Natuurlijk IJsland! De perfecte stopover.

IJsland, Reykjavik

Zo zit je nog thuis op de bank en zo ben je alweer twee dagen op pad.

Dinsdagmiddag heb ik op Schiphol mijn reisgenoten voor de komende tien dagen ontmoet. Onze EURAM winnaarsreis naar North & South Dakota én IJsland kan beginnen.

De perfecte stopover!
Een stopover is als je de reis naar jouw eindbestemming onderbreekt. Om even bij te komen, of om nog meer moois te beleven. Dit is wat wij gaan doen op IJsland.
Na een prima vlucht met Iceland Air landen we na drie uurtjes op onze bestemming voor de komende 24 uur.
Meteen als we in onze bus zitten, valt de natuur op. Grote lavavelden, begroeit met grijsgroen mos van 800 jaar oud.
We rijden naar één van de bekendste hotspots van IJsland, de Blue Lagoon. Deze geothermische baden zijn heerlijk 39 graden. Het is IJslands lente weer; 11 graden, het miezert en er staat een stevige wind. Wat is het dan een verwennerij om in het warme water te zitten. En dan de kleur van het water, fantastisch!
Na een uurtje sprint ik naar de douche, want 11 graden en in bikini, dat is nou niet mijn hobby....
In het voorseizoen is het nog niet topdrukte in de Blue Lagoon, wat 's zomers wel anders is. Gelukkig zijn er dan ook nog andere lagoons om van te genieten.

Daarna rijden we door naar ons hotel aan de rand van Reykjavik. We eten in ons hotel en dan lonkt het bed.

Quadsafari
Als je IJsland bezoekt, moet je natuurlijk de natuur in. Wij gaan dit per quad doen. En ooo, wat is dit geweldig. Eerst krijgen we regenbroeken en overals aan, dit was geen overbodige luxe. En dan stappen we op de quads. Eerst over gravelroads en dan zetten we de quad op de 4 wheeldrive. Heuveltje op, alle waterplassen meenemen. Overal om je heen is natuur; rotsen, stenen, meertjes. En ondanks, of juist misschien dankzij de regen die tegen onze helmen slaat, is het zo'n fantische ervaring. Als we bovenop de heuvel staan, breekt de zon door en worden we getracteerd op een mooie regenboog. Genieten!

Met de bus maken we nog rondrit door het centrum van Reykjavik. En tijdens de lunch krijgen we in presentatie over dit mooie land. Kijkend naar de kaart, besef ik we dat we maar een piepklein stukje van het eiland gezien hebben.

IJsland is zeker de perfecte stopover. Maar 24 uur is voor mij te kort. Op vakantie naar IJsland, dat staat vanaf nu op mijn bucketlist. Dan neem ik meer tijd om per camper of huurauto dit mooie eiland te ontdekken. Te genieten van de wonderen van de natuur.

Voor ons is het nu tijd om door te vliegen naar het volgende onbekende. Denver here we come. Zin in!

The only trip you will regret, is the one you don't take....

Tot in the USA, groet Mirjam Zoodsma

Langer verblijven is zeker de moeite waard. Mijn collega zijn zoon woont daar en is laaiend enthousiast over IJsland. Veel plezier op jullie verder reis.