Tripjes, kerstvieringen, pakstress

India, Puducherry

Beste lezers,
Het is alweer een tijdje geleden dat jullie van ons gehoord hebben maar de tijd is voor ons voorbij gevlogen. Doordat de jongens examens hadden de afgelopen weken, konden we geen lesgeven en moesten we ons maar buiten project vermaken. En met zo n mooie omgeving is dat totaal geen straf. Donderdag zijn we naar een stadje in de buurt geweest, Auroville. Toen we daar eenmaal aankwamen, was er veel lawaai en gegooi met bloemen en dat bleek een begrafenis te zijn waar ze het lichaam gewoon open en bloot op een versierde wagen door de straten naar ik denk de begraafplaats rijden. Na een kopje koffie zijn we samen met een indiase man die goed engels kon en daar vandaan kwam, naar auroville visiting centre gereden met een tuktuk. Auroville heeft namelijk een hele bijzondere geschiedenis. Het is een dorpje gebouwd naar een denkwijze die niet wilde worden erkend door 1 land vandaar leven er 43 verschillende nationaliteiten en geen geloof, maar toch geloven ze wel in een God, en is een soort van sekte. Wikipedia geeft waarschijnlijk een betere beschrijving. Maar daar eenmaal aangekomen, zijn we gelijk maar naar de grote gouden bol gelopen, want daar staat Auroville het meest bekend om. Daarna hebben we nog even westers geluncht en ons vermaakt in de winkeltjes en gallerij over de twee 'bedenkers' van Auroville. De man waarmee we kwamen bleek een scammer, als in hij doet zich heel aardig voor en vraagt daarna om een eten en geld, te zijn dus die ervaring hebben we er ook weer bij. We hebben hem ons kleingeld gegeven n toen waren we ook gelijk van hem af gelukkig. Vrijdag ben ik weze kijken voor een sari samen met de zus van de father en dat was erg leuk en gezellig. Een sari is een indiase jurk bestaande uit een croptop, rok en een versierde doek die alles bij elkaar voegt. De croptop wordt op maat gemaakt zelfs. Gelijk ook bijpassende sieraden gekocht en ook een stip voor op mijn hoofd. De sari zou die maandag gebracht worden, wat uiteindelijk woensdag werd maar was nog steeds optijd voor de kerstviering gelukkig. Zaterdag hadden alle jongens van de school tegenover het project nog school en een examen want door de regen hadden ze die afgelopen week weer een vrije dag gehad. Wij zijn toen naar een strand geweest maar het was niet helemaal duidelijk wanneer we moesten uitstappen waardoor we niet op het bekende strand kwamen maar eindigde op een prive strand met alleen wat vissersboten en vissers in de verte dus dat was geen probleem. Helaas was de stroming nog wel sterk dus echt zwemmen zat er niet bij maar was wel erg lekker. Zondag hebben we weer een hele dag gespendeerd op het project en had ik geregeld dat we weer een lesje konden geven om te helpen met leren. Was erg leuk weer dus kijk echt uit naar Januari waarin we echt weer les kunnen geven. Maandag ging de wekker om 5 want we gingen op pad naar Mamalapuram. De father ging shoppen in chennai en wilde ons wel afzetten daar maar dat betekende wel op om 5. Om kwart voor 6 zaten we in de auto en zo als sommige mensen weten ben ik een goede autoslaper dus nadat ik mijn oortjes in had gedaan was ik al snel in slaap. Ook nils had geen probleem met in slaap komen dus tegen de tijd dat we in Mamalapuram waren, waren we toch wel uitgerust. Mamalapturam zit vol met tempels, caves en andere mooie historische bezichtigingen. Al snel kwamen we er wel achter dat mensen met een indiaas paspoort de bekende tempel voor 30 roepies mochten bekijken en wij als Foreigners 500 roepies moesten betalen. Hier waren wij het niet helemaal mee eens en door de geld pin gedoe hebbem we er toen voor gekozen om dat niet te doen want er was 1 groot park met caves en speciale bezichtigingen gratis en de betaalbare kon je ook wel van een afstandje bekijken. Dus eerst dat park in geweest en dat was inderdaad echt heel indrukwekkend. Daarna doorgelopen naar het strand om daar vanuit buiten het hek te kijken naar de tempel (die er stiekem van een afstand toch wel indrukwekkender uitziet) en daar even op de hoogste rots gekeken. Uiteindelijk konden we er ook van achter een hek naar kijken dat was eigelijk ook prima. Op het strand vonden we een.heerlijk tentje waar we een biertje hebben gedronken en lekker geluncht hebben. Toen waren we ongeveer blut dus zijn we naar de bus terug gelopen. Voor ongeveer een euro per persoon zijn we toen met de bus 100 km verder afgezet en toen we weer in Pondicherry aankwamen voelde het heel vertrouwd wat wel een beetje bevestigd dat we ons hier echt thuis voelen. Maar we zitten hier niet stil want se volgende dag kwamen er een jongen en een meisje, Jan gert en Els, ook van Samen die net een week in India zitten. Ze zitten op een project een uurtje van Chennai en waren samen met hun father hier heengekomen omdat hij wat mensen moest bezoeken. Wij hebben hun een mooie rondleiding gegeven door ons project en lekker gekletst over van alles en nog wat. Ze vonden ook wel dat ons project erg luxe was dus we gaan ook een keertje bij hun kijken hoe het er bij hun uit ziet! Het was erg gezellig en grappig om te zien dat ze eigelijk een beetje op ons leken.

