Sri lanka part 1

Sri Lanka, Matara

1 maart kwamen we dan aan in SL, kwart voor 6 sochtends. Allebei een beetje gesloopt van de vlucht maar zin om sri lankaas mooiste te bekijken. Na een simkaart geregeld te hebben, waren we van plan de bus te pakken maar die vetrok pas over een uur en ik wilde eigelijk wel zo snel mogelijk een bed opzoeken en werden ook al snel benaderd door een taxi regelaar. Deze man regeld dus toeristen vooral voor taxis en dan belt hij zijn taxi vriend en die brengt je terwijk hij doorgaat met mensen overhalen om een taxi te nemen. Gelukkig wisten wij al dat als je bij een bus halte staat, je een makkelijkere positie hebt om te onderhandelen dus na een redelijke goede prijs voor een taxi af te spreken, lekker in een taxi gestapt waar ik lekker in kon verder slapen. We kwamen in negombo aan en de straat waar in ons hostel was, was helenaal gericht op toeristen. Hij liep parrallel aan het strand en overal waren souvenirs winkeltjes, restaurantjes en hotels. We kwamen aan in ons hostel en ondanks dat het zo vroeg was konden we gelijk in onze kamer. De dag bestond verder vooral uit slapen en een beetje rondjeslopen over het strand. S avonds gingen we opzoek naar een restaurant en vonden we zelfs een barretje. De volgende dag hadden we besloten om fietsen te huren om te kijken of we dat nog konden en iets verder in Negombo te kijken dan de backpackers straat. Negombo is ook in de handen van de nederlandse VOC geweest dus dat teken vonden we terug op een muur wat door deel van een fort was maar nu grotendeels omgebouwd was tot een gevangenis maar er was ook nog een klein witje kerkje en een kerklok te vinden die onze voorouders er ooit hadden geplaatst en waren er in sommige straten ook kanalen te vinden. S avonds ander restaurantje, zelfde barretje waar we aan de praat raakte met een duits stel en daar de hele avond gezellig mee gekletst hebben. Volgende dag was het tijd om verder te gaan, we pakte de bus naar Colombo. Ook colombo is ooit in de handen geweest van de Nederlanders dus ook daar waren genoeg nederlandse gebouwen terug te vinden. Een vroeger dutch hospital waar nu allemaal restaurantjes zitten die helaas wat boven ons budget zaten, een dutch museum en een fort wat ook nog deels Brits en portugees was. Nadat we alle spullen bedropt hadden bij ons hostel, kozen we ervoor om een tuktuk man ons alles te laten zien. Achteraf misschien niet de beste manier want naast dat hij langs de meeste dingen gewoon langs reed en zei hier is zus en zo, hadden we aan het eind ook nog een misverstand over het bedrag wat we afgesproken hadden waardoor de middag iets minder relaxt eindigde. Toen we in onze dorm kwamen zagen we dat we roommates waren met twee chinezen waar we eigenlijk weinig van konden verstaan, wat wel jammer was. Rest van de dag beetje uitgerust want ik was niet helemaal lekker en s avonds dicht bij het dutch hospital gegeten om toch nog een beetje met onze voorouders in contact te staan en hebben de avond afgesloten met een avond wandeling langs een boulavard die ook door de Nederlands was gebouwd.
De volgende stop was Bentota, of zoals ik het noem betota. We waren hier op gewezen door het Duitse stel, en tijd hebben we genoeg. Voor het eerst pakte we de trein. Een kaartje voor een stad 85,5 km verder op is net iets meer dan 70 cent en de deuren blijven gewoon open staan. Het uitzicht was soms erg mooi maar soms ook best heftig. Grote slobbenwijken met halve stenen huisjes met golfplaten. Het was een totaal ander beeld wat we de afgelopen dagen gezien hadden want juist colombo leek qua infrastructuur erg op een westerse stad met altijd zijn hoog bouw en goede wegen. Ook hier in de trein kwamen we een duits