Naar Lake-Malawi

Malawi, Makuzi Beach Lodge

We werden om 04.25 wakker door lawaai naast de tent. Lichtje aan, naar buiten kijken: wat maken grazende zebra’s een lawaai zeg! Er liepen er een stuk of vijf over het terrein. Dus weer omgedraaid en slapen... Tegen zessen toch wakker natuurlijk. Opgestaan, vuurtje brandde alweer, koffie, lekker ontbijt en alles opgeruimd: vanwege drie lifters moesten we de achterbank leeghalen, en dat is onze kledingkast deze vakantie. Het is gelukt. Om 07.15 reden we, 07.30 passagiers opgepikt, en op pad voor de ruim 100 km. dirtroad. Het ging fantastisch, lekker kunnen rijden. Bij de M1 de passagiers afgezet, en ik ben even gaan kijken bij een groep fietsers met kenteken en zitplaats achterop: dat zijn dus fietstaxi’s. Alle respect!

Wij verder naar Makuzi Beach (http://www.makuzibeachlodge.com/ ), aan het Malawi meer. Onderweg getankt en een supermarkt bezocht, voor de komende dagen eten gehaald. Een paar km. verder een politiecontrole waar geen politie bij stond, alleen een dame. Die stond niks te doen terwijl wij stilstonden. Bij de meeste controles mochten we gewoon doorrijden, dus ik dacht te zien dat ze ons doorzwaaide... Dat was dus fout, daar stond ze op te wachten. Reckless driving, in a hurry, can’t you read... Ik had ook nog eens het klaphek geraakt, en moest dus terug, en toen kwam de agent naar buiten. Daar was mee te praten , en hij zei dat she would release us. She did, maar pas nadat ze een boete van 5000 Kwatchi (zo’n 12,50 dollar) oplegde. Ik was bereid dat te betalen, en vroeg een receipt. Dat werd ingewikkeld... Ze kon me meenemen naar het bureau, daar waren receipts. Ik gaf geen krimp, en toen zei ze dat ze me wilde vergeven. Ik was haar zeer dankbaar en we mochten verder.

Nog een 50 km. door een mooi berglandschap afdalend naar het Malawi meer. Een mooie camping, mooi plekje ook, genieten van de zoetwater-zee, er zijn zelfs golven. Na het opzetten van de tent meteen een duik genomen, was ik wel aan toe inmiddels. Daarna een biertje, zo dadelijk koken. PastAfrica, net als gisteren, maar nu met spek, onderweg gekocht. We hebben het niet laat gemaakt en in de nacht stak de wind op en kwam de bewolking terug...