Dag 15 Tiebas naar Navarrete

Spanje, Navarrete

Vertrokken rond 8u30.Zondag en geen bakker in Tiebas open dus ogen niet alleen op de gps maar ook de huizen afspeuren op zoek naat een bakker.Als ik al zeker voorbij het derde dorpje was kom ik een gevel tegen van een huis met op de zijgevel Pana of zo iets.Maar het is geen winkel.Een depot van een industriele bakkerij.De eigenaar die aan het laden en lossen is verkoopt mij gewillig een stokbrood.Voor een pelgrim willen ze wel eens direct aan de consument verkopen.Ik heb nog chocolade en maak er een chocoladebroodje van.Het gaat snel nu het is bijna constant dalen en tegen goed 10 uur rij ik door de stadspoort Puenta la Reina binnen.Ik stop zoals alle pelgrims aan de Jacobskerk uit12de eeuw.De concierge van de kerk staat aan de prachtige ingangspoort al klaar met de stempel.Ik wordt omsingelt door een grote groep gepensioneerde West-Vlamingen.Ze vragen van wwar ik ben en hoe lank ik al onderweg ben.Wat mij opvalt vandaag is de zeer talrijke wandel-pelgrims en Spaanse camino's op de MTB.In dagen heb ik er geen gezien en nu barst het van de pelgrims.Blijkbaar zijn de meesten allemaal in St Jean gestart of in Puenta la Reina.De vooral jongere kerels rijden niet op een gewone fiets maar op een MTB.Ze volgen dezelfde spoor als de wandelaars en gaan dik over dun. Bij de wandelaars veel vrouwen en van alle nationaliteiten.Ik zag zelfs een grote groep Canadezen.Sommige laten hun rugzak of fietsbagage van pension naar het volgende pension versturen door een speciale service.Zo sparen ze hun rug en gaat het sneller.Na het verlaten van Puenta la Reina beginnen wij weer aan de bergen direct al één van 10%. Een groepje van 3 Spaanse koereurs volgen ook de weg maar vooral mij want ze hebben geen gps bij.En er zijn vooral veel wegwijzers voor de wandelaars maar niet te volgen voor ons.Maar het zijn enkel Belgen en vooral Nederlanders die met de fiets zo zwaar bepakt zijn en dus voor het asfalt kiezen.Dus die Spanjaarden klimmen sneller men hun minimum aan bagage.In de namiddag wordt het terug drukkend warm en het blijft maar lang klimmen en snel dalen.Ik had al lang gehoopt geen bergen meer te zien.Ik stop in mooie dorpen als Torres del Rio en Viani en Logron om uiteindelijk te stoppen in een pelgrimsalbergue in Navarrete.In Logron wou ik daar reserveren maar in Spanje geen reservanties in de Albergues.Wie eerst is heeft een bed. Dus veel keuze had ik niet.De wandelaars stoppen meestal al tussen 14 en 16u. Dus in Spanje lange dagen fietsen kan enkel nog als je in de duurdere hotels wil gaan slapen.Dat was veel beter in Frankrijk.Dus hoe dichter bij Santiago hoe meer pelgrims en hoe moeilijker het wordt voor een bed vrees ik. En campings die zijn er ook al niet veel.In Navarrete nu wel maar het regent en dan slaap ik toch liever binnen.Een straat verder is een groot hotel met restaurant en vanaf 7 uur serveren ze een pelgrimsmenu. Want in normaal rewtaurant kan je voor 8u30 niet eten. Maar hier is het wachten tot er plaats is er zijn wel zeker 20 tafels bezet.Ik maar er kennis met 2 Belgen van Geel. Ze zijn nu 3 weken onderweg en korten veel van Sweerman zijn route in.Ze klimmen niet graag en volgen meer fietsautostrades of rivieren zodat ze minder afstand moeten afleggen de minder hoogtemeters hebben.Maardan moet je wel een Michelin kaart hebben met zeer veel detail en goed weten waar je zit en waar je naar toe gaat. Maar dan mis je wel bepaalde bezienswaardigheden.Zoals vrijdag die kloosters op 1000m.Maar ik hou mij aan het spoor.Morgen gingen ze terug afsnijden en ik mocht ze volgen.Maar ik vrees dat ik iets sneller fiets dus ik ga dat niet doen. Van de Mtb gasten verneem ik dat het zwaar is en ook glibberig en soms gevaarlijk. als het te steil is of te hard naar beneden gaat moeten ze ook van hun fiets.En ze storen voortdurend de wandelazrs die soms met 2 of 3 naast elkaar stappen over het pad. Hun kledij hangt ook vol met modder. Dan rij ik liever wat meer kilometers over het asfalt.

