Kou!!

Verenigde Staten, Mount Rainier National Park

Donderdag 7 juli 2016
Nadat we in het plaatsje Bend inkopen hadden gedaan begonnen we aan de Cascade Lakes National Scenic Byway. Een mooie route langs vele meertjes. Om ons heen diverse bergen, en de bergtoppen van Mount Bachelor zijn nog wit. Bij Todd Lake stappen we uit en wandelen we een stukje en krijgen we een mooi uitzicht op de berg.

Vanuit hier rijden we door naar Crater Lake. Crater Lake ligt in een caldera, een vulkanisch basin, dat +- 7.700 geleden ontstond toen de 3600 meter hoge Mount Mazama instortte als gevolg van een vulkanische uitbarsting. Lavastromen sloten de bodem van de caldera af, en er volgde een lange periode van afkoeling. Regen & sneeuw vulden de caldera met diepblauw water. Het meer heeft een diameter van 8 km, en wordt omringd door steile rotswanden die tot 600 meter boven de oppervlakte van het water uitsteken. Het meer is +- 457 meter diep en op één punt is het zelfs 589 meter diep. Het diepste meer van Amerika en nummer 6 van de wereld.

Toch leuke weetjes zo ;-) Het sneeuwt hier erg veel zo'n 1350 cm per jaar. En het water dat uit t meer verdampt word door de sneeuw aangevuld. Hierdoor is het meer zo opvallend blauw en helder.

Hoe hoger we op de berg komen, des te kouder het wordt. Links en rechts van ons ligt er zelfs sneeuw! Eenmaal boven is het echt koud en winderig (en deze keer was Har 't niet!) maar krijgen we een mooi uitzicht over het meer. Het is al avond en Tham wil doorrijden naar de Campground & vooral naar de warme douche, maar Har staat er op dat we toch even de kou trotseren en alvast wat foto's maken van het meer. Het was dan ook wel echt wel mooi om te zien, alleen de kou..... Niet te harden!

De Campground ligt wat lager op de berg. Eenmaal daar aangekomen bleek het vol te zitten. Wel adviseerde de Ranger dat er net iets buiten het park te rijden. Daar staat een houten huisje in het bos en dat gebied gebruiken ze in de winter. Je mag daar nu vrij parkeren en kamperen. Dat scheelde ons weer een paar tientjes, top!

We waren niet de enige op deze gratis Campground en gelukkig hadden we toch snel een goede spot gevonden voor onze RV. Na een broodje te hebben gegeten doken we ons bedje in.

Vrijdag 8 juli 2016
Wakker worden met het geluid van regendruppels is niet wat je wilt als je die dag van plan bent te gaan hiken rondom een meer. Goed, het meer ligt wat hoger dus misschien is het daar wel droog?! Na een warme douche bij de campground van gister en een stukje omhoog rijden komen we aan bij het meer, althans.. We weten dat het meer hier ligt, maar er is werkelijk waar NIETS van te zien! Dikke mist en wolken blokkeren het zicht volledig. We rijden een stukje eromheen en besluiten om onze reis te vervolgen omdat er nergens enig zicht was. Gelukkig hebben we de foto's van gisteravond nog van het meer!

We komen aan in Woodburn. Hier is een grote Outlet Mall. Het is slecht weer, dus prima weer om te shoppen! En Har is daar een heel stuk beter in dan Tham, hij komt weer met tassen terug naar de auto!

Zaterdag 9 juli 2016
Ons 'extra rondje binnenland' loopt ten einde en daarom zijn we weer terug bij Portland. Al vroeg komen we aan in Beavertojn, hier brengen we een bezoek aan een echte Nederlandse winkel. Zij die Harrie een beetje kennen, weten dat drop één van zijn verslavingen is 😄. En als daarvan het einde in zicht begint te raken... Het is een super leuk winkeltje in grootmoeders stijl. Van de Nederlandse eigenaresse krijgen we een kopje DE koffie aangeboden met een plakje ontbijtkoek. We nemen plaats aan een grote lange tafel midden in de winkel. Hier komen eens per week een groep oude Nederlanders bij elkaar die met elkaar koffie drinken, Nederlands met elkaar praten en hun verjaardagen met elkaar vieren. Na twee heerlijke bakken koffie lopen we de deur uit met een stuk oude kaas, melk hagelslag en een kleine voorraad drop voor Har.

We zijn weer terug in Portland. Ditmaal checken we in bij Days Inn Hotel en hebben verder een zeer relaxte middag. In de avond is het tijd om weer eens samen lekker op stap te gaan, tot diep in de nacht.