stel tegen, die ons wezen op alle leuke dingen die er te doen zijn in Bentota. Daarnaast was er een hele lieve vrouw in de trein die steeds naar mij lachte en toen er een plaats vrij kwam, ze mij meteen seinde. Helaas was ik te laat voor de plaats, maar toen zij de trein verliet zorgde ze ervoor dat ik op haar plaats kon zitten. En niet alleen zij maar de meeste srilankezen zijn erg aardig, zonder extra bedoelingen. Dat merkte we ook in het volgende hostel. Er waren hier niet echt backpackers hostels dus zaten gewoon in een luxe kamer. We hadden alleen de kamer die ochtend pas geboekt dus toen we daar kwamen was er een beetje een probleem. Gelukkig had die man nog twee broers die ook in de business zaten en konden we daar terecht. Wat misschien wel leuker was, want de vrouw daar was super aardig. We kregen gelijk thee en ze hielp bij met het uitzoeken van alle dingen die hier te doen waren. Ook hadden ze een eigen tuktuk beschikbaar dus konden ze ons brengen naar de plaatsen waar we heen wilden. Dus na eindelijk onze eerste duik te nemen in de Indische oceaan vanaf de sri lanka kant, bracht de man ons naar een turtle farm. Ze broeden de eieren daar op een veilige plaats uit zodat ze niet opgegeten kunnen worden, en plaatsen ze dan na drie dagen in de zee want dan was er iets op hun buikje dicht gegroeid wat extra veilig was. Daarnaast houden ze ook vrouwtjes tot de leeftijd van 5 jaar, (feitje tussendoor: in de 150 eieren die een schildpad legt zit er ongeveer 1 vrouwtje afhankelijk van het weer en deze beesten groeien door tot hun 75e) zodat als ze daarna vrij worden gelaten de kans op overleven nog groter is. De hokjes waren wel een beetje aan de kleine kant maar het proces is erg duur want schildpadden eten behoorlijk wat vis en er word niets gesponserd vanuit de overheid dus ze zijn afhankelijk van vrijwilligers en donaties. Nog een interessant feitje, de vrouwtjes komen terug om eieren te leggen naar het zelfde strand als waar ze ij het water zijn gekropen. Daarnaast houden ze ook schildpadden die zijn aangespoeld zijn en een arm of 2, 3 of zelfs 4 missen doordat ze in een visnet terecht zijn gekomen. Ook een blinde schildpad en een albino met een zon allergie vinden daar hun te huis. Wij mochten ook helpen met wat schildpadjes vrijlaten wat echt super lief was. We moesten wachten tot zonsondergang want anders konden er zeearends komen die van de schildpadden hun diner maakten. Hierdoor zagen we ook nog een super mooie zonsondergang wat ook een bonus was. Daarna hebben we voor het eerst niet uiteten gegeten maar gewoon afhaal gehaald en bij ons hostel op gegeten. De avond wat rustig aan gedaan wamt zoveel is er s avonds niet te doen.
De volgende ochtend gingen we voor een boottocht door de bentota lagoon waar krododillen zwemmen en veel vogels zitten. We waren alleen net een beetje te laat dus zagen we niet veel dieren maar toch twee kleine krokodillen van dichtbij gezien en mochten er zelfs 1 vasthouden, dit was een derde en was eigelijk een beetje zielig maar op het moment was ik zo flabberguested dat het stiekem ook wel vet was. En met het idee dat hij 3 meter word en dan toch wel vrij gelaten moet worden gingen we door met de safari. Nils.mocht nog even aan het stuur en zelfs ik heb er 10 seconden gezeten maar kwam er snel achter dat dat niet mijn pakkie aan was. Na de safari weer terug naar het hostel en geluncht aan een tentje aan de spoorweg waar iedereen gewoon overheen loopt alsof het een looppad is. En nu genieten we nog even van het strand en de luxe kamer want onze volgende stops zijn Hikkawadu en Galle en daar word het weer een samen kamer dus moeten we onze privacy en waarschijnlijk een beetje hygiëne inleveren.