Goedemorgen Wim Prachtig verhaal alweer Wim. Ik lees dat je meer en meer mensen ontmoet,ziet. Dit zal alvast deugt doen een praatje te kunnen doen en eventueel wat informatie te verzamelen voor de verdere tocht. Maak er een prachtige dag van. Hoe is het nog met de conditie na 14 dagen? Gino

Gino 2018-06-04 05:55:25

Nog altijd schitterend bezig besten! Nu kan je al stilaan beginnen aftellen. Je gaat nog spijt hebben dat je er al bent :-)

Koen VD 2018-06-04 08:33:44

Dag Wim, Ik heb al enkele verhalen van jou gelezen. Had van de Gino vernomen dat je op trektocht bent naar Compostella. Via deze weg wil ik jou heel veel succes wensen van de Altea Drivers. Ik blijf je op de voet volgen. Dit is een mooi avontuur, waar je regelamtig jou eigen zal tegenkomen. Hier zal je over kunnen spreken en terugblikken. Succes met jouw avontuur, tot snel Wim. Groeten Suyan

Suyan Van Sinay 2018-06-04 10:17:17

Het is het beste om te blijven focussen on het gestelde doel, niet teveel afwijken c

Myriam en Etienne 2018-06-04 12:58:58

(en we gaan verder) ... van het programma. Iedereen wil zijn programma volgen en voor elk is er wel iets te zeggen, korter, minder hoogtemeters, samen ipv alleen, enz... En hoe meer pelgrims je tegenkomt, hoe meer ideeën. Het doel komt steeds dichterbij... Doe rustig verder en blijf genieten van je onderneming. Je bent nu al een grote mijnheer.

Myriam en Etienne 2018-06-04 13:06:55

Bewonderenswaardig wat ge aan het presteren bent. Hou de moed erin, je bent goed bezig en hou u aan het programma.Niet iedereen heeft dezelfde capaciteiten JIJ komt er zeker maar luister zeker naar je lichaam, forceer niets want dat moet je bekopen. Veel succes en we kijken uit naar je thuiskomst.Sterkte buurman.

Cheri van der Speeten 2018-06-04 15:45:44

Hoi Wim. Je vordert al snel met 150 km extra. Wij zijn maandagmiddag aangekomen in Castrojeriz. Natuurlijk in een Auberge. Groeten.

Jan Piet en Henk. 2018-06-04 19:02:36

Allemaal wederom bedankt voor de support.Leuk om te weten dat zo veel vrienden het leuk vinden om dit te lezen. En hopelijk mag het jullie inspireren.

Caminowim2018 2018-06-04 20:42:02

Dag Henk en JP ik heb vandaag met 2 Portugezen gereden.Ze waren het beu om het wandelpad te volgen.Veel te zwaar.Veel modder en steile smalle paden waar je niet durft afrijden.Dus veel afstappen.Dus die mannen zijn vandaag over de weg mij gevolgd.Dat was goed want veel tegenwind. Wij zijn tot km 34 van track 3 gereden. 115 km wel afgezien terug veel te veel hoogtmeterd