Examens, wegwijs in Pondicherry & naar het Strand

India, Puducherry

Beste allemaal,
Het is alweer een tijdje geleden maar het was dan ook niet een super spannende week omdat de kinderen tentames hadden. Maandag mochten we overdag dus spellen met de kinderen doen, wat erg leuk was ondanks dat we na 10 minuten en 3 mislukte pogingen het maar op hadden gegeven om hollandse leeuwen uit te leggen en het houden bij de spellen die makkelijk uitbeeldbaar zijn want ze snapte er niets van. We speelde spelletjes als krantenrace, zonder het race deel want dat begrepen ze ook niet helemaal, en inhaalbal en volgens mij vonden de kinderen het ook wel leuk. Nadat we de ochtend hadden afgesloten met class 6 (groep 8) hadden we even pauze maar tegen de tijd dat we wilde beginnen met de spellen voor de ouderen groepen was het eigelijk te warm en te weinig schaduw dat we dat maar voor gezien hielden.

Dinsdag t/m zaterdag was een afwisseling van Pondicherry bezoeken tot lekker kaarspelletjes, volleybal of over tikken met een zelf gefabriceerde papierenbal met plakband die ze hier allemaal erg veel hebben. In Pondicherry weten we langzamerhand al de weg en hebben we een heerlijke ijswinkel en schattig lokaal winkeltje gevonden. Daarnaast moet ik mezelf al inhouden als we over straat lopen om geen oorbellen te kopen! Ook weten we nu het postkantoor te vinden dus dat is erg handig voor de toekomst.

Vandaag zijn we voor het eerst bij de ochtend dienst geweest. Helaas allemaal in Tamil dus konden we er niets van volgen of mee zingen maar was wel bijzonder om een keertje mee te maken. Het was ook bijzonder vroeg want mijn wekker ging al om kwart voor 7 en we hadden het geluk dat om half 7 zelfs al de speakers aangingen en daar bulderde typsiche indiase muziek doorheen. Na de dienst gingen we zoals altijd naar het ontbijt en heb ik daarna nog even mogen genieten van een dansbattle tussen twee kindjes hier, weer op de typische, zelfde indiase muziek. Vandaag kwamen er geen studenten en de kinderen waren de hele ochtend hard bezig aan de studie wat voor ons de mogelijkheid gaf om het gemiste uurtje van vanochtend even in te halen. En 's middags was het dan zover, we mochten de oudste groep kinderen, class 10 en de jongens van de houtbewerking school meenemen naar het strand en naar het park. (Wel met een extra begeleider gelukkig) Netjes in een rijtje lopen we dan met 30 man naar de bushalte, ik nog twijfelend of het allemaal wel gaat passen. Tijdens het lopen en in half engels begrijp ik dat de meeste de kant van Engineering op willen en wordt ik weer wat wijzer over de buurt. Als de bus er eenmaal aankomt passen we er makkelijk (met de wijde indiase definitie van het woord) met zijn alle in. Voor 2 euro worden we dan afgezegd bij het de bushalte het dichtstbij het strand en opweg naar het strand lopen we door een mooi park waar we even een pauze houden. Terwijl nils en ik ons vermaken met wat balspelletjes, speelde sommige jongeren inclusief de extra begeleider aan het kaarten. Opeens zie ik vanuit mijn ooghoek de begeleider achter een man aan lopen, die mijn tas vast heeft. Omdat alles in mijn tas zat van geld tot telefoons en deo schoot ik een beetje stress en ze praatten alleen maar tamil dus snapte er niet heel veel van. Nu nog steeds niet echt, maar blijkbaar mag je niet kaarten in het openbaar(omdat ze er vanuit gaan dat je aan het gokken bent). En de twee mannen, waarvan de kinderen zeiden dat het beetje schoonmakers waren, vonden dat zij het recht hadden om daarom de kaarten en mijn tas te pakken. Uiteindelijk nadat er een grote menigte om ons heen was verschenen en wat tamil gepraat kreeg ik mijn tas terug en hielden zij mijn kaarten. Het was heel gek maar dat hoort allemaal bij de India experience! Na het park gingen we naar het strand en hebben daar wat foto's gemaakt en genoten van de zee. Voordat we weg weggingen hebben we ze nog even getrakteerd op een veggie rol, een soort van deeg met groenten daar in(erg lekker). En toen pakte we een mini busje naar huis waar we weer net in pasten. Het was heel leuk om de kinderen mee uit te nemen en ik kijk nu al uit naar volgend week want dan gaan we ook een groep doen! Daarnaast gaan we deze week weer les geven en morgen, omdat de examens voorbij zijn pannenkoeken bakken.
Het wordt hier deze dagen al ietsjes bewolkter maar koud is het zeker nog niet, en ik ben blij dat ik dit jaar de winter oversla als ik jullie weerbericht zie!

Liefs Ymke

Leuk weer om te lezen.Pff wat een avontuur met die tas zeg! Ik zou ook in de stress schieten als ik iemand met mn tas weg zou zien lopen hoor! En leuke foto's ook, vooral die lachende spin!

Ynge 2016-11-21 08:19:46

Mooi die verhalen van wat jullie daar allemaal beleven geniet ervan groetjes uit Holland 🎸🎵🎶😉🎶🎵🎸

Herbert 2016-11-21 09:09:32

Ik wil die veggie rol. :-)

Mariken 2016-11-21 18:02:46

Superleuk om te lezen! Valt niet mee iets passend te vinden om te doen, met ze he. maar ik vind dat jullie heel creatief zijn! Zo'n bus is ook wel weer een ervaring... Ja, en de tas wat minder...!

Linda Otterman 2016-11-22 16:10:05

Mooi om te lezen en om jullie te zien temidden van de kinderen op de foto's! Wat een andere wereld en wat een bijzondere dingen maken jullie daar mee.