Dag 17: Van Palas de Rei naar Arzúa 28,5 km

Spanje, Arzúa

Vandaag is een bewolkte dag voorspeld. We hebben los van een paar druppels, zon en wolken gezien. Het weer is prima voor wandelen.
Palais de Rei bestaat alleen dankzij de pelgrims. Haal ze hier weg en het wordt een spookdorp. Hiervan vandaag onderweg een paar meer gezien; het hele dorp staat te koop en je ziet geen mens. Een probleem waar heel Galicië mee zit. De jeugd wil niet blijven in deze dorpen en trekken weg naar de steden. De geschiedenis herhaalt zich want Galicië is al een 100 jaar geleden bijna volledig leeggelopen. Nagenoeg alle bewoners zijn toe naar Zuid Amerika geëmigreerd.
Terug naar vandaag of beter gisteren. Ons pension lag dicht bij de Camino en na onze dagelijkse dingen bij aankomst te hebben gedaan zijn we in het kleine centrum iets gaan drinken. We kwamen de Amsterdammers tegen. Dit stel woont al 5 jaar in de Ardèche. Hadden voorheen een kapsalon en hebben die verkocht aan een van de dochters. Nu willen ze terug naar Nederland. Een 2e Nederlands stel uit Zeewolde maakt een praatje met ‘ Amsterdam ‘. Wij moeten nog water halen en na een bezoek aan de lokale supermarkt nemen we ook plaats op het terras bij de Nederlanders. De tijd gaat snel en het wordt fris. Op naar een restaurant. Na 2 dagen weer een pelgrims maaltijd. Wel lekker met vis en octopus. Daarna snel naar de kamer want het is fris en wij zijn moe. We slapen voor 10 uur.
Om 6:30 uit de veren. Het wordt een lange dag dus hup de douche in en aankleden. We kunnen om 7:30 ontbijten. De lift doet het nog niet!!!! Dan maar de trap af (= 3 etages) met te zware koffers. Het ontbijt stelt niet veel voor en om kwart voor 8 gaan we op pad. Vandaag is het een mooie route in tegenstelling tot gisteren weinig langs de wegen, mooie bossen en veel holle wegen. We lopen naar Arzúa maar dat kan je beter gelijk vergeten want het stelt weinig voor; er loopt wel een drukke weg doorheen en daar hebben we uitzicht op helaas. Onderweg komen we door Melide een leuk provinciestadje. We nemen er de lunch en vervolgen onze weg.
Galicië is een mooi gebied alleen de heuvels zouden er niet moeten zijn! We gaan er diverse keren overheen en dalen dan ook weer af. Best heftig vandaag zeker met de lange afstand. Bij aankomst in Arzúa zien we een grote groep gehandicapten in een rolstoel met begeleiders uit Australië. Wát een onderneming om dit te doen. Ze wandelen met de rolstoelen een gedeelte van de Camino. Diep respect!
Moe en voldaan komen we rond 15:30 uur aan bij ons adres. Nog 2 dagen naar Santiago en morgen een korte etappe van slechts 19 km. Ik kijk er nu al naar uit maar eerst ff richting centrum om wat te eten.

Smakelijk En go for it. Voor je het weet ga je het dadelijk missen haha

Ruud 2019-10-02 19:04:16

Jeetje, wat een afstand weer. Respect hoor.

Paula Schuring 2019-10-02 20:31:23

Oh veel bekende plekken komen er voorbij das echt meegenieten! Lekker ruiken de bossen he naar de eucalyptus! De inktvis had je eigenlijk in Melide moeten eten dat is de plek van de pulpa Daar heb ik mij niet aan gewaagd trouwens.. Geniet nog even extra van de laatste kilometers en dan de geweldige aankomst in SdC

Elisabeth 2019-10-02 22:22:22

Wat schiet jullie reis op! Lange tocht vandaag. De heuvels maken het pittig, maar op de foto staat het leuk. Na dagen op de hoogvlakte, is dit erg mooi en groen. Succes net de laatste lootjes en bedankt voor jullie leuke verslaglegging.

Irene 2019-10-02 22:40:04

Nog twee dagen Mijn petje af Positief. Blijf ik aan julli3 denken

mam 2019-10-02 23:20:02

Mooi verslag. Die eucalyptus bomen was net een plaatje uit Australië. Veel succes met de laatste etappes, geniet ervan :)