Dag 21 Villafranca naar Sarria 77km

Spanje, Sarria

Goed nieuws geen regen en ook niet direct in het vooruitzicht.Maar terug veel te koud. Amper 8gr dat had ik hier niet verwacht.Het zou een pittige rit zijn vandaag en wij hadden jammer genoeg weinig of niets bij om te ontbijten.Om 8 u verlaten wij als bijna laatste de aubergue op zoek naar een bakker of een ontbijt.Een ontbijt vinden wij maar het trekt op niets.Dus wij spreken af om zo snel mogelijk toch te stoppen bij een panderia. Maar zelfs om 9 u blijven die gesloten dit terwijl er zeker 100 hongerige pelgrims ook het dorp doorkruisen.Die Spanjaarden liggen daar niet van wakker een doorsnee Belgische zelfstandige zou al lang hier gouden zaken kunnen doen met al die camino's.Maar nee harde werkers zijn dat hier niet.Wij rijden het dorp uit recht de bergen in en gaan terug klimmen.In mijn zog heb ik nu even wel 4 Portugezen.In de voormiddag ben ik de gangmaker.Maar als het 7 en meer % stijgen is hang ik met al mijn balast al gauw aan de staart.In de bergen heeft ieder zijn eigen tempo.In het laatste bergdorpje op 1100m voor de top van de Cebreiro stoppen wij.Ik heb nood aan limonade en eten.Wij kopen weer iets te veel en het is niet omdat ik 5 zakken aan mijn fiets heb dat ik de muilezel van dienst ben. Ik zie zo al genoeg af want die mannen hebben maar 2 kleine zakken bij.Dus eerst eten en dan ieder zijn extra randszoen zelf mee zeulen is mijn advies. Met al die extra callorieën kunnen wij de laatste 3km aan 7 en 8% klimmen naar de top.De Cebreiro ligt op de hoogste bergkam tussen Leon en Galicia en het biedt fraaie vergezichten over diepe groene dalen.Na iets dalen is het terug een korte pittige klim naar Alto San Roque.Boven op deze top van 1270m staat een prachtig pelgrimsbeeld.Daar is het weer een moment de gloire voor iedere pelgrim. En voor de fietsers is er vervolgens nog de Alto de Poio om dan in een zeer lange afdaling naar Triacastela te gaan.Nu ligt het droog en kunnen wij ons eens laten gaan. Met mijn 40 kg zware fiets is het net of ik met motorfiets rij.Nu ben ik wel in het voordeel maar ik laat iedereen voor gaan.Ik ben daar geen held in.En ze moeten toch op mij wachten want ze weten de juiste weg niet en in de bergen ga je niet even verkeerd rijden.Nu kunnen wij er snel 20 km extra op teller zetten.Maar wederom is het afwisselend klimmen en dalen, Galicia dat is echt afzien.En het blijft ook zeer koud.En tegen 17u hebben wij er genoeg van.De Portugezen gaan morgen nog 126 pittige km moeten doen tot Santiago.Hun vrienden komen hun morgen avond ophalen.Maar ik zal pas maandag aankomen.Mijn ticket is juist geboekt voor nu donderdag.Ik heb tijd en zeker als ik niet meer naar Finisterre zou gaan.Maar als ik ploegmaats vind dan zoj ik het misschien nog doen.Wij zien het wel.

👍👍💪💪💪👊👊👊

David Moens 2018-06-10 00:06:39

Chapeau man... ik wist niet dat je van ijzer gemaakt zijt.

Bardt 2018-06-10 06:31:30

Goedemorgen Wim Mooie foto s, merci van ons allemaal. In het echt zoals we zeggen moet het adembenemend zijn zoals jou prestatie. Doe vooral voorzichtig en rustig daar je zegd dat je tijd genoeg zou hebben. Geniet er een beetje meer van nu het einde in zicht is want het hebben al zware ritten geweest de laatste dagen. Tot binnenkort De gino

Gino 2018-06-10 08:49:48

Uwe pa heeft er werk van gemaakt om zo sterke fijne kerel te maken. Je prestatie in geweldig. Steeds elke dag benieuwd naar je avonturen en dan steeds opnieuw genieten van je verslag. Petje af zou ik zeggen. Groetjes Carlos en Linda.

Carlos en Linda 2018-06-10 09:27:20

Goedemorgen Wim, Het einde is in zicht, de bergen zijn bijna voorbij … geniet nu maar van de laatste ritten, een beetje zoals het criterium naar de Champs Elysées … en misschien toch naar Finisterre … Alweer mooie foto's ! Groeten, Johan M.

johan muylaert 2018-06-10 10:09:09

Super, om je verhalen en je avontuur te volgen! Vamos, para el ultimo trozo del camino, el final se acerca! Saludos y buena suerte!

Kris Desot 2018-06-10 22:07:56

No pain, no gain, besten! Go go go, nog efkes!!

Katrien De Bruyne 2018-06-10 23:28:09

Wim, what's app verteld me dat je intss bent aangekomen... Chapeu man! Hat is telkens een plezier ( van hieruit toch) je verhalen te mogen lezen. Inspirerend, ... in mijn dromen zou ik er ook nog aan beginnen (weliswaar niet met een fiets van 40kg ... een beetje tevel van het goede). Een luxe "pelgrim editie" we zijn het hier tegoed gewoon he --> Met een volgwagen en toffe overnachtingsplaatsen... een pelgrim mag ook wat hebben he :-) Dromen he :-) moest het realiteit worden weet ik alvast een adres waar ik terecht kan voor veel goede raad ... en misschien een metgezel :-) Geniet nog van de dagen "zonder verplichte km's" Jos