Bizonder South Dakota

Verenigde Staten, Rapid City

Soms wil je zoveel vertellen, maar weet je niet precies hoe je het onder woorden moet brengen. Ik probeer jullie een kijkje te geven in mijn indrukken, mijn beelden, mijn gevoel.

We zijn nu twee dagen in South Dakota en ik vind het hier mooi! Verrassend en indrukwekkend.

In het verleden
Als in op reis ga, doe ik altijd voorwerk. Lezen over wat er te doen is, hoe de geschiedenis hier in elkaar zit. De vele Native American stammen als Lakota-Sioux, de confrontatie tussen de militairen en deze stammen. Grote namen als Wounded Knee en Crazy Horse. De militair Custer. De Gold Rush. Dit alles speelde zich af in South Dakota. Tijdens deze twee dagen hier, bezoeken we meerdere musea. En krijgt wat ik gelezen heb een beeld, een gevoel. In de visitor centers zien we de vele foto's van de Native Americans. Mooie mensen, met zoveel karakter in hun gezichtsuitdrukking. Die een naam krijgen, die bij hun karakter past.
En dit maakt het zo anders, dan de andere gebieden die ik eerder in Amerika bezocht heb.

In de natuur - Tatanka
Vanuit Denver rijden we door de Great Plains, een vlak gebied met prairie, steppe en grasland, naar de Black Hills.
We rijden door het grootste State Park van Amerika, Custer State Park. Op het ene moment is het glooiend, dan weer rotsachtig en bosrijk. We rijden de scenic routes Needles Highway en speuren naar dieren op de Wildlife Loop. We speuren met zijn allen en dan zien we ze. Bizons! Wat bijzonder......Zo sta je ineens oog in oog met een groot oerdier. We zijn over enthousiast en stil tegelijk.

Met onze huurauto, The Beast gedoopt, slingeren en klimmen we door de mooie natuur. Al zien we minder dan we willen, het is mistig. Aan de andere kant geeft dit wel in speciale sfeer aan deze grillige rotsen.

Mount Rushmore & Crazy Horse Memorial - in de mist
We rijden door naar Crazy Horse Memorial en doen ondertussen vele schietgebedjes dat de mist opklaard. Want Crazy Horse is voor mij wel één van de hoogtepunten van deze reis.
Crazy Horse is voor de Native Americans een heilige plaats. Al tientallen jaren zijn ze bezig om deze iconische krijger uit de immense rots te houwen. Maar het is meer, de dromen die ze hier willen verwezelijken voor hun volk.
Helaas klaar de mist niet op. En moeten we gissen hoe geweldig dit eruit ziet.
Dan rijden we door naar Mount Rushmore. Het meest bekende beeldhouwwerk van Amerika. De vier presidentshoofden. En het geluk is aan onze zij, de mist klaart op! Daar zijn ze dan. Hoe hebben ze dit ooit gemaakt??

Wat zou ik graag langer in dit fantastische gebied willen blijven. Een week in een rustieke lodge. Gaan hiken, kajakken. In de geschiedenis duiken en beleven.

Vandaag rijden we door naar North Dakota.

Later deze week komen we weer terug in South Dakota en bezoeken we o.a. de Badlands en zien we hopelijk Crazy Horse nog!
Maar ik weet nu al zeker, ooit wil ik graag terug!

Little by little, one travels far....

Groet Mirjam Zoodsma

Wat weer een mooi verslag en de foto s erbij. Genieten een beetje met je mee.

Minke 2019-05-18 17:51:11

Je krijgt echt zin om te gaan bij het lezen van je verslag! Wat een ervaring weer, een grote ✅ op je bucketlist volgens mij! Groetjes uit Franeker

Jeanet 2019-05-18 18:03:16

Prachtig om te lezen Mirjam. Genietse.

Yvonne 2019-05-18 20:37:15

Jammer van crazy horde want dat is echt de moeite waard hoop voor je dat het nog lukt als we dit weer lezen dan beleven het opnieuw groetjes

Renny Rommert 2019-05-18 21:41:26

Top Mirjam 👍

Anne 2019-05-19 01:02:28

Dag Mirjam, een plezier om je te volgen via deze blog! Top geschreven, talentje!! Nog mooie reis verder.

Mathe de Groot 2019-05-19 08:39:27

Ik reis met je mee. Mooi geschreven.

Ellen 2019-05-19 09:08:03

Hey Mirjam, sa te lêzen is't wer in feestje😃. Wat wer in ervaring. Top hear👍, wy genietsje yndie in bytsje mei sa. Fijne reis noch en oant it folchjende ferhaal, doech doech 🙋‍♀️.