Sequoia NP

Verenigde Staten, Merced

Vanochtend rond 8 uur wakker, super lekker ontbeten (je kon zelf wafels maken en vers fruit van het land achter het hotel) en daarna op naar Sequoia NP. Eenmaal bij het park moesten wel nog ongeveer een uur door bergwegen voordat we bij de eerste stop van de shuttlebus waren. Prachtige weg, maar wel erg stijl, waardoor we voor de zekerheid maar gebruik gemaakt hadden van onze arko. De bus bracht ons naar de General Sherman tree (oudste en grootste boom op aarde). Wat een gigantische boom! De foto op mijn telefoon is helaas niet helemaal gelukt bij de boom. De vrouw die hem maakte vond het een goed idee om alleen de onderkant vd boom erop te zetten. Gelukkig hadden we aan haar man nog gevraagd om ook wat foto's met de camera te maken en die zijn een stuk beter. Maar om je toch een indruk te geven: zie slechte foto onder dit bericht. Verder nog wat door het bos gewandeld met de gigantische sequoia's erg mooi en indrukwekkend. Wist je dat sequoia's bosbranden nodig hebben? Ze zijn hier namelijk bestand tegen (laat alleen een klein litteken achter), maar de planten om hun heen niet. Daardoor kunnen de sequoias na de bosbranden alle voedingsstoffen voor hun zelf houden en groeien ze extra hard. Ook creëert dit ruimte voor hun gigantische omvang en maken de branden de hulst vd zaden kapot, waardoor de zaden de grond in kunnen. Even een weetje tussendoor, vond ik wel grappig. Maargoed, heel mooi, indrukwekkend park dus! Daarna doorgereden naar Merced voor onze volgende overnachting in weer een travellodge. Zijn we vast een beetje in de buurt van yosemite, want dat staat voor morgen op de planning! Prima hotel. De arco koelt alleen niet zo hard. Blaast alleen de lucht van buiten naar binnen heb ik het idee, dus hopelijk koelt het vnv wat! Verder nog even bij de Mac gegeten en zo weer met nieuwe, mooie indrukken te bed! (P.s. op de één na laatste boomfoto staat meer dan alleen een boom (links langs de boom))

Wat een gigantisch grote bomen zeg..en wat interessant dat verhaal met de bosbranden..ik kan niet goed inzoomen met mijn mobiel maar lijkt dat het een hertje is langs de boom..zal even een andere kamer vragen als de airco mogelijk niet werkt..zekere voor het onzekere maar ...en een mac donalds in de buurt dat is mooi dan zit je niet in the middle of nowherešŸ˜‰...welterusten weer en alvast goede reis naar yosemite park hvjxx

Emmy 2016-07-14 06:39:13

Geweldig zeg die bomen. Die foto van de onderkant van de boom is ook geweldig. Je ziet niet echt jaarringen zitten of wel ? Een zeer dichte massa zo te zien. Leuke hoed trouwens Kim, staat je goed. Het boompje knuffelen is ook een hele toer, je armen toch iets te kort Oskaj. Ik moest nog even zoeken op de ene laatste boom foto maar inderdaad er staat een cowboy meisje langs. Geeft de verhouding goed aan. Veel plezier op de verdere reis.

Jolanda 2016-07-14 08:11:24

Het valt idd niet mee om de werkelijke grote op een foto vast te leggen. Beste is in die zin nog wel die boom met dat dwergje aan de linkse kant. Zal zeker wel indrukwekkend geweest zijn. Nog even zeiken. De shermantree is niet de oudste boom. Hiervoor moet je naar de white mountains (ook california). Daar staan bomen van 5000jr oud. Die zijn alleen bij lange na niet zo groot.

peter 2016-07-14 11:49:51

Jiiiihaa. Trouwens wel een leuke hoed.

peter 2016-07-14 11:52:08

Ik zag t gister avond ook ja. Zei al tegen oskaj: nu heb ik het al online gezet. Inderdaad niet de oudste maar wel de grootste. De sherman tree is 2200 jaar oud. Op het onderste punt 11 meter doorsnee. Op datzelfde punt 31 meter omvang, 84 meter hoog en meer dan 1 miljoen kg zwaar.

kims.reisblog 2016-07-14 17:16:05

Prachtige natuur onvoorstelbaar die bomen die ze daar hebben ik heb ook nog naar het hertje gezocht haha fijne dagen liefs oma