Dag 11 Osaka Hiroshima

Japan, Hiroshima

Vandaag verhuis twee.
Osaka zit erop.
Hiroshima volgende bestemming. De eerste echte nieuwe onbekende locatie in deze reis. Omdat hier zoveel in de buurt te zien is, verblijf je best in Hiroshima als uitvalsbasis.

Shinkansen is ideaal om er te geraken

Tegen 15 u kan onze dag hier beginnen.
Beginnend met Shukkeien Garden.
Maar alles in de miezerige regen.
Je kon een zakje karpervoer kopen zodat we de karpers konden voeren doorheen de vijver.

Daar hebben we het Atomic Bomb Memorial Monument gezien. Dit was de rustplaats van een van de A Bomb slachtoffers.

Dan ons gehaast naar het Peace Memorial Park. Dit park omvat de belangrijkste plaatsen van het verleden van Hiroshima.
Het museum laat na 17:30 geen bezoekers meer toe dus moesten daarvoor binnen geraken.

De Cenotaph ook even langs gegaan. Dit is een vuur dat blijft branden zolang er kernwapens bestaan.

Vervolgens naar het Hiroshima Peace Memorial Museum.

Veel woorden zijn er hier niet voor nodig. Iedereen heeft wel al iets gehoord over de gebeurtenissen in Hiroshima.

Maar of je u nu interesseert of niet voor wat er hier gebeurd is, ook al lijkt het een ver van ons bed show, dit moet je gedaan / gezien hebben.

Het kost ochot 200 Yen als toegang (nog geen twee Euro) en het is hier zo duidelijk en leerrijk uitgelegd in het Engels. Illustraties, tijdslijnen, filmpjes, getuigenissen,... Uren kan je hier besteden.

Persoonlijk zou ik sowieso terug willen. Om echt alles gelezen en gezien te hebben. Maar dan denk ik echt dat je een dag zoet bent. Voor deze reis zal het dus jammer genoeg niet meer gaan.

Foto's heb ik buiten twee, niet genomen. Het was een bijzaak en soms leek het echt niet gepast of voelde het niet correct.
Wat ik dus wel gefotografeerd heb zijn de schaalmodellen van de twee bommen en het bekendste beeld van Hiroshima.

Kort verduidelijkt van de vier foto's;
Little Boy is de kleinste bom.
Fat Man was een model gebaseerd op de Little Boy maar zoveel schadelijker.
Als ik me goed herinner was de Little Boy ongeveer 15 kiloton aan TNT als equivalent. Terwijl de Fat Man aan ongeveer 21 kiloton TNT kwam...
Little Boy is voor Hiroshima gebruikt. Het eerste doelwit.
Fat Man was voor het tweede doelwit in Japan. Wegens slechte weersomstandigheden, moest het vliegtuig met de bom door en werd het oorspronkelijke derde doelwit naar voor geschoven. Zo werd Nagasaki het tweede doelwit.
Vanwege omstandigheden is de Fat Man niet op centrum van deze stad gevallen waardoor de schade "beperkter" bleef dan gepland was.

Wat de foto's van de A Dome betreft.
De Japanners waren een promotie hal aan het bouwen. In constructie voor onder andere allerlei evenementen.
Hetgeen wat nu vandaag de A Dome heet, zijn de overblijfselen van deze promotie hal.

Tenslotte nog even langs het Hypocentrum geweest. De plaats waar de bom letterlijk is ingeslagen.

Erna zijn we naar het Okomimura Village geweest. Dit is een smal hoog uitziend gebouwtje waar er ongeveer vier vloeren zijn met verschillende soorten Okonomiyaki eetstanden.

Hiroshima, een plaats om stil van te zijn.