De poolcirkel gepasseerd

Noorwegen, Jektvik

Maandag 18 juni 2012
Kilometerstand 9.542
Jean nog even naar de camper verhuurder gebeld om het ongelukje door te geven. We kunnen weer op pad. Deze ochtend wat buitjes.
Na 25 km zijn we al bij de boot, maar we moeten nog een uurtje wachten.
Eh... nog wat langer wachten tot 11:50 uur. Die tijdstabellen zijn niet altijd zo duidelijk.
Op de boot van Kilbogharnn naar Jektnik om 12.30 uur de poolcirkel gepasseerd. Er werd wat omgeroepen, ook in het Engels, maar niet te verstaan. Wel dat het rechts was. Mensen naar buiten, wij ook natuurlijk. Zegt Ina heel snugger: natuurlijk de poolcirkel. En ja hoor. Er stond een metalen wereldbol op een pilaar. Foto's gemaakt en grapjes dat Jean die wel gemist zou hebben, en verrek: hij had 'm gemist. Na een korte rit komen we bij de volgende boot en die missen we net. Na een dik halfuur wachten komt ie weer terug en varen we van Agskaret naar Foroy, een tochtje van 10 minuten. Onderweg een stuk van een gletsjer gezien.
Om 17:00 uur komen we bij Bodo voor de volgende boot, naar de Lofoten. Een lange overtocht dit keer, van circa 3,5 uur. Helaas blijkt de boot van 19.00 uur vol te zijn. We kunnen waarschijnlijk mee met de boot van 02.00 uur. We gokken het er maar op. Lekker pizza gegeten in de stad en vroeg naar bed (21.30 uur) om toch nog wat uurtjes slaap mee te pikken.