Getijden in de Bay of Fundy

Canada, Grand Pré

Vandaag zijn we weer verder getrokken, dit keer naar Halifax de enige echt grote stad op onze reis, en de hoofdstad van Nova Scotia. Halifax ligt aan een soort fjord, een grote natuurlijke haven.

Onderweg stoppen om grote getijde verschil mee te maken, in de trechter van de Bay van Fundy, bij Grand Pre. Het verschil tussen eb en vloed loopt hier op tot zo'n 13 meter, bij springtij kan dat meer dan 16 meter zijn. We hebben een half uurtje zitten kijken naar de opkomst van het water, en je kan het zien aankomen. Op de foto's zie je eerst nog vier stenen vrijwel helemaal droog liggen, op de volgende foto's verdwijnen die helemaal onder water, en dat duurde dan zo'n 20 minuten.

We hebben inmiddels mooi weer gekregen, de temperatuur loopt op tot 28 graden. Vakantie dus!

Aangekomen in Halifax zien we een prettige binnenstad, aan het water, met gezellige terrassen en cafe's. We drinken er een biertje (een Bad Apple IPA van de tap; veel kroegen hebben 5 tot 10 bieren op tap), en 's avonds eten we bij een goede italiaan, met o.a. pompoenravioli met gorgonzola saus. De beste ravioli sinds jaaaren.

NB bij de fotos doen we ook nog een Jan van Gent, die we gisteren bij de walvissen tegen kwamen, inclusief een paar plaatjes van het pitoreske vissersplaatsje Sandy Cove.