Dag 12 Cagnotte naar Bedous

Frankrijk, Bedous

Deze morgen liep onze Nederlandse vriend JP zijn wekker al af om 5u30...Als gepensioneerde zou je denken die man heeft alle tijd en gaat zoals de meeste van zijn leeftijd er minstens een week of 6 over doen.Maar nee hoor hij moet en zal minstens 100km per dag doen.Maar ondanks die gejaagdheid kan hij ook genieten maar ik wil vooral nog wat verder slapen.Even later gaat ook Henk aan het rommelen in de fietstassen.Nee dan maar ook opstaan zeker.Normaal zijn de wandelaars de vroege vogels maar in deze gitte is het anders.Het is nog geen 7u en Henk en JP gaan er al vandoor richting St. Jean-Pied-de-Port.Ik neem afscheid van deze 2 toffe kerels en ga iets later alleen verder richting Orolon.Ik wil morgen de col de Somport doen.Het mag dan wel 150 km om zijn en 650m hoger zijn dan col de Ibaneta. Als ik de auteur van deze St Jakobs route voor randonneurs mag geloven is het de mooiste route.Maar dan wel 150 km om.Orolon ste Marie ligt tussen St Jean en Lourdes.Via de col Somport ga ik dan de pyrineeën over en ben ik onmiddellijk in Spanje dan naar benden richting Jaca om zo via Puente la Reina op de track naar het westen richting SDC te komen.In puenta la Reine komen alle camino routes bij elkaar tenzij je de kustroute zou nemen.Op de middag kom ik op mijn weg naar Orolon 2 vakantiefietsers in tegenrichting tegen.Wij groeten maar houden toch even halt.Het waren 2 mannen van Antwerpen die met de fiets van Lissabon naar huis fietsten en ze namen een stukje mee van Jacobsroute maar in de andere richting dan.Ik geef hun het adres door van mijn 2 laatste gittes.Dat vonden ze fijn.Na mijn middagsstopje rij ik Orolon binnen eerst naar de kerk maar dat bleek nog niet de beroemde kathedraal van Orolon Ste Marie te zijn die lag 2 km verder.Maar helaas geen kerkconcervator te zien. Dus jammer geen stempel voor mijn credential..Ja ik mis mijn Hollandse vrienden die presterdeerden het om soms 2 stempels per dag te versieren.Iedere stad heeft wel een bureau de tourisme die unieke stempels zet maar ik rij hiervoor toch niet om.Van 10 km voor Orolon heb ik de bergen zien opduiken.Die bergen wil ik snel gaan zien.Eerst steek ik enkele malen de rivier de Gave over.Door de overvloedige regen zit er enorm veel debiet op het water.Je hoort dat water van die watervallen donderen heel spectaculair.Na de kathedraal is het tijd om aan een nieuwe route te beginnen.Van Orolon Ste Marie naar de Somport.Maar met al 75km in de benen en vooral met al enkele stevige hellingen van 10 % deze morgen kon ik dat zeker niet meer op 1 dag gaan doen.Het was ook al 4 u en het weer was verre van stabiel het kon alle minuten gaan regenen of onweren.En dan wil je zeker niet in de bergen zitten.Maar in mijn boekjes heb ik 2 campings gespot op 24 of 26km richting Samport.Na wat extra suikers moet dat haalbaar zijn.Ik ben nog geen 5 km ver of er komen al stukken van 7 en 10 % aan. Zo dat is dus waarom ik deze winter al zo veel ben gaan fietsen en hoogtemeters heb gemaakt.Hier moet je met een vakantiefiets met 20 kg bagage niet aan beginnen als je niet voldoende trainingskm in de benen hebt gehad.Trouwens over die bagage.Deze morgen ben ik in centrum van een dorpje gestopt aan de post.Ik heb 2,7 kg overtollige spullen (luxe)met een colliedoos naar huis laten sturen.Mijn wireless keyboard dat toch niet werkte in pindat app, een vouwstoeltje,een batterypack en een selfie stick en reserve gewone schoenen.Allemaal gedurende 12 dagen niet gebruikt.Deze ga ik niet nog eens 1000 km meesleuren.Piet had het mij nochtans gezegd " Less is more" . In de bergweides is het mooi fietsen.Je ziet er kuddes met schapen of geiten met bellen aan of bergkoeien met bellen.Al die kuddes maken een verschillend klokkengeluid.Echt veel lawaai.Het is mooi om dat te zien hoe 2 tot 3 honden gans die kudde terug naar de stal brengen. In Bedous na een klim rit van 24 km zie ik een bordje met camping.Het is geen asfaltweg na nog eens 500 m klimmen kom ik bij een mooi verlaten camping.Het is er wel zeer clean maar afgelegen.Ik ben de enige campeerder ik bel de eigenaar op en hij komt langs voor de betaling en de elektriciteit aan te zetten.Anders geen warme douche.Hij woont in een huusje 20 m lager ver van iedereen.Ondertussen begint het weer fel te regenen maar de zon blijft schijnen over de camping scheren grote roofvogels mooi om zien.Het uitzicht is prachtig.Na mij douche en avondmaal dat ik klaar maak stelt hij voor om anders zonder meerkost in zijn grote tipi tent te slapen.Het is te vochtig en je zou kou kunnen hebben op die hoogte. Ik ga natuurlijk in op dat mooie aanbod.Als pelgrim word je altijd goed ontvangen.Ik blijf genieten op het terras van het uitzicht en de vogels en kudde schapen rond mij.Morgen gaan wij de Samport beklimmen ik alvast heb pasta gegeten voor 2 vandaag dus dat zou moeten lukken.Ik drink nog een warm soepje en kruip de tipi in.Het is mooi geweest ook al was ik de ganse dag alleen.

