Dag 18: van Arzúa naar Pedrouzo 20,5 km

Spanje, O Pino

In Palas de Rei vonden we uiteindelijk een aardig restaurantje met uitzicht op de bergen. Het plaatsje oogt niet erg gezellig en alles concentreerde zich rondom de hoofdweg, waar de auto’s met een snelheid doorheen rijden, die in NL niet is toegestaan in een centrum. We raken aan de praat met een Engelsman, alleen op pad. Zijn vrouw heeft problemen met lopen, maar hij mist haar wel. Hij was bekend in Eindhoven, want had jaren geleden voor Philips gewerkt. Inmiddels had hij een andere werkgever, maar was kortgeleden gepensioneerd en een dag later meteen afgereisd naar Zuid Frankrijk om de Camino te gaan lopen. Hij vertelde dat hij uit een soort van dankbaarheid voor zijn leven deze tocht wilde maken.

Het eten was goed, maar bestel nooit patates aïoli, want je krijgt heul veul aïoli met wat aardappels 🤣. Vooraf aten we calamaris en een broodje hamburger met ei als hoofdgerecht. De nodige calorieën weer binnen en we gingen gauw naar onze hotelkamer. Daar keken we met zeer kleine oogjes nog naar een goede film ‘de dirigent’. Na het nodige geknikkebol, ging het licht uit.

Steef had gisteren naar de reisorganisatie gemaild, want we hebben een aantal keren kamers gehad, die wij onder de maat vinden in verhouding tot wat we hebben betaald. Als we dat gewild hadden, hadden we ook voor weinig in een herberg kunnen gaan slapen. Wij horen van anderen, dat die ook vaak van goede kwaliteit zijn. Dit is de derde keer dat wij bij hen geboekt hebben, maar waarschijnlijk ook de laatste keer 🤨.

Vanmorgen in het hotel vlakbij ons overnachtingsadres een goed en uitgebreid ontbijt gehad. Dat was genieten en met (té) ronde buikjes gingen we om 08.45 uur pas op pad. Dat is voor ons doen best laat 😉. Het was best koud, kregen meteen een gesprek over chocolademelk met slagroom en erwtensoep. We hebben hier overigens ook lekkere linzensoep gegeten. Terug te komen op de kou, het was slechts 8 graden met mist. Een temperatuur waarin we meestal een lange broek, trui en warme jas dragen. Nu echter lopen we de hele Camino in een korte broek, met hardloopshirt en soms vest. Nu dus ook. De mensen om ons heen waren warm gekleed tot en met mutsen en handschoenen aan toe. Wij gekke Hollanders 😂.

Het was meteen erg druk op de route. Heel veel schoolkinderen van rond de 12/13 jaar schatten wij. Ze maken ook best veel geluid. Het ingetogen wandelen is tot een einde gekomen. Nu zien we overal stempelposten, met kinderen die in de rij staan te wachten. Wij lopen door en proberen los te komen van de groepen. Dat lukt niet altijd, doodgewoon omdat het te druk is. We vinden het jammer en genieten nu veel minder van de wandelingen.

De omgeving is nog steeds groen en heuvelachtig. De uitzichten in de vroege ochtend zijn mooi in de mist. We ontkomen niet aan de weg waarlangs de route zo nu en dan ligt. Hier en daar stoppen we om onszelf een kop groene thee te gunnen en soms wat eetbaars in de vorm van een broodje en een salade.

Alweer geeft de kilometer teller van TomTom meer aan dan we volgens de reisbeschrijving kunnen verwachten. Dat is bijna iedere dag het geval.

Nog slechts één wandeldag verwijderd van Santiago de Compostela. Het is bijna niet te geloven hoeveel kilometers je af kan leggen met de benenwagen. We zijn blij en 🙏🏻 dat we gezond zijn en dit hebben kunnen doen. Het is niet altijd vanzelfsprekend om gezond te zijn. We doen ons best om gezond bezig te zijn en te leven, maar beseffen ook dat het geen garantie is. Het kán meehelpen natuurlijk.

Overigens hebben we nu een heerlijke grote kamer boven op een rustige plek. Één van de gasten speelde op de gitaar. Klonk gezellig en geeft de sfeer van nu weer.

Weer een mooi verslag. Morgen alweer de laatste wandeldag. Heeeeel veeeeel plezier.👨‍❤️‍👨👫👫👫👫👫👫