Cyclonen, tentamens, en nog meer regen

India, Puducherry

Lieve lezers,
Hier weer wat nieuws van af de regenachtige Evenaar. Want degene die denken dat het hier alleen maar zonneschijn is, zitten er helaas naast. Ik schrijf deze blog nu terwijl ik meer druppels hoor vallen dan ooit te voren en deze week was er zelfs een kleine cycloon. Cycloon klinkt heftiger dan dat hij uiteindelijk was maar dat betekende wel dat de kinderen vrij waren donderdag en vrijdag. Nou dacht ik toen, waarschijnlijk net als jullie nu, dat dat een bizar gekke reden is en dat de kinderen in Nederland nooit meer naar school zouden hoeven maar ben er net scgter gekomen dat het een mooie reden heeft. Alle regering scholen worden tijdens regen, die hier dus als het eens regent best heftig is gelijk, worden gebruikt voor de mensen die leven in de slums en waar de huizen niet echt regenproof zijn. Persoonlijk hoop ik wel het stopt met regenen want anders vallen onze tekenslessen op de school letterlijk en figuurlijk in het water (ik ben mijn geweldig gevoel voor woordgrappen hier nie verloren zoals jullie zien). Maandag en dinsdag hebben we wel, en wel twee keer op een dag, tekenles gegeven. Zelf vond ik dit echt heel leuk, dus hoop dat we dat nog even kunnen doen. Wel hebben we met de echte indiase afspraak style te maken gehad. We zouden namelijk maandag kijken naar de volgende lessen want we waren bijna bij alle klassen geweest. Maandag werd dinsdag, dinsdag werd woensdag, op woensdag hebben we wel de onderwerpen gekregen (wat wel bijzondere onderwerpen waren, als iemans nog tips voor tekenlessen over water conservatie of een nationale leider horen we dat graag) maar we gaan nu morgen praten over de rest van de lessen. Helaas weten we al wel dat ze alweer een tentamen week hebben die voor 9std al a.s donderdag begint en voor de rest van de school volgende week maandag. Beetje een tegenvaller maar de father zegt dat het vanaf januari.minder is dus hopelijk zijn er dan meer mogelijkheden! Tot die tijd gaan we wat leuke uistapjes maken en daar is natuurlijk ook niets mis mee. Daarnaast geven we nu soms wel, op de schoolloze dagen Engels aan de jongste groep hier. Blijft wel een beetje lastig om iedereen er bij te houden maar het is ook leuk om te zien dat er een paar kindjes bij zitten die echt wel willen leren en degen die een beetje opgelet hebben kunnen bijna alle onderdelen van het gezicht spellen en je uitleggen hoe je bij het strand komt.
Ook zijn er gister twee vlaamse twintigers gekomen. Zij reizen door azie en het meisje komt oorspronkelijk uit india maar is als ik het goed begreep geadopteerd dus die ging ook echt opzoek naar haar Roots en ze was drie jaar geleden ook al hier geweest. Daar gaan we wss deze week samen met de father een dagje sightseeing mee doen en het is best leuk om weer een keer hardop met andere mensen gewoon in het Nederlands/Vlaams te communiceren!

Daarnaast vullen we onze dagen vooral met wat tekenlessen of engels voorbereiden, even Pondicherry in, langs het strand, gekke groene ijsjes eten, mijn sieraden verslaving voortzetten en natuurlijk met de kinderen balletjes overtikken, volleybalspelen, kaartspelletjes en ik heb deze week zelfs geschaakt. Ondanks dat deze week niet super spannend was, blijven die kleine momentjes met die kinderen voor mij alle tegenvallers en saai momenten als sneeuw voor de hete indiaase zon verdwijnen! Die zijn helaas slecht vast te leggen met een camera dus niet echt goede foto's van deze week maar daar mogen jullie dan met smart opwachten!

Liefs Ymke

Leuk Ymke en Nils om jullie ervaringen weer te lezen. Goede reden om de school te sluiten als het regent. En ga maar lekker door met je leuke woordgrappen Ymke :-) Succes met jullie tekenlessen!!