Ouderwets lang

Frankrijk, Rochegude

Vannacht was er gewaarschuwd voor slecht weer maar niets van dat. Warm, de hele nacht zonder slaapzak geslapen. In de morgen was het een beetje fris en trek je het over je heen.
Om 7.15 is het nog steeds droog, en om 8.30 zit ik op de fiets. Het eerste stuk via Rochgude naar Orange is aangenaam fietsen, maar volgens het oude routeboekje klopt het niet meer. Dan maar via de app route rijden, wat weliswaar rustig is maar wel 12 km langer. Ik had vandaag 85 km gepland.
Je wordt langs de noordkant van Orange gestuurd en steekt twee keer een tolweg over. Bij Orange is de splitsing richting Cote d'Azur en Spanje. In m'n jonge jaren vaak geweest, want mijn vader en moeder hadden een vakantie huis tussen Narbonne en Perpignan aan de Middellandse Zee, Le Barcares sur plage.

In Roquemaur drink ik een koffie en maak me op voor de kilometers naar Avignon. Ik kom langs de camping waar zaterdagavond m'n bus naar Nederland vertrekt. Hier krijg ik m'n eerste bui en schuil in een bushokje. 10 minuten later fiets ik door hartje Avignon, leuk om te doen, maar echt blij wordt ik niet van al dat verkeer . Nabij het station lunch ik wat en vertrek naar Avignon Zuid. Het begint weer te spetteren maar ik fiets door, ik wordt er bijna niet nat van. Door de spetters op m'n fietshoes kan ik bijna de aanwijzingen niet lezen en besluit op m'n fiets app verder te gaan.
Ik kom erachter dat deze route ook weer anders is dan in het boekje. Meer van de Rhone weg, dus meer klimmen. Ook deze route is 12km langer en halverwege begint het serieus te regenen. Ik schuil nog onder een boom en kom in zuid oost Arles aan. Ik zie de dichtstbijzijnde camping en de dame zegt dat het € 30,00 kost. Dat vindt Ik teveel en stap weer op m'n fiets om naar de City camping in Arles te gaan. Dit kost de helft en er zit ook een kantine bij.
Op weg naar m'n plek kom ik Corjan uit Delft tegen en hij was vandaag heen en weer gereden naar St. Maries de la Mer en gaat morgen naar Avignon om vrijdag op de trein te stappen richting huis.
We besluiten samen in de kantine wat te eten en halverwege de avond begint het flink te onweren met hoosbuien. Dat duurt tot 22.30 en na 2 bier en 2 whisky cola om de tijd te dooien tot het een beetje droog wordt loop ik naar m'n tent en val, ondanks dat m'n slaapzak nat is als een blok in slaap.