Van Los Arcos naar Logroño 28,6 km

Spanje, Logroño

Het was gisterenavond erg gezellig op het plein van Los Arcos. Een prachtig oud stukje centrum. Allemaal terrasjes vol met mede-pelgrims die daar allemaal neerstrijken na de wandeltocht voor een drankje en later een hapje. Eten kan je meestal pas vanaf 19.30 uur. Er waren veel mensen op straat bij de kerk, waar ook de terrasjes waren. Spanjaarden, bleek voor een begrafenis. Vreemd en mooi tegelijk dat beide sferen door elkaar heen liepen. Was geen triest gebeuren, zo leek het.

Diverse mensen gesproken. Een pelgrimsmenu gegeten voor €11,00 p.p. Voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht inclusief wijn 😂😂😂. Dat is echt geweldig. Het eten is hier goedkoop. Een glas wijn kost los maar €1,50.

We kopen iedere dag 3 liter water, druiven, bruin stokbrood en schapenkaas en gedroogde worst. Dus iedere dag even een supermarkt opzoeken. De supermarkt zat op hetzelfde plein als waar we gingen eten, maar was dicht. Bij navraag bleek dat ze ‘ ongeveer’ om 18.00 uur open zou gaan. Dat moet je ruim nemen 😀. Steef was al behoorlijk ongerust aan het worden. Plotseling rond 18.30 uur, ging de winkel open. Opluchting alom, want vandaag moesten we een kleine 30 km wandelen bij warm weer. Dat was ook weer voor elkaar 😅.

Mike Kosuke uit Japan kwam ons nog even gezelschap houden op het plein. Hij slaapt in een herberg (alberge) voor slechts €8,00 per nacht, samen met nog 30 anderen in 1 zaal 👀. Hij wist ons te vertellen dat er in Japan een tocht bestaat langs 88 tempels, ‘slechts’ 1500 km...... 😱.

We lagen rond 22.00 uur al op één oor en waren binnen no-time in dromenland. Vanmorgen weer vroeg uit de veren. Vanwege de hygiëne zijn alle matrassen afgedekt met een soort plastic hoes. Logisch, maar ademt niet dus is extra warm voor mij. Ben sowieso warmbloedig. Steef heeft daar geen last van. Dit keer gelukkig een ventilator boven het bed.

Vanmorgen om 07.00 uur aan het ontbijt. De grootste afstand die we tot nu toe hebben afgelegd, namelijk 28,6 km.

We waren niet de enigen en ook niet de eersten die aan de wandel gingen. Velen liepen vandaag beduidend minder km dan wij. Maar wij hebben dan ook een rustdag morgen. Het was bewolkt en er stond een stevige wind, 16 graden bij vertrek. Bewolking is best fijn, dat scheelt een hoop energie en kans op zonnebrand.

We hadden er weer flink de pas in en waren blij dat we na minder dan 10 km in een dorpje neer konden strijken voor een toiletbezoek en een groene thee. Veel druivenranken, amandelbomen, bramenstruiken en een enkele ‘Japie-‘ Krekel van minstens 10 cm groot onderweg. Nou, die wil je echt niet in je afrits-pijp-korte-broek hebben zitten jakkie 🤢😀 (door Elise).

Eenmaal weer op weg komen we nog geen 10 minuten later het lager gelegen zusterdorpje tegen. Daar heeft Elise een t shirt gescoord en uiteraard ook voor ons beiden een stempel in ons pelgrimspaspoort.
We vervolgden onze weg naar Viana dat op ca 10 km van Logroño ligt. Daar, dus in Viana, in de grote kerk weer een nieuwe stempel en onze dagelijkse Tortilla met groene thee genoten.
Tot slot het laatste deel van deze dag naar Logroño afgelegd. Dit stuk was erg rustig dus niet veel pelgrims. Vinden we geen probleem want soms is het wel erg druk op de route.
Ons hotel ligt aan de Camino dus snel gevonden. Het is best lux maar dat heeft ook beperkingen. Ik mocht niet eens ff mijn schoenen uitdoen in de bar!
Afijn morgen een rustdag want we zijn mens en geen machine.(door Steef)

Quote van Steef van vandaag: Het leven is gewoon een Camino: je loopt het af.

Nu heerlijk even dagje rust, wel verdiend hoor. Viel mij ook op dat het behoorlijk druk is op de route. Had ik eigenlijk niet verwacht, waarom geen idee maar waarschijnlijk omdat deze zo’n grote afstand heeft. Wij hadden ook mooie dag wel fris begin maar in de middag toch 26 C. Groetjes ons

Paula 2018-09-26 19:09:07

Heerlijk een rustdag. Wat gaan jullie doen..........hardlopen?😂😂😂. Weer genoten van jullie verslag.

Henriette 2018-09-26 19:23:55

Leukkkkkkkkkkkkk! Geniet!

Renr 2018-09-27 05:37:54

Geniet ervan en de "accu" lekker opladen. Veel plezier

Ruud 2018-09-27 09:16:36

Fijne rustdag. Leuk om jullie ervaringen te lezen. Als aanvulling op de quote van Steef: The journey is the destination!