PILAMAYAYE DAKOTA

Verenigde Staten, Denver

En dan is de laatste dag alweer aangebroken. We staan vroeg op om de zes en halve uur naar Denver te rijden. Vanacht is er sneeuw gevallen, dus we rijden door een witte wondere wereld.

Maar eerst neem ik jullie mee naar de laatste dagen in de Dakota's.

Via de Spearfish Canyon Scenic Byway rijden we richting North Dakota. Wat een mooie route om te rijden, watervallen en meertjes. Omgeven door besneeuwde bomen. Het voelt alsof je in een oude ansichtkaart zit.

Cowboys
De Dakota's is het land van de echte cowboys. Maar wat wil je ook met zoveel ranches en caddle. We maken een stop in Deadwood, waar de beruchte Wild Bill tijdens een potje poker is neer geschoten. Later overnachten we in Medora. Het lijkt of we in een western filmset zijn beland, alleen is dit echt. We drinken in de saloon een biertje. En worden zelfs nog uitgenodigd op een bruiloft, waar we proberen te line-dansen. Maar de meest western ervaring hebben we op de Black Leg Ranch. Hier slapen we in een fantastische lodge. En rancher Jay neemt ons mee om zijn kudde Black Angus te zoeken. Die grazen op de duizenden acres land. Als de zon achter de heuvels zakt, staat een hert trots op de horizon.

Nationale Parken
Het is uren rijden om in het Theodore Roosevelt Nationaal Park te komen.
Maar het is zeker de moeite waard. Wat een groot natuurgebied. De wijdsheid met vele tinten groen en het grijze van de rotsen. En hier ook weer de bizons, die rustig de weg oversteken en niet schrikken van onze Beast.
Het andere nationaal park wat we bezoeken is de Badlands. Deze omgeving
heeft zijn naam gekregen door de Native Americans, voor hun was deze grond slecht. Ze konden er weinig goeds uithalen. Wij zouden echter zeggen, Goodlands. De rood gele rotsformaties, die nog steeds veranderen door de erosie. Hier rijden we ook weer de scenic loop. Wat kan natuur toch mooi en indrukwekkend zijn.

Vriend
De naam Dakota betekend vriend in de Sioux taal. Dit klopt zeer zeker. Of we nu een rondleiding krijgen in een museum of ontbijten in een Amerikaans restaurantje, ze zijn vriendelijk, oprecht en geinteresseerd. Vragen waar we vandaan komen en we krijgen complimentjes dat we met elf dames hun dag mooier maken. Wat wil je ook met oude verweerde cowboys en ranchers.

PILAMAYAYE!!!
Oftewel DANKJEWEL Euram, Great American West en Iceland Air voor de kans die ik gekregen heb om al dit moois te ontdekken en te beleven.

IJsland en de Dakota's hebben in plekje in mijn hart veroverd. Ik hoop bij jullie ook na het lezen van deze blogs.

We will be known forever by de tracks we leave - Dakota saying

Mirjam Zoodsma

Mirjam jammer dat het voorbij is we hebben aan de hand van jouw verhaal het zelf ook weer beleefd bedankt en groetjes uit Niagara falls

Renny Rommert 2019-05-23 02:52:05

Llneke

Fantastisch Mirjam en de rest prachtige verhalen wat zullen ban de ene verbazing in de andere zijn gevallen. Nu wete wij ook ietsje pietsje van hoe het daar is dank voor de mooie foto,s ook 2019-05-23 13:06:44

Prachtige reis weer Mirjam!