Dag 2 Beesel - Euskirchen

Duitsland, Euskirchen

Het dorp Beesel voert, volgens mij, een keer in de zeven jaar het schouwspel Drakensteken op. En het gebeurt net in de week als ik er ben. Yvonne en Leon, die de bed and breakfast bestieren, zijn er ook druk mee. Het verhaal van Sint Joris en de draak wordt uitgevoerd. Het is de symboliek van de strijd tussen goed en kwaad. Niets gebeurd toevallig.....
Voor mij werd het begin van de dag een draak van een ochtend. Mooi op tijd opgestaan, goed en een degelijk ontbijt en toen afrekenen. Het gebeurde in een ogenblik. Drie keer een foute pincode. En deze pincode heb ik al jaren... Een lichte vorm van paniek. Twijfel. Het is bekend dat (overmatig) alcohol gebruik de hersenen aantast. Kan een dag fietsen ook dit effect hebben?
Toch wel paniek. En ingeval van paniek... eerst koffie. Wat zijn de feiten?
Ik kon in ieder geval van Leon wat contanten mee krijgen. Dus ik kon verder. De bank gebeld. Een zeer behulpzame dame hielp me zo goed mogelijk. De pas kon wellicht nog dezelfde dag worden gedeblokkeerd.
Ze vroeg om mijn pasnummer. Hè deze pas is helemaal niet geblokkeerd. Wellicht een storing oid. Voor de zekerheid kun je bij een betaalautomaat je pas checken. En inderdaad de pas werkte nog.

Al met al het werd geen vroege start.
Via Roermond, Swalmen de grens over. Een uitgesproken landelijke etappe door soms licht glooiend landschap. Je volgt de Roer of Rur gedurende circa zestig kilometer over onverharde autovrije steenslag wegen. Een mooie rustgevende route langs de kabbelende beek. Het gedoe van de ochtend met betaalpas ben je gauw kwijt. Overigens is de Rur niet de Rhur van het Ruhrgebied.
Op een terras koffie bestelt. Het is rustig.
Na Duren steek je de Zulpicher Borde over. Een uitgestrekt landbouwgebied. De foto's geven een impressie van de route.

Ik heb vandaag 123 kilometer afgelegd. En ik ben nu in Euskirchen. Deze relatief grote plaats ligt ten zuiden van Keulen. Het weer was broeierig warm. 's middags kwam er meer bewolking.
Vertrokken rond half tien en rond vijf uur was ik bij het Regent hotel.

Vandaag ook de eerste hellingproef. 350 meter van 9% en 100 meter van 11 %. Niet veel, maar ik ervaar het als pittig. Ik heb de bagage niet gewogen, maar ik til niet gemakkelijk de achterkant van de fiets op. Ik merkte gisteren ook al dat je bij elke stijging het verzet lichter moest zetten. En effe een hobbeltje over is er niet bij. Dus geen hupje met de fiets.

De wind stond vandaag niet gunstig. Met name na het plaatsje Duren (met umlaut) was het tegen de wind in stoempen.

Hoi John, Sinds vanavond ook aangehaakt aan je reis. Via je verhalen en foto's vlieg ik er als het ware met een drone boven je mee. Sint Joris is ook de beschermheilige van de stad Amersfoort. Dus voel wel verwantschap met Beesel ( en Engeland, eveneens gelinked aan St. George), Witte vlag met een rood kruis. Denk bij het bestrijden van de steile hellingen met je stalen (of lichtmetalen) ros maar aan oudstrijder Sint Joris. Geniet onderweg!

Edward Geus 2016-08-20 00:07:49

Net terug uit Italië lees ik je eerste reisverslagen. De kop is eraf ! Leuk om je tocht zo een beetje te kunnen meebeleven. Heel veel succes en plezier! tijdens de route. Hoe die ook precies gaat lopen: het komt goed. Uiteindelijk leiden alle wegen naar Rome...

Marcel Berkhout 2016-08-21 09:39:42

Leuk om te lezen, werkt aanstekelijk.

Patrick Gaynor 2016-08-21 11:50:26

Hallo John, Lees de eerste 2 delen van je verhaal met veel plezier. En blijf eea volgen. Geniet van de tocht ("bedevaart"?) en laat ons je ervaringen weten . Ben erg benieuwd. Geniet ervan en behouden "vaart" (zonder draak.....) Tot mails..... JMR

Hans Reijnders 2016-08-21 13:02:19

Ha John, Goed om te horen dat de fietstocht van start is. Afgelopen paar dagen was ik onverwacht nog dicht bij je in de buurt. Ik had een beurs in een klein dorp ten oosten van Koeln. Een prachtige buurt met talloze "vakwerkhuizen". Fijne fietsdag, Rene