Dag 8: Yellowstone NP

Verenigde Staten, Yellowstone National Park

Het geysergebied van Yellowstone is de bestemming voor vandaag. Als eerste rijden we naar het beginpunt van de Artist's Paint Pots Trail. Vanaf daar wandelen we naar het punt waar je via een houten boardwalk de aanwezige modderpoelen kunt bekijken. In deze poelen zie je de modder opborrelen en de modderspetters omhoog schieten. Wonderbaarlijk om te zien.

Daarna verder in zuidelijke richting via de mooie Firehole Canyon Drive voor een volgende stop bij het Lower Geyser Basin . Via de boardwalk van de Fountain Paintpot Trial bekijken we daar de aanwezige modderpoelen, geysers en heetwaterbronnen. Ook allemaal weer heel bijzonder en fotogeniek. Maar een van de meest fotogenieke plekken die we bezoeken is toch wel de Grand Prismatic Spring in het Midway Geyser Basin. De grootste heetwaterbron ter wereld. Helderblauw water met randen die verkleuren van bruin tot felrood. Omdat de Grand Prismatic Spring zo ongelooflijk groot is (met een oppervlakte van 75 x 90 meter en een diepte van 49 meter) kun je vanaf de boardwalk maar een klein gedeelte van de bron zien. Omdat we deze bron toch wel graag van bovenaf willen zien rijden we iets verder tot de parkeerplaats waar de Fairy Fall Trailhead begint. Via dit wandelpad kom je na een klein halfuurtje lopen en een flinke klim naar boven bij een uitkijkpunt waar je een schitterend uitzicht hebt op de Grand Prismatic Spring en waar je niet uitgekeken raakt. Maar na een poosje toch maar besloten om terug te gaan naar de auto. We rijden verder in zuidelijke richting totdat we aankomen bij ons laatste hotel in Yellowstone de Old Faithful Inn . Dit historische hotel ligt aan de rand van het Upper Geyser Basin.

Na het inchecken en het uitladen van de koffers gaan we alweer op pad, omdat er rond 17:00 u. een uitbarsting van de Old Faithful Geyser wordt verwacht. Deze bevindt zich op een paar honderd meter vanaf het hotel. Rondom zijn grote rijen banken aangebracht waar je een goed zicht hebt op de geyser. Iets na 17:00 u. inderdaad de verwachte uitbarsting met grote hoeveelheden water en stoom tot zo'n 50 meter hoog. Na iets meer dan 5 minuten kwam de geyser weer tot rust. Mooi om te zien.

Bij de hotelreceptie hadden we gelezen dat er rond 19:00 u. ook een uitbarsting werd verwacht van de Daisy Geyser. Om daar te komen moet je via de boardwalk van de Upper Geyser Basin Trail. Het viel nog niet mee om daar op tijd te komen, omdat de boardwalk een lengte heeft van enkele kilometers en door het grote gebied met vulkanische activiteit slingert. Aangekomen bij Daisy en een tijdlang wachten gebeurde er uiteindelijk niets. Dat toont ook het onvoorspelbare van de meeste geysers aan. Dan maar terug. Totdat we halverwege bij de Grand Geyser kwamen en deze op dat moment met veel geweld tot uitbarsting kwam. Prachtig om te zien hoe de grote hoeveelheid water en stoom tot grote hoogte kwam. En extra mooi door de regenboog die in de waterfontein zichtbaar was. De uitbarsting duurde in totaal zo`n 10 minuten. Wat ons betreft vonden wij de uitbarsting van deze geyser nog mooier dan die van de Old Faithful.
Op de terugweg via de boardwalk nog een aantal slapende geysers en modderpoelen bewonderd en de nodige foto`s genomen. Terug in het hotel ons even lekker opgefrist om daarna in het restaurant te genieten van een heerlijk buffet dat door Fred en Helma was gereserveerd nog als verlaat cadeau voor de verjaardag van Sjaan.