De lofoten

Noorwegen, Nordland

Dinsdag 19 juni 2012
Kilometerstand 9.770
Om 00:45 uur gaat de wekker weer, want de kaartverkoop begint om 01:00 uur. Als Martien de boot op is gereden, sta ik ook op. We vertrekken op tijd en na een halfuurtje of zo komt de zon op. We maken prachtige foto's. 200 of zo met z'n allen. Het is een hele aparte ervaring. Het is natuurlijk niet donker geweest. Zelfs geen schemering. Je raakt het gevoel voor tijd volledig kwijt.
We maken foto's aan dek, genieten van de omgeving en zitten in de lounge. Er ligt een aantal mensen flink te snurken.
Om 05:30 uur komen we aan op de Lofoten, bij Moskenej. We besluiten een kort stukje te rijden en te stoppen om te slapen op een parkeerplaatsje bij Reine. Een wijs besluit. Als we rond 09:30 uur opstaan, zijn we allemaal weer bijgekomen.
We vertrekken om 11:00 uur. We maken er een rustige dag van. Bij Nusfjord even een fotostop. Het dorp staat op de werelderfgoedlijst. Huizen op palen in het water. Vissen die hangen te drogen. Dit zie je hier trouwens veel. Het is met name kabeljauw.
Om 16.00 uur komen we bij een camping in Laupstad, 15 km na Solvaer.
De eerstes muggencamping. We waren van plan ergens een nacht langer te blijven, maar hier hebben we er geen zin in.
Ina en Martien hebben nog een wasje gedraaid. Een deel in de droger de res op het wasrek.