Aftellen naar Awesom Australia 🐨

Nederland, Franeker

Het aftellen is begonnen, nog vijf dagen en dan vliegen mijn collega Tanja Veltman en ik, Mirjam Zoodsma, naar Australië.
Samen gaan wij Down Under beleven.Een unieke reis en een geweldige kans. Door deze reisblog houden wij jullie op de hoogte van al onze avonturen en laten we jullie Australië door onze ogen zien. We ontdekken dit op veel verschillende manieren. Per auto, fiets, bus, helicopter en te voet.

Fietsen door Melbourne
Na een lange vlucht start onze reis in Melbourne. Deze relaxte wereldstad gaan wij op de fiets bekijken. Tijdens een vier uur durende begeleide tocht zien we al het moois wat de stad te bieden heeft. Het verleden met de mooie gebouwen tot het heden met de streetart waar Melbourne bekend om is. Ook is het de stad van veel sportevenementen als Astralia Open, de Grand Prix van Australië, rugby en cricket. En als wij in de stad zijn; de Melbourne Cup! De befaamde paardenrace! Op dinsdag 6 november om 15.00 uur is dé belangrijkste race van de Cup, het schijnt dat heel Australië dan voor de tv zit.
Op de zesde verlaten wij de stad met onze huurauto, maar ben benieuwd of we er iets van meekrijgen. Want ze zeggen niet voor niets : The race that stops the Nation!

Meer dan een weg alleen
Veel hebben er wel van gehoord, The Great Ocean Road. Eén van de mooiste kustroutes van de wereld. Maar het is meer dan een weg alleen. De kustweg is aangelegd na WW I, als eerbetoon aan de Australische soldaten die in WW I meegevochten hebben aan de kant van de Engelsen.... Ook was het een werkproject voor de soldaten die terugkwamen uit de oorlog. Volgend jaar is het 100 jaar geleden dat de eerste pikhouwelen opgepakt werden. Hoe bijzonder.
Er is ook meer te zien dan de bekende weg alleen. Rotsformaties als The Twelve Apostles, London Bridge. Shipwreck Coast, waar in het verleden honderden schepen zijn vergaan. Pitoreske vissersdorpjes waar vroeger de walvisvaarders leefden. En de mooie natuur van Nationaal Park Otway, met zijn regenwouden en vele watervallen.

Verder de natuur in
We verlaten de kust en rijden het achterland in, naar Grampians National Park. Een natuurgebied met bergen, kliffen, rotswanden en panoramische uitkijkpunten. Er zijn zelfs rotstekeningen van Aborigionals, van 5000 jaar geleden! Een park om lekker actief te zijn, wij willen ook zeker proberen om een mooie wandeling te maken.
Daarna weer op naar de kust, waar we in Cape Jervis de ferry nemen naar Kangaroo Island. Hier hopen we o.a. kangoeroes, koala’s, wallaby’s en zeeleeuwen te spotten. Er schijnen ook grote spinnen te zijn....maar die slaan wij liever over. We bezoeken ook hier weer een nationaal park, Flinders NP. Ben erg benieuwd naar KI, want velen worden echt verliefd op dit stukje Australië.

De laatste stop
Onze reis zit er bijna op als we naar Adelaide rijden. Hier verblijven we de laatste twee nachten. In deze ‘City of Churches’ hopen we ook culinair te genieten. Met meer dan 700 restaurants wordt het lastig kiezen. We maken vanuit Adelaide nog een bustour naar de Barossa Vallei. Een van de beroemdste en grootste wijngebieden van Australië. Natuurlijk mogen we dan ook even wat proeven. Omdat we een bustoer hebben, hoeven we niet te dobbelen wie de BOB is. En worden we, denk ik samen met 50 Chinezen, weer veilig in Adelaide gebracht.

En dan zit het er echt op. Gelukkig hoeven we daar nog niet aan te denken.
Wij gaan eerst nog verder aftellen!

Tanja Veltman & Mirjam Zoodsma

Fijne reis toegewenst, ben benieuwd naar jullie reisverslagen en foto’s!

Joke Jensma 2018-10-28 17:29:40

Heel mooie reis wensen wij jullie en volgen je reisverslag.

Minke Zoodsma 2018-10-28 17:55:33

We volgen jullie op de voet. Veel plezier lieve collega’s & Enjoy a very Down Under✈️🌏