Deze weken waren de voorbereidingen voor kerst ook al volle gang. In de gangen werden kerststerren opgehangen en waren ze druk bezig met de een kerststal maken. Een kerststal ziet er hier iets anders uit maar zeker niet minder mooi. Wel een beetje over de top qua lampjes en lichtjes maar dat hoort hier een beetje bij de cultuur. Woensdag hadden we dan ook al een kleine kerstviering van de bijlesgroep. Deze groep komt altijd bij elkaar na school en bestaat uit kinderen van de school maar ook uit de buurt als ik het goed begrijp. Er gingen wat meisjes zingen en dansen en daarna zei de father een woordje en kregen ze allemaal een stukje taart. En de meeste kindjes wenste ons wel drie keer persoonlijk Happy Christmas dus dat was wel erg lief. De volgende dag was er een kerst viering van de school zelf, met ook wat mooi gezang, een sketch en zelfs de kerstman kwam even langs. Alles is wel gewoon in Tamil dus dat is soms beetje saai (en slaapwekkend) voor ons. We waren alleen nog lang niet klaar met alle kerstvieringen want de 22e was de kerstviering van het project. De kokkin had mij geholpen met de sari dus ik zag er uit als een echte indiase dame dus dat wel erg leuk. Ook de dienst daar was weer in Tamil dus voor ons niet heel interessant maar toen de Christmas celebration begon werd het voor ons ook leuk. Ze begonnen met de band, die bestaat uit ongeveer 15 jongens die blaasinstrumenten of een trommel bespelen, daarna gingen ze verder met een sketch inclusief een dansgroep en gelukkig vertaalde de father een beetje zodat we het iets beter konden volgen maar was ook alleen al leuk om te zien. Als laatste hadden een paar van de oudste jongens zich verkleed als de kerstman en hadden een paar fop kadootjes gekocht om de fathers, brothers en een paar van de jongens een beetje belachelijk te maken wat wel erg grappig was. De volgende ochtend gingen alle jongens naar huis. Ikzelf vond het wel gek om te zien dat het project steeds leger raakte maar aan de andere kant hadden ze allemaal geen verplichtingen dus kon ik heel de ochtend met ze spelen en chillen. Alle kinderen gaan naar huis behalve 1 jongetje die helemaal wees is en hier blijft en ik vooral vandaag nog lekker mee filmpjes kijk en beetje dans want daar is hij helemaal gek op. Op de dag dat alle jongens weg gingen zijn we s avonds voor kerst uiteten geweest met de fathers en brothers. Maar om kerst te vieren ginven we eerst een borreltje drinken want ze zijn hier njet vies van een biertje of een glas whisky. We kregen die avond zelfs een groot kerstcadeau met een indiase setje kleren, een sopje en wat lekkers. Verder hebben we gister even gekozen voor een luxe middag. Boven op een 4 sterrenhotel konden we wat baantjes trekken met een uitzicht over heel Pondicherry. Toen was gister onze laatste kerstdienst die pas begon om 23:30. Ik durfde daar voor niet echt te slapen, bang dat ik dan al helemaal niet meer kon opstaan. Achteraf had ik dat misschien beter wel kunnen doen want mijn ogen werden wel heel zwaar tijdens de dienst. Deze was namelijk ook in Tamil en voor ons totaal niet te volgen. Toen ik uiteindelijk om 2:15 in bed lag was in slaap komen niet erg lastig. Vandaag is het dan kerst maar geen dienst en hangen vandaag lekker een beetje hier. Hoogtepunt van de dag was welvdat we samen met het weeskindje stoelen dans zonder muziek hebben gedaan. In plaats van dat de muziek normaal stopt, moest je nu zo snel mogelijk gaan zitten als hij ook ging zitten. Dit ging de eerste paar rondjes best goed want we hadden genoeg stoelen, maar op het moment dat er een stoel weg ging won hij natuurlijk altijd wat wel erg grappig was. Daarnaast pakken we al onze spulletjes want morgen vertrekken we voor 9 dagen naar Kerala. Samen met twee meisjes die in Chennai zitten, ook van Samen, gaan we daar oud en nieuw vieren dus ben nu druk bezig met beslissen wat ik wel en niet mee moet nemen. En krijg nu al stress om te bedenken hoe dat allemaal gaat passen als we naar Sri Lanka gaan.

Vanuit india wensen we jullie nog hele fijne feestdagen toe en we zullen aan jullie denken, daar in het Kikkerlandje, als wij lekker liggen te zonnen op het strand!

Liefs Ymke

Wat leuk, een eigen sari! En waar is nou de foto van jou daar in?! En begrijp ik nou dat die man jullie rekening kom plunderen met pincode scammen?! 🙄😬😢

Linda Otterman 2016-12-26 00:25:40

Wat een leuke verhalen en belevenissen. En een onvergetelijke unieke kerst met al de Indiase glitter en glamour. De sari staat je prachtig, Ymke! Heel veel plezier in Kerala! En alvast een prachtig 2017 gewenst, dat zo mooi begint met deze ervaringen in India en stras Sri Lanka. Liefs!