Nog een dagje Mumbo Island

Malawi, Mumbo Island

We beginnen vandaag met een wandeling. Het eiland is nog geen km lang, en nog iets smaller, dus we denken er niet te lang mee bezig te zijn. Dat valt mee, er zijn een aantal paden die het eiland rond gaan met uitsteeksels naar interessante / mooie plaatsen. Een uitkijkpunt vanaf een rots, een mooie baai, nog een baai waar regelmatig otters te zien zijn, en verder is het her en der steil en rotsachtig. De paden zijn niet te druk belopen, niet veel toeristen komen hier wandelen blijkbaar.
Het is een mooie tocht. In de vissersvaartuigen slapen de vissers die ‘ s nachts met lampen hebben gevist. Ze laten ons trots de vangst zien: honderden kleine visjes die aan een boom hangen te drogen, en een aantal grote meervallen, die ze in een van de houten kano’s in een laag water levend houden.
We zien onderweg vanalles. Mooie verschillen in vegetatie, de heersende windrichting is hier oost, dus de oosthellingen zijn duidelijk vochtiger dan de westhellingen, dat zie je in de bomen. Echte lianen, die als touwen vanuit de bomen hangen. Iets te dun voor deze 95 kg Tarzan. ;-).

Na de wandeling (kleine 5 km, 3 uur) zijn we warm en bezweet. We gaan even met een boek zitten tot de lunch, en daarna gaan we nog een keer het water in. Wel heel goed smeren, een uur of langer snorkelen levert een flink verbrande rug op, waar je niets van merkt tot je je wilt afdrogen...
We gaan nu wat verder weg, de baai uit, voor onze cabin langs door het water, ik beklim de rotsen, we zwemmen het haventje in en genieten nogmaals van de mooie cycliden. Tientallen soorten en maten, het is net of je door een heel groot aquarium zwemt. Het is al gauw drie uur later, en we drogen op op het strand, waarna we weer naar de cabin gaan voor een paar uur rust voor het diner. Daar worden we verrast door de otters, die op en rond de rotsen voor ons terras aan het spelen zijn. Prachtig gezicht.

Na het diner liggen we er weer snel in. We slapen hier van ongeveer 21.00 uur tot 05.30 uur... Leven met de zon heet dat. De hele cultuur is hier zo opgebouwd, tegen zessen begint het buitenleven, en tegen achten is het voorbij. Plekken met een generator hebben die aan van 18-21 uur, daarna is het gewoon donker. Omdat de dagen hier het hele jaar ongeveer net zo lang duren, werkt dat prima. We hebben geprobeerd uit te leggen dat dat bij ons anders is, maar ik weet niet of ze dat echt hebben begrepen. Net zomin als ze bevroren water en schaatsen begrijpen. Of centrale verwarming...