Van Carill贸n de los Condes naar Calzadilla de la Cueza 17 km

Spanje, Cervatos de la Cueza

Op het centrale plein van Carrilión de los Condes met een steeds groter wordende groep gisteren iets gedronken voor het eten. We spreken altijd één uur van tevoren af via messenger, dat werkt wel handig. Gisteren kwam ook de Zuid-Koreaanse Kane van 26 jaar bij ons zitten. We zien hem al vanaf ons begin van de Camino. We begroeten elkaar altijd heel enthousiast en nu kwam hij bij ons zitten en hij vertelde zijn verhaal. Zijn vader is jong overleden en de druk kwam van zijn familie om te presteren. Hij had gestudeerd en altijd de beste prestaties behaald. Hij was tot 2 weken voor zijn vertrek naar de Camino werkzaam bij Hyundai. De druk werd hem teveel: to much on my mind’. Hij had eerder lessen gevolgd, waarbij zijn professor had gesproken over de Camino. Hij had het aangeraden om tot rust te komen als alles boven je hoofd groeit. Kane nam een rigoreuze beslissing en besloot de Camino te gaan lopen en nu eens aan zichzelf te gaan denken. Hij vertelde dat in eerste instantie zijn problemen nog erg groot waren, maar naarmate de Camino vorderde, zijn problemen in Zuid-Korea steeds kleiner werden. De openheid is zo mooi tijdens deze reis. Hij wil voor ons vertrek graag met ons eten zei hij. Ook Andrew heeft gezegd dat hij ons laatste diner wil betalen en noemt ons ‘Amigos’ en ‘mij dear friends’. Less noemt ons ‘the lovely couple’ en kunnen bij hem wel een potje breken.

Less was er gisteren ook bij en ook Marcus met zijn zus ook uit Australië. In de wandel-camino-gangen vernamen wij dat Marcus’ alleen is, weinig werk heeft en te graag een glas alcohol lust. Zijn zussen zijn bezorgd over hem en wandelen samen met hem de Camino in de hoop hem op het rechte pad te brengen.

Zoveel verhalen waarbij het lijkt of er alleen maar mensen met problemen zijn die dit doen. Dat is natuurlijk niet zo. Wij en vele anderen wandelen graag en veel, dat is ook een reden. Maar we horen ook vaak dat diverse mensen geïnspireerd zijn door de film “The Way” met Martin Sheen uit 2010. Vooral Amerikanen. Ook Jesse uit Australië was erbij. Ze wandelt heel graag en haar contract was nu beëindigd. Ze wilde niet wachten totdat ze met pensioen was. En ook daar kunnen wij ons helemaal in vinden. Leef nu!

Gezellige avond gehad en lekker gegeten terwijl de wijn weer rijkelijk vloeide. Het werd die nacht koud en we hebben er een deken bij gepakt. De verwarming wordt kennelijk centraal geregeld en stond uit. De douche was lekker warm.

Over vandaag hadden we ons ingelezen en dit stuk wordt ‘de hel’ genoemd. Het landschap is vlak, dor, droog en stoffig en bestaat uit.....juist, wederom gemaaide korenvelden. De graanschuur van Spanje is groot, hééééél groot. We lopen alleen maar over lange, kaarsrechte wegen die door de Romeinen zijn aangelegd. Er valt weinig te fotograferen, behalve de mooie wolkenluchten. Andrew is voor 3 uren ons gezelschap waarna Steef en ik besluiten om verder te gaan in een hoger tempo. Zijn tempo ligt lager en op den duur is dat vermoeiend en bovendien is het ook fijn om even Nederlands met elkaar te praten.

Slechts één foodtruck onderweg en deze verkocht diverse dingen maar geen thee. Het was ook vanmorgen fris en iets warm is dan best lekker. Dan maar koffie verkeerd voor mij, ben geen koffiedrinker.

Na 17 km kwamen we al aan bij onze bestemming Calzadilla de la Cueza. Korte etappe vandaag voor ons doen. We zakten neer bij het eerste beste tentje voor de lunch en al gauw zaten we niet meer alleen. Andrew, Less, Miki en Jesse sloten zich bij ons aan en Gary Foord uit Texas schoot ons aan. Hij had vandaag aan ons gedacht, dacht dat wij al vertrokken waren. Met een omhelzing zeiden wij elkaar gedag en wensten elkaar een Buèn Camino. En ja hoor, daar kwamen de eerste tranen al. Afscheid nemen is niet leuk, tegelijkertijd opent het weer nieuwe deuren en gaan we allemaal verder op onze eigen Camino, ons levenspad. Je kruist elkaars weg, wandelt tijdelijk door het leven samen om vervolgens je eigen gekozen weg in te slaan. Sommigen wandelen een ‘lifetime’ samen.

Tot nu toe: 481,7 km afgelegd 馃檪馃檭

Morgen is onze laatste wandeldag.

Hallo, via FB op jullie pagina terechtgekomen en daar weer naar Pindat, leuk jullie reis te volgen maar die is al bijna afgelopen... succes verder nog!

Sjoukje 2018-10-08 14:55:31

Wat is het snel gegaan, jullie tocht. Volgens mij lopen jullie sowieso flink door. Al die kale velden met rechte paden dragen vast sterk bij aan het innerlijke aspect van deze pittige tocht. Hoop dat jullie genoten hebben. 隆Buena ultima caminata ma帽ana!

Irene 2018-10-08 15:04:37

Geweldig! Geniet van de laatste dag!!!!

Rene 2018-10-08 15:32:28

Mooie dag morgen en alvast de resterende km鈥檚 plannen voor jullie camino.馃崁馃憤

Paula 2018-10-08 17:51:51

Mooi verslag weer. Morgen alweer de laatste wandeling. Geniet en succes morgen. X

Juut 2018-10-08 19:50:51

Ontroerend kinders Wat een fijnje stuk van jullie leven Dit blijft jullie altijd bij Ikk geniet met jullie mee Morgen een fijne laatste dag Denk mee

mam 2018-10-08 22:17:57

Mooi verslag! Leuk om te lezen wat voor mensen jullie allemaal tegenkomen. Wens jullie een mooie laatste wandeldag toe.