Nog meer Safari

Zambia, Track and Trail River Camp

Na het ontbijt willen we het stadje gaan bekijken en daar foto’s maken, en de auto een beetje leren kennen. Weten we meteen of het werkt, in- en uitvouwen van de tent, en hoeveel tijd dat kost.

Het valt mee. Een minuut of 10, als niet alles mee hoeft. Zal dus iets langer zijn als we tafel, stoelen enz. ook willen inpakken. De tent is even puzzelen, de riemen van het zeil komen niet overeen met de gespen, we hebben riemen over. Oud en enigszins versleten, maar het voldoet, en dat is voor Afrika blijkbaar voldoende.

Lekker uitgeslapen tot 06.30 vandaag. Ontbijt, en na inpakken tent stukje gaan rijden. Naar het dorp, waar er markt was, volgens mij is die er altijd. We hadden veel bekijks, de toeristen zijn blijkbaar overal hetzelfde: van resort naar resort, en er tussen stoppen is iets bijzonders. We hebben ingrediënten voor de sla gekocht, en brood, eigen lunch vandaag. Daarna doorgereden en bij echt Afrikaans dorp gestopt. Na overhandiging van enige lokale biljetten (Kwatcha) mochten we fotograferen. Merina had meteen de kinderen aan zich hangen, die spreken goed Engels. De oudere generatie (dertigers) minder, en dat zijn ook de mensen die blijven vragen om geld. No blanket, can you help? Voet bij stuk gehouden, en dan gaat het best. Voorgesteld aan de ouderen (onze generatie). Het is een familiedorp: vader moeder, zoons (3) met vrouwen en kinderen. Na een familieportret met Merina als eregast zijn we weer teruggereden en hebben we de tent weer uitgevouwen. Dat is dus inderdaad vijf minuten werk.

Vanmiddag voordat we op safari gaan uurtje bij het zwembad, denken we.

Lekker bij het zwembad gelegen, duik genomen, uitgerust, en of een uitslag opgelopen, of gewoon mieren ofzo: mijn rechterbovenarm, oksel en deel van de borst zitten vol jeukende rode bultjes. Ik overleef het vast we, maar leuk is anders.

Daarna de middag- avondsafari. Het was best een goede safari, maar weinig spectaculair. Ginger (albino-leeuw, mannetje) is al vijf dagen aan het paren en daar inmiddels wel moe van. Overdag ligt hij dus te slapen, en omdat hij weet van mensen niks te duchten te hebben, trekt ie er zich ook niks van aan. Op zijn rug, benen wijd, genieten van het zonnetje. Of ik dit in nog echt wild vind...

In de avond helemaal geen bijzondere dieren helaas. Maar wel een goede safari, veel klein grut, mangoeste, eekhoorns, muizen, wrattenzwijn, een paar nijlpaarden, best wat te zien.

Daarna eten, een eenvoudige doch voedzame maaltijd: bananensoep (de dag ervoor was er kokossoep) een biefstuk (zo rood mogelijk is hier ook echt bijna rauw, heerlijk) en een brownie toe. Vrijwel direct door naar bed.