Van Hornillos del Camino naar Castrojerez

Spanje, Hornillos del Camino

Met vandaag erbij hebben wij reeds 414 km afgelegd en hebben daarbij niet eens alle km opgeteld die we hebben gewandeld om bijvoorbeeld een boodschap te halen 😃.
Vandaag een hele dag op de meseta. We hadden gelezen over zeer lange rechte stukken wandelpad en dat je op den duur alleen het geknisper van de schoenen op het met grote en kleine stenen bezaaide pad hoort. Ik denk dat beiden kloppen maar dat dit in het bijzonder alleen geldt voor alleen-lopende wandelaars. Zij die met 2 of meer lopen hebben hier minder aandacht voor. We waren eigenlijk wel blij met deze rust. Geen auto’s meer die voorbij razen. En het uitzicht is uniek. Kijken over de horizon en niets anders zien dan landerijen waarvan de tarwe is geoogst. En verder...... hier en daar een hoopje keien. Dus geen boerderijen en verharde wegen. Het geeft een desolaat beeld maar aan de andere kant een zeer weids beeld. Uniek voor ons want wij kennen dat niet in Nederland.
Afijn we vertrokken om 7:30 uur uit ons “ dorp” wat eigenlijk geen dorp is maar een enkele straat waaraan diverse huizen, herbergen en 3 barretjes staan. (We hebben er 2 bezocht gisteren avond w.o. één met levende muziek maar weinig bezoekers en 1 waar we ons avond eten hebben genuttigd.) Het was behoorlijk koud met een graad of 5, dus de pijpen van de broeken aangeritst en een vest aan. We hadden ijskoude handen en de wind snee door onze kleding heen. Vreemd want nu ik dit schrijf is het 27 graden dus een groot verschil met de ochtend.
We schoten lekker op en na 6 a 7 km kwamen we in een kleine vallei waar San Bol ligt. Dit is een waterbron waar volgens zeggen genezend water uitkomt. We zijn ff naar de plek en bijliggende herberg gewandeld maar die was gesloten. We zagen wel een zeer klein zwembad waarin bergwater in en uit liep.
We kwamen ook Melissa en Peter tegen. Ook zij waren vroeg vertrokken. Zij gingen niet naar de bron dus we waren blij dat we hen niet hoefden te volgen.
Na ons bezoek aan de bron kwamen we aan in Hontaras dat ook in ook dal ligt. Bij de eerste bar hebben we ons ontbijt dunnetjes overgedaan want we kregen alleen maar toast, 2 mini croissants, boter en jam bij onze hostal. Bovendien zagen we geen Melissa en Peter. Helaas klopte dit laatste niet want zij waren in de bar om wat te bestellen. Desondanks zijn we gebleven en hebben een heerlijk broodje serrano ham met verse tomatenpuree belegd gegeten met yoghurt en groene thee.
We waren lekker aan het eten en toen kwam even later Kane onze zeer vriendelijke Koreaan langs en vrij snel daarna Andrew.
Hij had geslapen in een molen op ca 10 km van ons dorp. We waren een beetje jaloers want hij had Bourgondisch gegeten en gedronken.
We hebben nog wat woorden over dode konijnen gewisseld en gingen weer op pad. Andrew zat net dus rustte nog wat uit.
We liepen naar San Anton dat op 3 km ligt van onze eindbestemming vandaag. San Anton is een van de merkwaardigste ruïnes op de route. Aangezien de huidige landweg de historische pelgrimsroute volgt, loopt hij midden door het booggewelf dat eens een klooster en een kerk met elkaar verbonden. Eerst kwamen we Gary Ford en vriend Bob uit Texas tegen. Gary waren we gisteren ook tegengekomen. Hij heeft zijn eigen bedrijf en maakt dienstroosters voor piloten sinds 34 jaar. Zijn vrouw is met pensioen en regelt tijdelijk zijn zaken. Ook stopte er een Belgisch echtpaar uit Maaseik die helemaal vanuit daar waren komen fietsen. Ook even een praatje meegemaakt. Ook zij kwamen weinig Belgen of Nederlanders tegen. Daarna kwamen we Miki tegen. Hij overwoog om het hostal van het klooster, of dat wat er nog van over was, als slaapplaats te overwegen maar zou dan 3 uur moeten wachten daar de uitbater zolang afwezig zou zijn. We hebben nog wat cake weggegeven (we denken dat hij wel iets extra’s kan gebruiken)en zijn tot slot begonnen aan ons laatste deel van deze dag. Na een klein half uurtje kwamen we aan in Castrojeriz. Een klein plaatsje aan de voet van een heuvel waarop een grote ruïne van een kasteel staat.
We zijn in het meest luxe hotel van het dorpje als we de sterren tellen maar een ontbijtzaal is er niet en we kunnen pas om kwart voor 8 ontbijten dus dat wordt een lunch pakketje.
De kamer is groot en de was droogt dus alles komt goed. ( door Steef)

Konijnen praatle. Ach ja. A.lles komt aan bod Wat een leuke contacten. Mooie rit Nog even !!!! weer mooie eind rit.

mam 2018-10-05 19:18:10

Leuk om te lezen! Ik wil in april van Burgos naar Leon lopen, dan weet ik vast wat me te wachten staat!

Ans 2018-10-05 21:18:39

Jullie leven is mooi en zo relaxed! Zo heerlijk om te lezen. Ik hou veel van jullie beiden jullie zijn een geweldig team! 🌕

Rene 2018-10-06 02:04:36

Leuk om jullie te kunnen volgen!