Keuzestress

Nederland, pijnacker

Ider jaar is weer hetzelfde. Alle spullen bij elkaar verzamelen en uitzoeken wat neem ik mee. Het nadeel van alles op de fiets meenemen is dat je het ook zelf omhoog moet fietsen en dat kost kracht en daar wil je in de loop van de dag zo zuinig mogelijk mee omgaan. Ik ben geen echte grammenjager maar vind het toch fijn als alles in 2 tassen en een rol past en dat het gewicht rond de 20 kg blijft voor de complete bagage. En ja, dat levert bij mij een keuzestress op om te bedenken wat neem ik mee en waar lever ik het minste in qua comfort.
Zal ik m'm vertrouwde slaapmatje weer meenemen of ga ik toch voor dat slaapmatje wat 400 gram lichter is. Heb dit jaar gekozen voor de 7 cm dikke Exped Ultra 3R maar dan wel in de LW uitvoering voor het comfort. Lengte bijna 2 meter en toch 65 cm breed. Dat weegt 600 gram maar de oude, weliswaar 300 gram zwaarder, die ik na 12 jaar nog steeds heb met ingebouwde pomp voldoet nog steeds. Maar ik ergerde me altijd dat ik altijd moeite moest doen om het stijf op te rollen want dan past die nog net bij m'n rol waar ook m'n tentje en stoeltje inzit. Deze pakmaat is net wat kleiner en wat dat betreft ben ik er op vooruit te gaan. Nu nog afwachten hoe het slaapt.

Over slapen gesproken, ik heb ook een nieuwe donzen slaapzak gekocht, in dit geval zonder rits. Dat noemen ze een quilt, en deze is ook van Exped, de quilt versa. Ten opzichte van m'n oude slaapsysteem, het Exped matje LW, en van Lowland een deken model donzen slaapzak met lakenzak met dezelfde rits. Het voordeel van dit systeem is dat de slaapzak alleen aan de bovenkant ligt en dat scheelt weer pakruimte en een beetje gewicht. Nu dus een zomerslaapzak gekocht, want die lowland is een echte 3 seizoener en een beetje overdreven in Frankrijk in Augustus. En om het nog comfortabeler te maken heb ik een katoenen hoeslaken met kussensloop mee, en hoop zo hetzelfde te kunnen slapen als thuis. Lukt natuurlijk niet echt, maar we proberen het.

Vorig jaar heb ik al een ander stoeltje gekocht die en lichter was, het scheelde toch weer 400 gram, maar bovendien zit ik nu hoger en naarmate ik ouder wordt vind ik dat toch prettiger. Een Helinox Chair Zero.

Volgend jaar krijgen we weer dezelfde keuzestress, want ik wil eigenlijk een tent gaan kopen die een hogere instap heeft. Ja, heeft ook met leeftijd te maken, want de MSR Hubba hubba die ik nu heb ik ongeveer 110 cm hoog en ik zoek iets wat richting 170 cm gaat. Ben zelf ook zo groot en als je alleen je hoofd een beetje moet buigen om in en uit te stappen is dat toch comfortabeler. Maar de tent die ik nu heb weegt alles inclusief net iets meer dan 2 kilo en dit gaat toch gauw richting 5 kg. Ja, ze zijn er ook lichter maar dan moet je ongeveer iets met drie nullen gaan neertellen voor een stukje doek en daar moet ik toch nog ff over denken.

Voor de rest verbaast iedereen zich altijd dat ik maar 2 onderbroeken bij me heb. Nou ja, ik heb er 4 maar 2 zijn om te fietsen en die worden na iedere fietsdag gewassen. Gewoon een beetje shampoo of bodywash onder de douche en goed naspoelen. Kan s' morgens nog wel eens een beetje nat zijn maar daar hebben we dan nummer 2 voor. En die natte komt dan op de fiets onder m'n bagagenetje en droogt uitstekend in de rijwind. Moet het natuurlijk niet regenen maar dan hebben we weer een ander probleem. Maar minimaal 1 dag in de week fiets ik niet en zorg dan dat ik op een camping zit met wasmachine en droger en dan gaat alles in de wasmachine, op m'n zwembroek na, want die heb ik dan aan.

Morgen gaan we met de trein naar Roermond en hoop daar te zijn rond de avond. Dan hebben we in totaal 23 dagen om ongeveer 1500 km af te leggen met 15 km klimwerk. We (mijn fiets en ik) gaan het beleven.

Goede reis en veel plezier Gijs! En ik hoop dat je lekker slaapt onderweg met je nieuwe aankopen.

Stella 2022-07-27 18:00:52

Dank je Jullie ook een prettige vakantie op het water.