Van Belorado naar San Juan De Ortega 25,6 km

Spanje, Belorado

Er zijn veel verschillende verblijven, waarbij je soms hartelijk ontvangen wordt, een warm onthaal. Dat is fijn wanneer je ergens moe aankomt. Soms tref je het iets minder, zoals gisteren. De dame die ons ontving, was aan het telefoneren terwijl we binnenkwamen, hield daar niet mee op tijdens het inchecken. Een beetje zoals in de supermarkt soms gebeurt: 2 caissières nemen met elkaar de dag door en slaan geen acht op de cliënt. De kamer was verder prima en we zijn steeds vindingrijker in hoe we de was doen. Bij gebrek aan een emmer of afsluitbare wastafel, nemen we het prullenbakje. Deze wordt eerst grondig schoon gemaakt, waarna we de was erin zetten. Het is zo gebeurd en we hangen het op aan van alles en nog wat wat voorhanden is. We hebben voor een week schoon ondergoed en sokken meegenomen, die we de laatste week niet meer in Spanje hoeven te wassen. Ook shirtjes en afritsbroeken zijn allemaal snel droog.

Omdat het gisteren zondag was, was alleen de bakker open. Geen supermarkt voor water, druiven etc. Water konden we in het hotel kopen. Het water hier ruikt sterk naar chloor en is niet drinkbaar.

We hadden met onze Japanse vriend Miki afgesproken, ook met Andrew. Op het centrale plein was het druk met locals op de terrassen. Zag er gezellig uit. We kwamen onderweg Melissa en Peter tegen, maar besloten om niet met hen af te spreken. Dus Andrew gevonden en ook Anne was erbij. Even later ook Miki. Gezellig was het weer. Sangria besteld en Steef een biertje. De dag doorgenomen met elkaar en we besloten gezamenlijk een Pelgrimsmaaltijd te nuttigen. En Peter en Melissa waren op zoek naar ons en sloten zich ongevraagd bij ons aan.... We hebben het zo gelaten. Uiteindelijk met elkaar gegeten en was het weer gezellig. Omstreeks 22.15 uur lagen wij weer op minstens één oor πŸ˜€πŸ˜΄.

Vanmorgen stond er geen ontbijt klaar zoals wij gewend waren. Er werd iets op tafel gezet, maar de sfeer was er niet van een warm welkom. Dus snel ontbijt op en op weg.

Steef had wat last van zijn knie en na een dagelijkse kniemassage, heb ik zijn knie met Voltaren ingesmeerd. Ook ik heb in beide dijbeenkommen iets last. Zal overbelasting zijn, want we lopen veel kilometers. Ook maar ingesmeerd.

Vandaag was het fris. Vanmorgen zijn wij met 8 graden C gestart. Dit keer wel met lange afritsbroek en vest aan. In NL zouden wij met deze temperatuur al lang een winterjas aantrekken. Ook de rest van de dag bleef het fris met 12 graden C en een straffe noord/noord oosten wind. Maar nog steeds geen regen gehad. Het land snakt naar water, wij niet πŸ™‚. Al vonden wij een dagje zonder zon wel erg prettig. De zon heeft hier op 1 oktober nog veel kracht.

De route was een klein deel langs een N-weg, niet erg leuk op maandagmorgen met best wel wat verkeer. We kwamen door kleine plaatsjes, waarvan één een kerk had die half in de rotsen gemaakt was. Van de verte een foto genomen, maar we gaan zeker niet iedere kerk of cathedraal in. Wij hebben er niet zoveel mee, maar de meeste hebben wel een lange geschiedenis. Vaak kan je er een stempel krijgen voor in het Pelgrimspaspoort.

De route ging verder langs naaldbossen en eikenbossen. Er liep een breed pad doorheen met stenen en was nogal monotoon. We spraken over het Pieterpad in NL dat toch wel erg veel charme heeft met mooie bospaden enzo. Hier is de belangstelling enorm: 200.000 Pelgrims per jaar afkomstig vanuit de hele wereld lopen hier. Het is hier en daar best commercieel. We zitten nu in een gehucht, maar het lijkt een prettige overnachtingsplek.

Morgen wandelen we naar Burgos en hebben overmorgen een verplichte rustdag. Totaal hebben we al ruim 330 km afgelegd. Best trots op ons πŸ™‚πŸ™ƒ. Nog maar 7 wandeldagen te gaan.....πŸ€”. Maar wat een belevenis om op deze manier je vakantie door te brengen. Zeer ontspannend en soms ook vermoeiend. Wij hoorden vandaag nog over een Filippijn die had opgegeven. Er zijn veel mensen niet goed voorbereid. Sommigen lopen met te zware bagage en hebben geen wandelervaring. Dan kan het behoorlijk tegen vallen.

Wij hebben het geluk dat onze bagage door wordt gestuurd (schijn je zelf ook te kunnen regelen via o.a. de Spaanse post voor €5,00 per keer). We lopen slechts met 1,5 liter water, eten en zonnebrand en een regencape die we tot nu toe niet nodig hebben gehad. Het dagelijks wandelen op zich hakt er al best in zonder de zware bagage. Dit blijkt voor ons een goede manier te zijn. Iedereen zijn/haar eigen manier en zijn/haar eigen Camino.

Mooi verhaal weer, nog 7 wandeldagen? Joh wat gaat dat vlug. Ja kun je zien hoeveel profijt je van trainingen kunt hebben. Hoog dat de lichte ongemakken, licht blijven. Mooie foto's weer. Gr

Ruud 2018-10-01 20:34:32

Nou idd nog maar zeven dagen. Geniet vollop!!! Mooie reis hoor!!! Liefs vamuot Jakarta