We namen de trein naar Hikka en daar kwamen we het zelfde duitse stel tegen als in Negombo wat wel gezellig was. De rit was gelukkig niet zo lang dus rond de middag waren we in ons hostel. Was niet super mooi maar er hing een leuke sfeer. Na onze spullen gedropt hebben gingen we zo snel mogelijk naar het strand want het was goed warm. Over het strand lopend, zagen we al een schildpad tussen het koraal/stenen, later hoorde we dat op die plek ze gevoerd worden zodat snorkelaars ze kunnen zien, maar een schildpad is een schildpad. Lekker strand dagje gehad en s avonds gezellig geklets met andere backpackers. Volgende dag zijn we naar een foto museum geweest over de tsunami in 2004. Dat was heel indrukwekkend vooral de tekeningen die de kinderen hadden gemaakt over hun ervaring. Daarna weer op naar het strand en hebben we een snorkelset gehuurd en visjes gekeken. Ook daar echt een schildpad gezien in zijn natuurlijke habitat. En die zwemmen sneller dan je denkt maar het ziet er geweldig mooi uit. S avonds naar het nummer 1 roti restaurant geweest en genoten van een live band. Ook de dag daarna was weer een strand dag en gingen naar het echte Hikkaduwa strand waar behoorlijk hoge golfen waren. Soms waren de golfen zo sterk dat je moeilijk het water in kon komen. Achteraf bleek de zon wel erg sterk te zijn want iedereen die die dag op het strand gelegen had was verbrand. S avonds wilde we uit maar was niet echt iets dus zijn uiteindelijk maar ergens een midnight snack gaan halen en dat was het voor de avond.
Omdat onze plannen soms een beetje verschillend waren hadden Nils en ik besloten om te splitsen voor een week. Dus ik vertrok de volgende dag samen met een meisje van het hostel naar Unawatuna en Nils naar Weligama. Ik dropte mijn spullen in het hostel en ging samen met het meisje Jordy naar het strand. Niet wetend dat je voor het strand eerst een berg op moet klimmen dus dat kwam een beetje als verassing maar het strand was het helemaal waard. We hebben wel de hele dag in de schaduw gelegen wamt we waren allebei nog erg rood. Het strand heette jungle beach en was ook omgeven door veel natuur. Dus na het warmste deel van de dag hebben we ook nog een beetje rondgewandeld in de vrije natuur. Het uitzicht was fantastisch. Helaas op het moment dat wij net wilde gaan , begon het goed te regenen. Dus na 10 minuutjes geschuild te hebben, gerend naar een tuktuk. Jordy ging weer terug naar Hikka en ik naar mijn hostel. Het hostel wordt gerund door twee jonge jongens en een meisje die het pas 10 dagen bezitten. De sfeer is erg goed, en spelen lekker veel spelletjes dus daar was ik erg blij mee. Was ook 1 Nederlands meisje dus daar lekker mee gekletst want de meeste backpackers reizen al behoorlijk lang door Azië. S avonds lekker uit geweest en de volgende dag op naar mijn eerste surfles. Het ging best prima maar was ook best zwaar en het bord schuurd nogal dus mijn knieën en armen zien er uit alsof ik vol op mijn plaat ben gegaan op straat. S avonds kwamen er nog 4 andere backpackers dus waren met best een grote groep en begonnen met spelletjes en toen weer op naar een strandfeestje. De volgende dag ging bijna iedereen uit het hostel door maar vonden we monopoly dus samen met twee andere eindelijk weer een bord spelletje gespeeld. Helaas was ik mijn spelletjes kwaliteiten een beetje verloren maar toen we s avonds een rematch deden vond ik ze alweer terug. Voor avond eten zijn we met zijn drieën naar Galle gegaan en daar wilde we ook de zonsondergang zien maar het was helaas te bewolkt. S avonds lekker rustig aan gedaan want de volgende ochtend was de planning om door de te gaan naar Mirissa.

