Dag 5: Léon, 11 km rondwandeling

Spanje, León

Zoals gezegd, hebben wij vandaag onze eerste rustdag in Léon. Voor mij persoonlijk altijd lastig, want ik wil eigenlijk helemaal niet rusten maar lekker gaan wandelen 🚶🏽‍♀️🚶🏻‍♂️. Maar het is natuurlijk ook leuk om wat cultuur te snuiven en dat kan je in Léon wel.
Ons hotel zit vlak achter de Cathedraal, we zitten dichtbij alle bezienswaardigheden, midden in het centrum. Dat laatste hebben we ervaren want het was de hele nacht rumoerig door Spanjaarden die een glas of twee teveel op hadden en een heerlijk avondje/nachtje uit waren geweest. Nou ja, wij hebben dan nu het geluk dat we ons vandaag niet al teveel hoeven in te spannen en ook nog met de Spanjaarden een siësta kunnen houden 😴.

Vanmorgen een goed ontbijt genoten hier in het hotel met scrambled eggs, croissantje, yoghurt, banaan en groene thee/koffie. Vervolgens zijn we op pad gegaan naar het museo de San Isidoro, hetgeen alleen mét gids te bezoeken is en we gingen later terug omdater dan een rondleiding in het Engels werd gegeven.

Dan eerst een wandeling gemaakt naar de rivier Rio Bernesga, waar we San Marcos (ooit een slaapplaats voor Pelgrims en het hoofdkwartier van de ridders van de Orde van Santiago, nu een luxe parador) vanaf de buitenkant hebben bezichtigd. Erg mooi en indrukwekkend. Uiteraard weer diverse plaatjes geschoten.

Langs de rivier met mooie oude bomen (rode beuken, platanen, kastanjes) soort smal park, teruggelopen om op tijd te zijn voor de rondleiding. Het museo de San Isidoro/Panteón de los Reyes, of ‘de Sixtijnse kapel van de Romaanse schilderkunst’ was erg de moeite waard. De kleurige muur- en gewelfschilderingen stammen uit de 12e eeuw en zijn zeer goed bewaard gebleven door o.a. het onderhoud door monniken en de temperatuur. De kleuren zijn nu nog ongelooflijk mooi. De gebruikte verf bestaat uit pigmenten van mineralen. De rondleiding duurde ongeveer 1 uur.

Hierna een heerlijke lunch genoten van een gemixte salade en een bocadillo met tomaat/gedroogde ham. De salade is een goede manier om wat groente binnen te krijgen tijdens onze reis. Tijd voor siësta om ons voor te bereiden op een 2e museumbezoek op 1 dag 👀.

Dat wordt het museo Casa de los Botines, een museum ontworpen in 1891 door Gaudí voor de textielbaron Fernandez en Andres, als woonhuis en werkruimte. Nu een museum, gewijd aan de geschiedenis van het gebouw, zijn beroemde architect en kunst en schilderkunst van de 19e en 20ste eeuw. Van buiten een soort sprookjeskasteel. Mooi om te zien, een uurtje kijk-plezier.

En, ondanks de weersvoorspellingen, een mooie dag met zomerse temperaturen (25 graden +) en onze was kunnen drogen. We willen tenslotte niet ‘alles, aan het einde van onze tocht, rechtop in de hoek kunnen zetten’ 🙂. Al was het alleen maar omdat het dan niet meer in de koffer past 😜.

We kijken uit naar morgen, dan ‘mogen’ we weer ongeveer 26 km wandelen. Vandaag in Léon (rustdag) toch nog 11 km weg gewandeld 😱. Morgen wordt er regen voorspeld vanaf 11.00 uur. We willen vroeg starten, want wordt weer een behoorlijk eind wandelen. Gelukkig is er een eind gekomen aan de ‘Meseta’ en hopen we nu aan het mooiere gedeelte te beginnen.

Vandaag toch nog gewandeld en veel gezien. Voor straks😴😴😴

Henriette 2019-09-20 20:57:52

Leuk om jullie verslag te lezen. Mooie foto’s. Hoop dat het weer mee valt morgen. Wordt de route met het einde van de meseta zwaarder? Of valt dat mee? Groetjes.

Irene 2019-09-20 20:58:00

@Irene: de route wordt zwaarder vanwege hoogtemeters.... maar de omgeving wordt wel mooier. @Henriëtte: ja idd veel gezien en zojuist nog een buitje gehad. Dank je wel, slaap lekker!

Elise 2019-09-20 21:55:28

Nu de dag van details, mooi hoor ook de waslijn, ha.ha.interessant. In ieder geval geen knijpers nodig. Geniet van jullie wandeling morgen en hopelijk niet te veel nachtelijk gespuis.

Paula Schuring 2019-09-20 22:26:29

Fijne rust dag en mooie foto s!!!

Rene 2019-09-21 00:03:41

Ja! Mooi weer allemaal. Gr

Ruud 2019-09-21 20:43:19

Wat een doorzetters

mam. wat een moed kinders love 2019-09-22 15:23:21

We zullen doorgaan Jullie motto Hoera

m.vanderlaan@casema.nl 2019-09-22 15:28:13

Eindelijk om jullie verhaal te lezen! Gaat goed toch! Fijn. Grappig da jullie blij zijn/waren met het einde van de Meseta ik vond dit zelf het mooiste gedeelte. Ga gauw verder met lezen. Buen Camino