjes, want deze horen nu eenmaal bij jouw reis. dat onze liefde wel sterk genoeg is om dit te overbruggen. en dat we hier sterker uit komen. Maak een schitterend feest van die beneFIETS en doe al datgene wat jij nog nodig acht om hier met een goed gevoel te vertrekken. En dan kan je gaan, zoals de wind die zich niet moet verantwoorden welke richting hij inslaat. Die even snel vertrokken is als hij binnen is komen sluipen. Hij loeit en huilt wanneer hij wil. En al reist de wind ook alleen, hij is nooit te nimmer eenzaam geweest.

Brecht

Fantastisch Brecht hoe mooi je dit allemaal zegt! Ik wist niet dat je ook die kwaliteiten en vaardigheden hebt! We proberen je die maand nog te helpen en bij te staan. Maar we zijn ook zeker dat het allemaal best zal verlopen! Eigenlijk kijken we alle nu al een beetje uit naar jouw thuiskomen! Pr

Opa Marcel Steenwegen 2015-03-02 10:09:40

en dan gaan we verder: Prachtig! Proficiat en tot... Opa

Opa Marcel Steenwegen 2015-03-02 10:11:48

Echt heel mooi verwoord Brecht! Prachtig, ik kijk uit naar je volgende Posts; vanuit Aarschot, Zuid-Amerika of ergens onderweg. En ook fijn dat we deze 4 weken samen kunnen beleven!

Berten 2015-03-02 10:19:48

Prachtig hoe je alles schrijft ik ga je zeker blijven volgen maar eerst nog eens goed feesten bij de Walle

Marleen Poels 2015-03-02 10:42:22

Ja Brecht, al ken ik je niet, maar wel jouw Opa hier in Diest, je kent er wat van, schrijven en dichten of die schrijft die blijft, hopelijk geldt dat ook voor jouw en kom je behouden weer terug in ons midden, geniet er van en wees voorzichtig, je hebt maar één leven hé.

Maurice Bruyndonckx 2015-03-02 11:11:35

loslaten is kracht en kwetsbaarheid , kwetsbaarheid is kracht . Voor mij voelt het alsof nu pas de navelstreng verbroken wordt. Trots op wie je bent , trots op wat je doet, angstig omdat het loslaten nu echt wordt. Maar vergeet nooit : falen bestaat niet , alles is ervaring .

Mam 2015-03-02 11:19:46

..... en opeens wordt het duidelijk waar Brecht al die talenten vandaan heeft! Zijn moeder verraadt het subtiel maar prachtig! En twijfel geen seconde Brecht, niet aan jezelf, niet aan je lief en niet aan je liefde voor deze wereld. We zijn blij dat je het de wereld verder gaat laten zien, verrijkt! Wederzijds. Het zal niet je laatste reis worden, dus leer er veel van!

Martijn 2015-03-02 12:41:12

Mijn liefste, Bang voor wat er komen zal, trots op wat je gaat doen. Uw energie is nog nooit zo levend geweest, en je zoektocht zal je nog meer energie geven. Deze mooie teksten geven me steeds tranen, warmte maar ook vooral een glimlach, omdat het steeds bevestigd wat we samen hebben. We zullen ver van elkaar verwijderd zijn, maar ook steeds zo dicht bij, want jou warmte en liefde vult mijn hart , waar je ook maar bent.

Zoe 2015-03-02 20:44:08

She is the one for me!

WaarIsBrecht 2015-03-03 08:17:08

Hallo Brecht, We kennen elkaar niet, maar net zoals jij houd ik hier ook een blog bij. Tijdens het rondsnuffelen op deze website werd ik als het ware meteen aangetrokken door jouw blog, en na het lezen van jouw prachtige tekst hierboven is me duidelijk waarom. Ook ik begin volgende aan dé (zoek)tocht van mijn leven, inderdaad ieder heeft zijn verhaal, maar het is wel die zoektocht die alle mensen hier verbindt. Ontroerend ook jouw kwetsbaarheid en die van je vriendin, maar het is wel in die wederzijdse kwetsbaarheid dat jullie zich volledig met elkaar (kunnen) verbinden! Dat komt wel goed! Ik zou zeggen, be-leef, ont-moet, maar vergeet niet het belangrijkste : ontdek jezelf, want als je jezelf volledig kent zal je nooit eenzaam zijn! Het ga je goed! - Rajen

RajIndia 2015-03-03 14:12:28

Hallo Brecht, dankewel dat ik mag lezen wat u beroerd en bezighoud. Het is zo écht wat ik lees. Het heeft me ontroerd en blij gemaakt. Jij hebt glasheldere woorden voor het allerkleinste en tegelijk het allergrootste in jezelf. Jij hebt een manier om je uit te drukken en daar ben ik blij om, voor u. Want onderweg zal je dikwijls alleen zijn, zal er dikwijls niemand zijn om al je indrukken en ervaringen mee te delen. En dan heb jij je pen. Je kan alles neerschrijven dan. Deze blog is voor mij een kunstwerk waarin jij naar buiten hebt gebracht wat in u was/is. Chapeau. Als ge u 'pen en papier' niet vergeet of verliest onderweg, heb ik er alle vertouwen in Brecht, zelfs als ge een jaguar zou tegenkomen (wat ik u eerlijk gezegd toewens want het zijn prachtige en ongevaarlijke dieren). En ook zonder blog zal ik weten 'waarisbrecht', de wind zal het me wel vertellen.... Nicole

Nicole 2015-03-08 19:14:27

Het leven daagt ons steeds uit. Niet alleen bij grote beslissingen die we moeten maken, maar vooral bij de kleine ondernemingen van alledag. De waarde en warmte van mensen die dicht bij je staan herkennen en erkennen, genieten van de simpele dingen des levens... Dat is een prijs die je nu al in de wacht hebt gesleept. En je blijft groeien en je gaat alleen maar blijven bijleren. Zo veel moois staat voor jou in petto, Brecht. We zijn allemaal fier op je.

Jazzy 2015-03-10 23:20:05

Bedankt allemaal voor jullie mooie woorden. Het geeft me moed en kracht die ik op mijn reis zeker gebruiken kan. Bedankt B

WaarIsBrecht 2015-03-10 23:45:51

Beste Brecht, Man, ik wist niet dat jij zo goed kon schrijven. Je kan het heel goed uitleggen, maar nog zo veel beter neerpennen. Ook ik kreeg tranen in men ogen. Zo mooi, zo volwassen en met zo veel gevoel. Je raakt zelfs mensen die je niet kennen. Ik zal dus met veel plezier en ongeduld je reisverslagen volgen. Velen hebben je een beetje gek verklaard, zo helemaal in je eentje door Z-Amerika trekken, maar iedereen heeft toch veel bewondering voor je moed om deze reis te ondernemen. Je zal veel mensen op je pad tegenkomen, maar ook eenzame momenten beleven. Tijdens die momenten zal je misschien jezelf tegen komen en zo hard verlangen om in de armen van je geliefde Zoë te liggen. Toch ben ik ervan overtuigd dat je terug zal komen met veel bagage en levenslessen en dat je relatie met Zoë (als dat nog kan) nog sterker zal worden. Ik hoop dat je een boek schrijft over al je avonturen, gevoelens en belevingen. Ik kijk daar alvast naar uit. Geniet van het volgende half jaar! Groeten Erik