In mirissa zat ik een super mooi hostel en ontmoette gelijk al een Nederlands meisje die samen met nog een Nederlands meisje aan het reizen was. Onderweg van hun trip hadden ze een Nieuw Zeelander in hun plannen betrokken en reisde dus samen. Ik kon gezellig met hun relaxen en avondeten dus de dag ging best snel voorbij. De volgende dag ging ik alleen op pad om een whale watching tour te regelen en genoten van het strand. Daarna een tempel bezocht op een berg met geweldig uitzicht! Daar ontmoette ik een Rus en daar dan de rest van de middag mee op getrokken. Het is zo leuk dat je overal mensen ontmoet en dan je verhalen mee deelt en interessante gesprekken hebt. S avonds ging ik met het zelfde groepje uit eten als gister wat wel fijn is want hoe leuk nieuwe mensen ook is, als je een paar dagen met de zelfde mensen op trekt hoef je niet steeds hetzelfde intro gesprekje te voeren. De volgende dag ging de whale watch tour lekker op zijn srilankees want ik kwam s ochtends, om half 7 eugh, bij jet restaurantje waar ik geboekt had en wachtte daar tot dat er een man ons mee nam naar de boot dacht ik. Nadat er na 10 minuten niet veel gebeurde, toch maar even gevraagd en bleek dat we ergens anders heen moesten. Ik stond daar niet alleen dus samen met de andere stapte we snel in een tuktuk en gingen naar de boot. Omdat ik in mijn eentje was, of blond en blank ben, waren de crew leden extra relaxt tegen mij en mocht naast de bestuurder staan en die legde mij het een en ander uit en zorgde dat ik de perfecte fotos kon maken. Ook heb ik kreeg je daar een ontbijt wat bestond uit een broodje kaas, eindelijk weer, en cake, wat wil je nog meer voor ontbijt, dus was een leuke ochtend. We zagen niet super veel walvissen en alleen blue whales en helaas ook geen dolfijnen dus dat was wel minder. De rest van de dag weer met een andere jongen uit het hostel opgetrokken en een ander deel van het eiland ge explored. We kwamen op bijna lege mini stranden en zagen ook wat huisjes van locals die allemaal vriendelijke naar ons zwaaide. Vanaf de middag weer gezellig met de zelfde mensen en weer heerlijke roti's gegeten met chocolade en ijs of kip ei en groente. Ik was kapot door het vroegde opstaan en het lopen dus slapen was geen probleem alleen ging mijn wekker alweer om 6:30 want samen met de Nederlandse meisjes heb ik yoga gedaan. Ik merkte dat alle lenigheid en conditie die ik ooit had mijn lichaam heeft verlaten en dat ik weer hard aan de bak moet als ik terug kom maar was wel een leuke ervaring. Het was vandaag de 15e en zou dus Nils weer meeten. Samen reisde we naar Uda Walawa.

Het is vandaag natuurlijk al de 19, maar het is al ee behoorlijk gedetailleerd stukje geworden dus de rest komt de volgende keer weer!
Liefs Ymke

Woow vet dat je überhaupt walvissen hebt gezien ym!🐳

Zus2 2017-03-19 14:40:20

Leuk verslag. Gezellig je die week dat je alleen hebt gereisd, zoveel mensen hebt ontmoet.

Monique van de Geest 2017-03-19 16:07:08

Hoi Ymke, bijzonder om te lezen wat jullie allemaal meemaken en wat een leuke foto's. Geniet er nog maar even van!

Marieke van Dommele 2017-03-19 17:30:52

Leuk om al jullie avonturen mee te lezen en prachtige foto's!

Ynge 2017-03-19 19:57:14

Ziet er echt geweldig uit, doe foto's. En heel leuke verslag. Dapper dat jullie allebei een stukje alleen hebben gedaan. Weer een nieuwe ervaring. Geniet er nog van de laatste anderhalve week. (Hier hoor ik van O a Renske hoe men uit ziet naar je terug komst ☺)