Dag 13 Budous Frankrijk naar Santa Cruz Spanje

Spanje, Santa Cruz de la Serós

Deze morgen niet gehaast het regende nog even.Na de korte regenvlaag was ik pas om 9u aan het fietsen en op zoek naar een bakker voor stokbrood.Het was toch wel al een klein uurtje klimmen en nog geen bakker. In een klein dorpje lukt het dan toch in de bar et tabac.Terwijl ik het op eet stopt ook een Nederlander met een uitgebouwde koersfiets.Hij heeft nog geen 10 kg bagage mee.Maar moet wel altijd binnen slapen.Hij verklaart mij gek en 10 km verder haalt hij mij weer in met de vingers in de neus.Hij roept dat ik nog beter10 kg extra naar België moet sturen.Ondertussen klaart het meer uit en klim ik steeds hoger.Tegen een traag tempo op het kleinste verzet klim ik naar boven.Op het eerste stuk is het zeer druk van de zware trucks die ook allemaal klimmen naar Spanje.Maar ze wijken ver voor mij uit.Op die stukken van 8% en meer zwalpen de vakantiefietsers en dat weten ze.Ze houden het hele rijvak voor je vrij.Op ongeveer 1000 m begint voor hen de toltunnel.Nu zijn het enkel nog fietsers en heel af en toe een wagen.Ik kom steeds dichter bij de sneeuwgrens.De Samport is 1650m hoog.Aan de top stop ik voor een koffie in de plaatselijke skibar.Boven is een klein skistation.Terwijl ik nog wat foto's neem duiken er om de paar minuten pelgrim wandelaars op.Die volgen niet het asfalt.Wel daar heb ik nu veel respect voor.Het was boven terug aan het regenen dus de jas aan en voorzichtig met de billen dicht naar beneden.Maar met deze fiets heb ik veel meer remkracht dan met de koersfiets en met een fiets van 45 kg gaat dat dalen snel.Eens beneden bleef het nog 20 km dalen naar Jaca.Aan de oude kathedraal was geen stempel te versieren dus maar snel de stad uit.3u30 nog te vroeg voor de camping bij Jaca.Net aan de ring zie ik een Mc Donald.Tijd voor een vieze goesting.Ik wil nog zeker 30 km verder anders haal ik de 100 niet.Maar eerst een slaapplaats reserveren.Er zijn in deze regio van Spanje weinig campings op de route.Dus een hotelkamer in Santa Cruz geboekt.Tegen rond 7 uur schat ik er te zijn.Was dat een misrekening.2 km buiten de stad een eerste klim op een verlaten slechte asfalt baan naar boven tot 1000m met stukken van 10%. Verdorie ik dacht dat de Samport het orgelpunt van de dag was.Eerst naarPuerto de Oteoel op 1000m dan dalen naar 900m.Maar daar miskijk ik mij en voor ik dat in de mot had zat ik misschien al op 700m.Dus weer naar die 900m om vervolgens via een bergtop van 1250m te dalen naar Sta Cruz op 600m.Ik ben moeten zeer diep gaan in de reserves.Een geluk dat ik genoeg water,orangina en chocolade had .Het was uiteindelijk al bijna 8u30 als ik aan dat hotel was.Maar de steile afdaling met al zijn korte haarspelbochten was onvergetelijk.Ik had daar al filmpjes van gezien.Het was mooi maar zo lastig.Ja Spanje dat is andere koek dan Frankrijk.En zo te zien zijn de 140 km naar Puente la Reina ook pittig.

proficiat wim na regen komt zonneschijn

chris boterbergh 2018-06-02 06:39:37

Muy bien el mejor tamano 😁 👍gino

Gino 2018-06-02 07:50:00

Knap Wim, het zou een mens bijna 'goesting' doen krijgen om ook te vertrekken :-)

Adriaan 2018-06-02 09:26:42

Dan is een dagje zeilen een luxeleven Wim !! Geniet van je reis. pp

pp 2018-06-02 09:49:32

Muy bien besten, het gaat alleen plezanter worden en het gaat geweldig! Respect! 👊👍

David Moens 2018-06-02 13:05:32

Hoi Wim, Wij zijn in Logroño. Op het terras aan een rosé (wim) en aan biertje (henk). Wij gaan er vanuit dat je ons nog gaat inlopen. Gisteren waren wij op de camping in Puente la Reuma. Groetjes.

Henk en Jan Piet 2018-06-02 17:55:55

Hoe kom je plots in NL Benschot terecht :):):) efkes over en weer gevlogen?

Lars 2018-06-02 19:48:08

Dag Jan Piet en Henk vandaaf af gezien maar wel mooie dingen gezien.

Caminowim2018 2018-06-02 23:46:30

Dag JP en Henk nee inlopen zal zeker niet meer lukken.Het blijft maar op en neer gaan.En in het klimmen ben ik veel te traag.Ik ben nu in Navarette traject 2 of 3 op 79km in het boekje denk ik.Het is na de regen koud geworden toch maar weer binnen gaan slapen.Maar een slaapplaats vinden gaat steeds moeilijker of je moet zeer vroeg stoppen.En reserveren voor de pelgrim adresjes doen ze niet.Wie eerst is heeft plaats.Waar ben je vandaag zondag al?Groetjes Wim