Rust en snorkelen

Malawi, Mumbo Island

Heerlijk gegeten en geslapen. Veel kleine muggen rondom de lampen, en in de avond plotseling veel wind. In Nederland zouden we denken aan een onweersbui, maar die kennen ze hier niet. Wel boven het vasteland, niet boven het meer.
Vanochtend weer op tijd wakker, iets voor zessen. Half zeven kwamen ze koffie en thee met biscuits brengen, en om zeven uur was er het hete water voor de douche. Emmer met sproeistuk en kraantje, dat is hier luxe. ;-).
Na het ontbijt (toast, broodje, marmalade, roerei, worstjes) omgekleed en naar het strandje. Even zwemmen, en daarna de snorkelspullen uitgezocht. Genoten van super helder water en tientallen soorten cycliden. Soms wil ik weer een aquarium...
Daarna een kajak. Een echte met voetbesturing. Smal en niet al te stabiel, zo bleek toen we dwars op de golven kwamen: omgeslagen... Naar de rotsen, en er weer op geklommen, dat lukte wonderbaarlijk goed. Na een half uurtje hadden we het wel gezien, nog even rusten, drogen, zwemmen, snorkelen, omkleden en toen was het alweer lunchtijd. Na de lunch eerst half uurtje in de hangmat, en daarna weer snorkelen, nu met de camera van Menita, die onderwateropnames kan maken. Ziet er op het scherm redelijk uit, benieuwd of de foto’s echt gelukt zijn, dat zien we thuis.
Daarna omgekleed, onderweg nog een grote varaan (blijkt watermonitor te heten in het Engels) gezien en gefotografeerd, het beest was zeker 150 cm lang.
Naar de Sundown. Met een klein motorbootje het eiland rond, onderweg gekeken naar de vissers en de zonsondergang, borrel genomen, genoten. En toen was het weer tijd voor even rust met een boek, voordat om zeven uur weer gegeten werd. We worden hier verwend, het eten was weer heerlijk.
En n u zitten we in de duisternis en de wind (elke avond?) te genieten van het geluid van de golven en de ongelooflijk heldere sterrenhemel. Ik heb de Melkweg nog nooit zo goed kunnen zien. We zullen er wel weer vroeg inliggen vanavond. Morgen gaan we het eiland rondlopen, moet in een paar uur kunnen (kan ook in een uur, maar we nemen alle uitlopers om de randen van het eiland te bekijken, vooral de baai waar de otters het meeste zitten). Misschien komen we de tweeëneenhalve meter lange Afrikaanse python ook nog tegen, per slot hebben we vandaag de gespikkelde boomslang ook al gezien.