Dag 6: Van Léon naar Villavante 33 km bij 16 graden C en buien.

Spanje, León

Na een dagje rust in Leon gaan we vandaag voor het echte werk. We staan om 6:30 op nemen een douche en ruimen de koffers weer in. Om 7:30 zijn we beneden bij het restaurant van ons hotel waar we eigenlijk alles kunnen bestellen wat we willen. Er is echter een probleempje; de bediening spreekt slecht Engels met als gevolg dat van de bestelde scrumbled eggs met tomaat en toast we gepureerde tomaten op toast voorgezet kregen. Toen we vroegen waar de eieren bleven werd ook nog eens ontkent dat we die besteld hadden. Gelukkig kwamen ze snel daarna. Tezamen met yoghurt en ook nog eens croissant waren onze magen zeer goedgevuld. We gingen om ff voor 8 uur op pad en het was nog droog.
We schoten goed op. Het uitzicht en de omgeving waren net als bij binnenkomst van Leon gewoon weg ruk. We liepen door een vuile en troosteloze industriewijk en een voorstad van Leon. Na 7 km waren we nog niet uit de bewoonde wereld. Maar dat zou daarna snel veranderen. We besloten om een theebreak te doen. Het was bewolkt en fris en tijd om onze vesten voor het eerst aan te doen. Net buiten de laatste voorstad konden we kiezen. Of langs de provinciale weg voor ca 25 km of alternatief door het land. We hadden eigenlijk geen keuze en gingen voor de landwegen.
We waren op ca 10 km toen de eerste regendruppels over ons neervielen; het begin van een lange periode van wandelen door de regen dus met de poncho’s aan. We kwamen 7 km verder in een klein dorp met een bar. Gelukkig hadden ze nog 2 bocadillo’s. Een met ei en een met ham en kaas. De rest was al op. We konden ook kiezen voor een lokaal rijstgerecht maar dat vinden we iets te veel van het goede. Het was per slot van rekening nog geen 12 uur. Alhoewel we al 2 eieren hadden gegeten bij ons ontbijt besloten we het broodje ei te delen en de andere bocadillo te bewaren voor later. Na ook nog een kop groene thee gingen we weer op pad. Het was gelukkig droog geworden en gingen op voor het volgende gehucht. De droge periode was van korte duur. De regen nam gestaag toe en bij het bereiken van het volgende dorp regende het pijpenstelen.
We waren inmiddels 22 km onderweg dus een beetje zeer deden de voeten wel. Nog maar een kop thee en moed verzamelen voor de laatste 11km. Grotendeels samen veel gezongen, waardoor ons tempo omhoog ging naar 6,2 km per uur 😂. Je moet iets om het vol te houden.
Er waren niet veel pelgrims meer op de weg. Blijkbaar stoppen de meeste na 22 km wat logisch is. Het grote voordeel van doorlopen is dat we morgen slechts 22 km doen in de heuvels terwijl allen die besloten om de laatste 10 km niet te doen dit morgen als ontbijt voor de kiezen krijgt. Afijn we deden wel dit “stukje” extra en kwamen tot de conclusie dat we 33 km hebben gewandeld waarvan helaas een groot deel in de regen.
We zitten in een klein en geriefelijk hotel. Moe maar voldaan. O ja die laatste bocadillo hebben we onderweg in de regen ergens opgegeten. En morgen, morgen gaan we de heuvels in en wordt ook het weer weer vriendelijker. We hebben er nu al zin in.

Mooi verslag. Ik heb er van genoten! Geniet van de heuvels morgen💪

Henriette 2019-09-21 19:03:17

Eerst lekker slapen als jullie er nu al zin in hebben, komt dat morgen helemaal goed, goede benenreis morgen.

Ruud 2019-09-21 20:48:19

Leuk om te lezen allemaal, veel plezier!!

Valesca 2019-09-21 21:49:56

Ik heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. :)

Madeleine 2019-09-22 00:26:43

Mooi verslag en veel plezier in de bergen!!!

Rene 2019-09-22 15:18:13

Wat veel kilometers maken jullie!