Marvellous Melbourne

Australië, Melbourne

G’day!

En hier zijn we dan, vanuit Down Under. Onze roadtrip is begonnen!

Na een lange vlucht zijn we gisteravond geland in Melbourne. Koffers ophalen en op naar ons hotel. De transfer was voor ons geregeld, wat erg fijn is na zo’n vlucht. Want om dan nog alles te moeten uitpuzzelen...
Een half uur later zijn we in ons hotel Batman’s Hill on Collins. Goed hotel met een centrale ligging.
Een snelle douche en hup heerlijk het bed in.

Na een lekker ontbijt gaan we naar ons meeting point van onze fietstocht door Melbourne. Wat een super manier om de stad te ontdekken. Samen met gids Peter en nog twee andere Nederlanders hebben we zo’n 25 km door de stad heen gecrosst. Zo kunnen we ook mooi wennen aan het verkeer en met name het links rijden cq fietsen.

Melbourne is een stad waar we ons meteen thuis voelen. Westers met een Aussie tintje, veel te zien met een relaxte sfeer.

Oud & Nieuw
Melbourne is een leuke combi van oude gebouwen en moderne architectuur. Zo zijn er prachtige oude gebouwen zoals St. Paul’s Cathedral, State Library Victoria en Old Treasury Building. In dit gebouw brachten ze vroeger het goud wat ze in de oudback vonden. Deze oude gebouwen staan in scherp contrast met de moderne architectuur van de sky line. Eureka Tower torent hoog boven de stad uit. Zoals veel hier, zit er een verhaal achter. In het dorpje Eureka werd vroeger in de tijden van de Goldrush veel goud gevonden, dit heeft de architect vertaalt in dit gebouw. Het ( echte....) bladgoud boven aan de toren, de rode streep toont het bloed, zweet en tranen wat het gekost heeft om het goud te winnen, de witte strepen geven de grens aan van de kavels waar hard om gevochten werd. En zo zijn er nog veel verhalen over mooie gebouwen...

Kunst
Melbourne is een stad van kunst en theater. Dit is zeker te zien in de prachtige streetart. Overal zie je de graffiti en schilderingen op de muren. Dit wordt zelfs gestimuleerd door het stadsbestuur! Zo zie je overal prachtige kunst. Na een tijdje worden de muren weer wit gesaust en kan de pret opnieuw beginnen. En maakt het een stad die steeds veranderd. Hosier Lane is hier het bekendst, maar dit is erg toeristisch. De AC/DC Lane is mooier én rustiger. Wat wel zo leuk is voor de foto’s.

Wijken
We beginnen deze ochtend in the Southbank, gelegen aan de Yarra rivier. Een mooie promenade aangekleed met bomen, houten vlonders, terrasjes en restaurants. Heerlijke sfeer. Al fietsend komen we in CBD, Central Business District. Net als New York opgedeeld in blokken. Hoewel het een business district is, hangt deze sfeer er niet. Bezoek vooral de ‘lanes’ , deze zijn verrassend leuk en ook lekker rustig. Trendy bars en restaurants vind je veelal in de kelders van de gebouwen. We wandelen door de mooie arcades heen met sfeervolle winkeltjes.
Dan fietsen we over de heuvels naar Fitzroy en Carlton. Hippe en trendy studenten wijken. Hier stoppen we voor een welverdiende lekkere lunch. En maken foto’s vanaf de rooftop bar.

Gratis
Niks beter in een stad als er veel gratis te beleven is...... De botanische tuin is de parel van de stad! Een groene oase met de geluiden van de vele vogels om je heen. Zeker een stop die je hier niet moet missen. Melbourne heeft veel parken, een mooi contrast met de hoge gebouwen. Ook kun je veel openbare gebouwen gratis in om om ze te bewonderen, zoals het Old Treasury Building. En uniek in een stad, er rijd een gratis tram! Tramnummer 35, the City Circle tram brengt je overal gratis heen binnen het CBD.

Na 25 kilometer zit onze fietstocht erop. Een aanrader om de stad te leren kennen en veel te horen over de geschiedenis en de highlights. We besluiten om even een uurtje bij te tanken in onze hotelkamer, de jetlag begint te werken.

Aan het eind van de middag slenteren we weer de stad in. Maken nog enkele foto stops en besluiten dan om de dag af te sluiten in the Southbank. Morgen is het Cup Day ( de beroemde de paardenraces) en dan is iedereen vrij. En daarom hangt er een vakantiesfeertje. De terrassen zitten vol, langzaam gaat de zon onder. Wat een fantastische dag om deze reis mee te beginnen.

Morgen de auto ophalen en dan al het andere ontdekken.
We kunnen niet wachten....

Tanja Veltman & Mirjam Zoodsma

Hoi Mirjam, Goede reis. Ik ben net terug van de studiereis met Nicole naar Japan. Ook heel gaaf.

Henri de Groot 2018-11-05 12:13:19

tsssssssss, ladies! ik zeg, WOW. Heel veel plezier de komende twee weken. Ik volg jullie op de voet. groetjes Rhodee

Rhodee 2018-11-05 12:15:06

Leuk reisverslag, gaan het voor beppe afdrukken. Veel plezier en kijken uit naar het volgende verslag.

Minke Zoodsma 2018-11-05 14:14:17

ziet er super relaxed uit

Andre 2018-11-05 14:28:48

Wauw, ben jaloers!! Veel plezier.

Willy Faber 2018-11-05 18:42:30

Geweldig om te zien herkenning! Heel veel plezier

Renny Rommert 2018-11-05 19:33:47

Wat een geweldige 1 e dag!!!!

Hedwig 2018-11-05 23:42:40

Heel veel plezier Mirjam en geniet maar lekker. Wij volgen jullie wel een beetje

Lineke Kuiken 2018-11-05 23:54:01

Genieten! Jullie zeker! maar ook wij als we het verslag lezen, zijn we er toch een beetje bij! Goede reis!

Jeanet 2018-11-06 07:37:00

Mirjam en Tanja, Wat een geweldige start van jullie trip. We verheugen ons op het vervolg van jullie reis. Veel plezier.

Hotze 2018-11-06 11:08:25

Wat een mooi begin van jullie trip. Geniet ervan dames!

Petra, Travel Trend 2018-11-07 11:45:10

Hartstikke mooi beschreven, wat zullen genieten zeg! En wij krijgen nóg meer voorpret om te gaan. Muurverf maar in de koffer mee🤓🙃

Petra &. Harold 2018-11-08 09:54:53

Wat prachtig allemaal, mooie foto's en super leuke uitleg! veel plezier verder, en kijk nu al uit naar het volgende verslag ;-)