It ā€˜s great on the Great Ocean Road

Australiƫ, Port Fairy

We gaan de stad verlaten en rijden de twee komende dagen dé bekende kustroute the Great Ocean Road. Australiërs maken van alles afkortingen, dit doen wij nu ook. Dus Great Ocean Road wordt GOR.....( als is dit vooral voor mijn gemakšŸ˜)

Eerst halen we de huurauto op in Melbourne. We krijgen een spiksplinter nieuwe SUV, een RAV 4 ...ons wel toevertrouwd.
Het is rustig als we Melbourne uit rijden, helaas valt de regen met bakken uit de lucht. Maar we zijn vol goede moed, het klaart vast op. De GOR staat al snel aangegeven. Ons eerste doel is de Great Ocean Road Chocolaterie in Bellbrea. Erg beroemd, maar het heeft volgens ons niets te maken met de GOR. Ach, zolang het chocolade is, gaan wij ervoor.... We nemen de plaatsnaam erg letterlijk, dus hup het achterland in. Een mooie route, maar komen al snel op gravelroads....Een vriendelijke Aussie kijkt ons erg vreemd aan als we over chocolade beginnen. Maar helpt ons en na een paar kilometers zitten we aan een bakkie, met chocola.

De Road
Al snel komen we aan bij de Memorial Arch, het beginpunt van de kustroute. Natuurlijk maken wij als elke toerist de bekende foto’s. Maar we beseffen ons ook wat de weg inhoudt en hoe deze bijna 100 jaar geleden is gebouwd. Hoe hebben ze dit ooit voor elkaar gekregen.....De route die we rijden is zo mooi! Aan de ene kant het aqua blauw van de zee met de witte golven, aan de andere kant het immense groen van de natuur. De eerste dag regent het soms, dit geeft het ook iets mystieks, als een bergmist. Je probeert om de hoek te kijken, wat zou er nu weer komen. Van Lorne naar Apollo Bay vinden wij de route het mooist. Vanaf Apollo Bay verandert de kust, wordt het vlakker. Hier heb je dan weer de rode rotsen, uitgeslepen door de zee. Mooi dat het zo verschillend is, dan verveelt 243 km ook niet snel.

De regenwouden
Iedereen spreekt over de GOR, maar het natuurgebied wat er vlak achter ligt maakt het wel zo interessant! Otway Nationaal Park ligt achter de kust route. Een natuurgebied wat grotendeels bestaat uit regenwoud. Hier is zoveel te doen, zijn zoveel hikes te lopen, maar helaas hebben wij hier de tijd niet voor. Op dag één rijden we naar Erskine Falls. Deze ligt zo’n 10 km van Lorne af. We besluiten de 220 treden naar beneden te lopen. Reuze varens en met mos bekleedde bomen. We genieten van de waterval. Dan klauteren we de 220 treden weer omhoog. De calorieën van de chocolade zijn weer verbrandt.
Op de ochtend van dag twee rijden we eerst naar Maits Rest, hier maken we een wandeling door het regenwoud. Hoeveel kleuren groen kunnen er zijn? Eenmaal terug in de auto begint het te plenzen, letterlijk en figuurlijk een regenwoud dus....

De Twelve Apostles
Na Apollo Bay veranderd de kust, rijden we eerst een stuk door het achterland. En komen uit bij the Twelve Apostles. Deze rotsformaties zijn hét gezicht van de GOR ( al zijn het er niet meer 12...). Eerst gaan we een hoogtepunt van deze reis beleven, een helikoptervlucht boven deze seastacks. We mogen allebij voor in de heli. We filmen, maken super veel foto’s, maar zitten ook stil te kijken en te genieten !!! Na deze kick bekijken we ze ook nog vanaf de grond. Ook dan blijven ze indrukwekkend. Tip; sla Gibson Steps en Bay of Island niet over. Deze seastacks zijn net zo mooi, maar minder bekend en daardoor kun je in de rust genieten.

Moe van de indrukken en rozig van de harde wind komen we ‘s middags aan in ons hotel. Het is nu nog voorseizoen en dan ontwaken de dorpjes nog uit de winterslaap. Veel is er dan ook niet te beleven. Ons maakt het niet veel uit. We hebben contact met het thuisfront, bloggen en delen story’s op instagram. Moe maar zeer voldaan duiken wij ons bed in. En kijken uit naar morgen, dan rijden we de outback in.

Tanja Veltman & Mirjam Zoodsma

Jullie kijken je ogen uit lees ik wel. Prachtig om zo deze bestemming te leren kennen. Benieuwd naar jullie volgende verslagje!

Petra, Travel Trend 2018-11-07 11:46:49

leuk om zo met jullie op reis te mogen, nog heel veel plezier!

Andre 2018-11-07 16:08:04

Wow ik geniet mee !

Cor 2018-11-07 16:16:17

Vandaag weer genoten van het verslag en de foto s.

Minke Zoodsma 2018-11-07 17:26:59

Mooi belevenissen, daar boven in de lucht ookšŸ‘ŒPrachtige fotoā€™s hoor, het zit op jĆŗllie netvlies!

Petra 2018-11-08 10:01:22

In gedachten reis ik meešŸ˜€....

Hedwig 2018-11-08 10:25:57

Mooie reportage. Zijn jaren terug ook bij de GOR geweest. De London Bridge bestond toen nog uit 2 bogen. De 1ste is ingestort en de mensen die op de 2e stonden, zijn er met de helikopter vanaf gehaald. Nog veel plezier Down Under.

Frans en Hanny Banning 2018-11-10 11:26:54

Wat een prachtige reis hebben jullie gehad.Schitterende foto,s.Groetjes