Zondag 10 juli 2016
Doordat we gisteren tot laat op stap waren, hebben we vandaag een echte zondag- Rustdag. In de avond gaan we uiteten bij Outback Steakhouse en vindt onze ober het maar al te gaaf dat we Nederlanders zijn. Als hij hoort dat Harrie zanger en gitarist is kunnen we al helemaal niet meer stuk bij 'm! Hij laat ons allerlei dingen proeven die wij niet kennen en zelfs een toetje kregen we van hem. Super lief! Om deze relax-dag nog wat relaxter af te sluiten gaan we naar de film. Tham viel met haar neus in de boter met de (door haar zelf gekozen) science fiction film Independence Day 🙄. En hij was ook nog eens slecht ook Hahaha.

Maandag 11 juli 2016
Vandaag rijden we verder. We gaan van de staat Oregon naar Washington. Ook dit is een zeer groene staat, met veel naaldbomen, bergachtig gebied en houten huizen. Het is voor ons weer errûg koud! Waar is toch de zomer?!?

We passeren Vancouver, we wisten niet dat dit óók een plaats in Amerika was, en rijden door richting Mount Saint Helen. Bij het Forest learning Center leren we een hoop over de grote vulkaanuitbarsting van 1980. En hoe ze het bos proberen te herstellen. Bij Johnston Ridge Observatory krijgen we een waanzinnig uitzicht op Mount Saint Helen.

Hierna passeren we plaatsjes als Toledo, Puyallup en stoppen we in Elbe. Een treinwagon is omgebouwd tot restaurant. We besluiten hier te gaan eten. Har besluit om zich te wagen aan de 'Elk Burger'. Het viel zeker niet tegen, maar in het vervolg gaat hij toch liever voor een normale burger (van Tham ;-) Na het eten vinden we een terrein waar we de nacht door kunnen brengen en duiken al snel hierna ons bedje in.

Dinsdag 12 juli 2016
Zodra we wakker worden zien we dat het buiten erg grijs en aan het miezeren is. Eenmaal buiten voelen we ook hoe koud het eigenlijk is, brrrr! Dat worden weer lagen over elkaar aan trekken om het een beetje warm te krijgen vandaag.

We gaan naar het National Park Mount Rainier. En brengen als eerst een bezoek aan het Longmire museum. Hopen dat hierna toch de zon nog gaat schijnen. Bij het Wilderness Information Center zien we dat er nog veel sneeuw is in het park en voorspellen de weersverwachtingen niet veel goeds. Eenmaal buiten hangen de wolken weer goed tussen de bergen en komt de zon er met geen mogelijkheid doorheen.

Bij het uitkijkpunt genoemd 'Paradise' zou je de berg goed moeten kunnen zien en kun je vanuit hier diverse trails lopen. Alleen vandaag met de bewolking... Is het allemaal toch wat minder. Daarbij voelt Har zich alweer een aantal dagen niet echt lekker en als Tham voorstelt om toch wat te hiken springt het enthousiasme er niet vanaf. Ondanks de kou en de miezer regen krijgt ze hem toch nog zo ver om toch nog een stuk de berg op te lopen.

Onderweg de berg op passeert een bever ons op een brug, super leuk beest!
We lopen een aardig stuk de berg op totdat we echt wat meer in de wolken zitten en het uiteindelijk harder begint te regenen. De hoogste tijd om terug te keren naar de auto.

Tegen de avond komen we aan in Seattle. Hier vinden we een plekje bij een bedrijventerrein om te gaan slapen.

Woensdag 13 juli 2016
Na een goede nacht blijkt Har nog steeds niet lekker te zijn (verkouden & grieperig). Tham besluit op haar iPad een hotel te gaan zoeken voor een aantal dagen zodat hij kan gaan herstellen. Uiteindelijk vind ze een plekje in Federal Way voor 5 nachten. Een kamer met een keuken erin. Dus we doen wat inkopen, veel groente & fruit en wat pillen tegen de griep en keelsnoepjes om de keelpijn te verzachten.

We hebben geluk en mogen al eerder inchecken. Douchen, gordijnen dicht en slapen.
Deze dagen heeft Har veel geslapen en is hij (al zeg ik het zelf) goed verzorgd.
Na 5 dagen uitrusten gaan we maandag weer op pad. Daarover in ons volgende verslag meer!

Voor nu, een Brassa van ons allebei X

Bedankt weer voor het hele reisverslag. Fijn dat het Har weer beter gaat. Wel je groentes opeten he!? Succes daar!

Marco 2016-09-11 16:44:28

gelukkig dat het met Harry weer beter gaat. liefdevolle verzorging en veel slapen doet wonderen. Dank voor het verslag. Liefs en een dikke kus xxxx

stina 2016-09-12 15:13:03

Die Har hij wordt nog eens lui van al die dagen slapen en uitrusten,haha! Maar wel fijn dat er ook nog een stukje Nederland is met een lekker stuk kaas en een goed bakkie DE koffie, daar knap je van op! Maar luitjes het zijn weer prachtige plaatjes en een heerlijk verhaal erbij, ga zo door zou ik zeggen! Nog heel veel plezier en een dikke brasa van ons xxx