DAG 14 santa Cruz de la Seros naar Tiebas 118km

Spanje, Tiebas

Rond 8u op gestaan want mijn ontbijt kon niet vroeger dan 8u30.Deze keer geen klim maar verder dalen. Op een uur doe ik snel 30 km.Maar dan is het terug op een verlaten weg fietsen.Er komt nog niet eens om het half uur een wagen of moto langs. Het meer" Embalse de Yesa " is mooi turkoise water heel speciaal.Ik rij onder een heel hoog lang viaduct en op het einde van het meer een immense stuwdam.Het is terug afwisselend klimmen dan tot 8 dan tot 9 % en het is drukkend warm. In het kleine dorpje Janvier is het tijd voor mijn middag koffie en smeer ik mijn broodjes.Om dan weer weg te fietsen in de bergen moederziels alleen. Ik kom bijna geen auto's meer tegen.Hier wil je echt geen fietsproblemen krijgen.Op zeker moment verlaat ik het asfalt en kom op een grindweg.Het is de nauwe kloof van Lumbier.Aan weerskanten bevinden zich tegen de rotswanden stenen resten van de vroegere "duivelsbrug' in de Santiagoroute. In de tunnels is het even pikdonker, tot na enkele stappen de uitgang zichtbaar wordt naar de wonderlijke kloof door een natuurgebied.Men ziet voortdured vale gieren die naar hun talrijke nesten vliegen hoog tegen de rotswanden.Terug gaat mijn weg verder zonder iets van voorzieningen. Met al meer dan 100km wil ik geen hellingen meer maar ze blijven komen. Ik drink veel en stop zels regelmatig eens bij een beekje om verkoeling te hebben.Ik moet hier niets proberen te forceren. Het is bijna 7u als ik het dorpje Tiebas zie nog 1km.Wat denk je 12 % naar om hoog.De laatste meters stap ik af. Het was weer zwaar. Maar die kloof waar ik ben door gereden dat was echt uniek.Ik had daar al een filmpje van gezien op youtube. Ik heb het ook met de gopro body cam gefilmt.Ik hoop dat het gelukt is.Dat was mijn hoofrexen waarom die omweg van 150 km heb gedaan lancs de Samport.Ik ben nu tefuv op de route waar de kortdrd alternatieve Navarra route ook op aansluit.Vandaag ben ik nog een koppel Nederlandse Santiagofietsers tegen gekomen.Maar ik ben op die 14 dagen nog maar 2 andere Belgen tegen gekomen.Nog 15 km morgen en ik ben in Puenta la Reina.

Dag Wim Prachtig Wim wat je ons allemaal verteld. Een boek heb ik nog nooit gelezen 😁 maar voor u verhaal kijk ik 20 x per dag naar men ipad of je al iets geschreven hebt zo tof om lezen. Gisteren met de zwetrijders gereden en 50 km over u PRESTATIE gesproken (Suyan,Bart). GINO

Gino 2018-06-03 09:18:13

Hi Wim Gisteren van de Gino gehoord waaraan je begonnen bent .chapeau hoor .t mag dan allemaal wel mooi en uniek zijn wat je ziet , je moet toch nog altijd zelf de trappers rond krijgen .mentaal nu toch al een opkikker dat je al in Spanje bent .! Veel succes en probeer er in de mate van het mogelijke toch van te genieten he !

Bart 2018-06-03 09:42:18

Goede morgen WIm , Wat een mooie foto's ! /Ik neem aan dat er in het zeil een stickertje met een st Jacobs schelp bijkomt als je terug bent ? pp

pp 2018-06-03 10:41:28

Wat een verhalen, Wim! Moet een ongelooflijke ervaring zijn!!! Echt, werkelijk top wat je doet!!

Katrien De Bruyne 2018-06-03 11:25:08

Dag Gino en zwetrijders goed te vernemen dat jullie terug aan het fietsen zijn. Trainen hé dqn kunnen jullie er volgend jaar ook beginnen 😀

Caminowim2018 2018-06-03 12:38:37

Wim, Fijn dat je hebt doorgebeten en die 150 km omweg hebt gefietst, aan de foto's te zien was het meer dan de moeite waard. Op de D27 enkele dagen geleden stond "Katmandhu" 7 661 km, dat is voor 2019 maar dan wel te voet. Vandaag in Roosdaal gaan fietsen, niet zo mooi dan naar SDC maar toch, de zon van de partij, drie musketiers (rarara wie …) in het zog van de dames van "Mergan feels " , een Orval of twee met als gevolg ook "iets" te laat binnen maar 't was nog binnen de tijdslimiet ... Nu je de Pyreneeën over bent, misschien het zwaarste gehad maar het venijn zit dikwijls in de staart ... Deze winter misschien een reisverslag met fotoreportage voor S&V en de plannen voor een meerdaagse fietstocht in 2020 beginnen al te rijpen bij de jonge of toekomstige gepensioneerden … In de Ronde is de "derde" week van cruciaal belang, dus nog het allerbeste gewenst en tot morgen zeker … Vriendelijke groet, Johan M. van S&V

johan muylaert 2018-06-03 16:46:58

Wie had dat gedacht, twee jaar terug kleine amateur nu al prof wat een verborgen talent in de club.Nog veel succes vriend en spijtig genoeg zijn we nu te oud om deze tocht nog te ondernemen.Rij maar rustig door het komt in orde gr.

JEF EN JOSEE 2018-06-03 17:30:55

Proficiat man, sterke prestatie en mooi al die foto's erbij. Geniet nog van de reis en heel veel moed. We duimen voor jou.

Erik en Suzy 2018-06-03 19:07:14

Hoi Wim, Machtige prestatie... de wonderen der natuur, de gieren, mooie momenten... 9% klimmen dat gaat inderdaad nog, meer dan 10% is zwoegen... 12% is een dooddoener en dat met een kleine zak cement als ballast. Er zijn er al voor minder afgestapt. Met elk reisverslag groeit ons respect, je moet het maar doen! Nog minder dan 800 km te gaan, nog veel courage Wim en tot later.