Österdalälven.

Zweden, Dalarnas län

Zondag 24 juni 2012
Kilometerstand 10.989
Op tijd opgestaan en na alle plichtplegingen en camperplegingen om 09.05 uur op pad gegaan om kilometers te maken. Een stuk na Östersund spot Martien 2 elanden. Gelukkig kan hij een stukje verder draaien en kunnen we foto's maken. Ze staan achterdochtig naar ons te kijken. Ze blijven stokstijf staan. Van het langsrazende verkeer (lees vrachtwagens) trekken ze zich helemaal niets aan. Pas als Jean de weg oversteekt, verdwijnen ze op een drafje tussen de bomen. Onze dag is weer goed.
De natuur is een beetje eentoniger dan in Noorwegen. Wat minder afwisselend, maar nog steeds heel mooi. Het weer is wisselender. Felle opklaringen met prachtige wolkenluchten wisselen af met fikse regenbuien.
Het mag de pret niet drukken, we schieten lekker op. Alhoewel..... Blijkbaar heeft de Tomtom vandaag een off-day. Waar normaal gesproken het aantal geschatte kilomers van de Tomtom aardig overeenkomt met de kilometers die Jean en Martien met de kaart uitrekenen, geeft ie vandaag 25 km minder aan. Nou ja, denken we, op de kaart zien we dat bij Sveg wellicht een afkorting mogelijk is. Dus zijn we niet argwanend als we inderdaad bij Sveg een andere route krijgen van TT dan we zelf gedacht hadden. Het begin is mooi, een binnendoor wegje. Totdat dat mooie wegje verandert in een gravelpad. Jean kan op de kaart niet volgen hoe de TT ons laat rijden, dus stoppen we na enkele kilometers. Martien checkt TT nog eens, maar ja. Hij programmeert TT nog eens opnieuw en dan komt de aap uit de mouw: het is geen 49 km meer tot Mora, maar 81 km. En daarvan blijkt 15 km over een gravelpad te gaan, werk in uitvoering. Er staan we borden dan je er 80 km/pu mag rijden, maar dan bots je de camper uit. Dus in plaats van 25 km minder, rijden we vandaag dus 35 km meer (na Älvdalen). Het valt nog mee hoe smerig de camper is geworden. Alleen de treeplank is onherkenbaar, daar ligt een flinke laag gravel op.
Ondanks dat TT vandaag echt niet wil luisteren, schieten we goed op en rijden zelfs tot en stuk voorbij Mora. We camperen wild bij een riviertje. Het was even zoeken naar een plekje. Via een binnendoor weggetje door mooie dorpjes. Aankomst 19.00 uur bij Österdalälven.
We staan voor een brug bij een aanmeerplaatsje voor boten. Er komt wat jeugd, er komt een familie vissen. Een ontmoetingsplaatsje.