Schitterend besten, blij dat we weer up to date zijn! Keep it going, je vordert geweldig! Succes!

David Moens 2018-05-31 22:53:50

Dag Wim Je bent geen enkele dag alleen wij allen denken ieder uur aan jou. Morgen zware dag maar gaat zeker lukken. Slaapwel en tot morgen. Nathalie en Gino

Gino 2018-05-31 22:58:58

Gaat vlot Wim ! Respect !

Martine 2018-05-31 23:00:55

Tonnen respect, wij supporteren hier mee voor jou. Dus alleen ben je zeker niet 💪💪💪.

Wim Pede 2018-05-31 23:04:35

Dag Wim De kuitenbijters komen eraan maar geen paniek, we blijven je aanmoedigen en volgen. Blijven gaan hé "Sterre" :-)

Patrick De Block 2018-05-31 23:25:17

Nog geen enkel verslag gemist. Alle dagen benieuwd naar je avonturen. Uniek. Dat is wat anders dan den Bianchi op zondag ;-)

Peter Mergan 2018-05-31 23:56:36

Veel succes vandaag in de bergen. En opletten in de afdaling :-)

Koen VD 2018-06-01 08:42:59

Goed bezig e Besten!! En nu met de kleine molen omhoog ;-)

Tim De Wever 2018-06-01 09:10:07

Geen zorgen Wim, van de top verder is het enkel afdalen tot aan Jaca langs het rivier :-) goed voor de benen (in mijn geval was voor de voeten...), de moraal en van het landschap te genieten. ¡Ánimo peregrino! Juan

Juan 2018-06-01 09:51:10

Terug alleen, je eigen tempo rijden, doseren, veel drinken en regelmatig eten, blijven genieten van de natuur, maar het zal vooral afzien zijn, vechten tegen de berg en vechten met jezelf, maar 's avonds is er de voldoening. Je ziet er wel nog fris uit en mentaal sterk, je verhalen boeien en we zijn steeds nieuwsgierig naar het volgende relaas. Goede moed in de bergen en begin je Spaans maar al te oefenen...

Myriam en Etienne 2018-06-01 09:58:08

Keep on going Wim. Goe bezig!

Christy 2018-06-01 12:42:26

Hey Wim, heel spontane en leuke verslagen. Het is alsof ik er zelf een beetje bij ben. Vandaag een dag met veel hoogtemeters maar met jouw karakter komt dat ongetwijfeld goed. Keep on going... respect man! Pieter VH

pieter.op.pad 2018-06-01 13:08:33

Ziet er geweldig uit hoe je aan het vorderen bent Wim! Doe zo verder en geniet van de natuur.gr

Jan Leemans 2018-06-01 14:40:10

Hey Wim, ik kreeg van iemand die de Camino vorig jaar gelopen heeft de tip dat je zeker rond Santiago tijdig slaapplaats moet reserveren, wat dat daar alles altijd vol zit. Ze gaf me deze link nog : https://www.caminodesantiago.me/camino-de-santiago-guides/albergues-on-the-camino-frances/ Maar die zal je waarschijnlijk al hebben.