Three major parks!

Verenigde Staten, Grand Canyon National Park

Monument Valley, Horseshoe Bend, Grand Canyon

We maken een hoop mee en genieten intens van onze reis. Trouw houden we iedere dag onze aantekeningen bij zodat we niets vergeten. Het internet is nog steeds dramatisch waar we ons bevinden dus duurt het even voordat we weer wat plaatsen. Op Facebook plaatst Harrie regelmatig foto's zodat we die ook direct als back up hebben. We zijn halverwege mei in dit verslag.

Maandag 16 mei 2016:
We zijn onderweg naar Monument Valley en belanden in een plaatsje net daarvoor, Kayenta. Een plek waar veel Native Americans wonen. Bij het tankstation krijgen we te horen dat je hier prima op het parkeerterrein kan blijven staan en slapen, en dat we bij de 'laundry' kunnen douchen.

We belanden bij de 'Mac' voor een warme chocolademelk en een kop thee en (vooral) de gratis WiFi. We kijken uit op het parkeerterrein waar we de nacht zullen doorbrengen. Har is er ditmaal niet zo gerust op om hier de nacht door te brengen. Kan dit wel, de politie stond verderop. Tham gaf aan dat als het niet zou mogen we weggestuurd zullen worden en dan vragen we gelijk waar het wel zou mogen.

Dinsdag 17 mei 2016:
We hebben een prima nacht en start van de dag gehad en rijden nog geen half uurtje en komen aan bij Monument Valley. Dit is geen National Park, dus je betaald $20,- voor 2 personen en hebt dan 2 dagen toegang tot het park.

Je mag met je eigen auto de route door dit park rijden. Je kan ook met een Jeep een (georganiseerd toeristen-)Tour door dit park heen rijden. Ze geven aan dat de wegen onverhard en slecht zijn... Hihi!! Zijn ze nog nooit op Bonaire geweest zeker?!? Dit zijn top wegen met wat wij thuis hebben! Ach, de mensen verdienen er wel wat aan maar wij rijden liever zelf in onze Mazda MPV uit 2003 :-)

Er is maar één hike te lopen in het park: The Wildcat Nature Walk. De route is 6,1 km en zéker de moeite waard! Het is een trail die rond 1 van de Hoodoos (grote alleenstaande rotspunten) gaat. Waanzinnig mooi is dat en je bent dan echt even 'alleen op de wereld' midden op de prairie. Je krijgt er echt het 'Wild West' gevoel van. En op deze manier de Hoodoos van dichtbij bekijken en de absolute stilte om je heen ervaren is toch meer impressive dan dat je het op een afstandje bekijkt.

Na een paar uur ben je hier wel klaar dus op naar het volgende puntje in onze Roadtrippers app (ga je op reis, dan is deze app echt helemaal te gek in de voorbereiding!).

We gaan naar Page (Arizona). Doordat we nog steeds in niemandsland rijden laat onze internetprovider ons nog steeds in de steek en kunnen we van Horshoe Bend geen adres invoeren. In Page zelf staat het ook erg slecht aangegeven, terwijl dit wel een zeer bekend en extreem veel gefotografeerd toeristentrekpleister is.

Uiteindelijk krijgen we van een (echte!) sheriff te horen dat het bij Highway 89 Mile 545 moet zijn om dit te kunnen bewonderen. Vlak daarvoor wordt het pas aangegeven en zien we dat er vele anderen de plek ook hebben weten te vinden.
Na een klein wandelingetje (aan beweging geen gebrek deze trip) kwamen we aan en hadden een waanzinnig uitzicht op de Horshoe Bend!

Omdat het nog vroeg in de avond is en de Grand Canyon, South Rim, hier maar 230 km verderop is, besluiten we dat we die kant gewoon op gaan rijden. Gedurende de reis valt de avond en is het behoorlijk donker richting de Grand Canyon.

We komen aan bij de Entree van de Grand Canyon. Er zitten geen Rangers meer bij de ingang van het park aangezien het al avond is. We moeten nog een behoorlijk stuk rijden vanaf deze ingang van het park naar Grand Canyon Village.
Onderweg ziet Tham een Mountain Lion die hier veel voorkomen. Har was aan het rijden en heeft hem gemist. Er zijn verder geen foto's van.. (volgens Har moet je wel het bewijs ervoor kunnen tonen, geen foto's... geen Mountain lion)

We rijden door naar Grand Canyon Village. Onderweg vinden we geen plekje om te gaan slapen. Eenmaal in het dorp komen we aan bij de Maswik Lodge. Bij de receptie krijgen we te horen dat de kamers normaal $209 per nacht kosten. Er is nog maar 1 kamer beschikbaar voor deze nacht. Voor $50,- mochten wij in deze kamer. Na kort overleg besloten dit toch maar te doen ;-) (en waarom deze laatste kamer dan maar $50,- was begrijpen we nu nog niet)

Woensdag 18 mei 2016:
Na een goede nachtrust zijn we richting de Campground gereden. Het leek vol te zitten, maar na wat gepuzzel bleken we toch 3 nachten te kunnen boeken. Dat is dus NIET vol! Begrijp je het nog? Nou mazzel dus en natuurlijk gelijk vastgelegd aangezien er genoeg te zien is hier.

Bij het Visitor Center hebben we een kort filmpje gezien van "Inside Grand Canyon".
Hierna zijn we naar 'Mather Point' gegaan. Een waanzinnig uitkijkpunt waarbij je goed de Canyon in kan kijken. Voor de dubbelzinniger onder jullie is dit het moment om de vorige zin gewoon te negeren!

In Tusayan (een naast gelegen dorp) besloten we wat inkopen te gaan doen. In het park zelf is het allemaal een stuk duurder dus dat willen wij sowieso liever vermijden.
Alleen in dit geval... vergeet het maar! Ook hier liggen de prijzen schrikbarend hoog. Een zak ijs kost hier $4,50 zonder tax, terwijl het elders rond de $2,- kost.
Harrie's nieuwe quote hier is ontstaan in de lokale supermarkt met een jonge supermarktmedewerker die vroeg hoe het met ons was. Harrie's antwoord: "Well, shopping here is like being butt-fucked, without being able to enjoy it! De winkelbediende was daarna behoorlijk van zijn apropos.......
Tip: Koop je spullen alvast in voordat je bij de parken in de buurt komt.

Na een heerlijke lunch bij de Thai en wat info opgehaald te hebben bij het vliegveld over rondvluchten boven de Grand Canyon, zijn we naar de film gegaan. Een IMax 3D film: Grand Canyon, The hidden secrets. Een goed opwarmertje voor wat we de komende dagen gaan zien.

Donderdag 19 mei 2016:
Vandaag stond het Hike trail 'Rim' op het programma. Een fantastische hike met steeds weer een nieuwe kijk op de Grand Canyon. Af en toe klauteren wij nog wat van het uitgestippelde pad af, klimmen op rotsen om een nog beter uitzicht te krijgen op de Canyon, wauw!!

Bij terugkomst bij onze kampeerplek worden we nog getrakteerd op wat wild life, de Elks komen met een klein groepje door de tenten heen gewandeld en grazen hier en daar wat. Super gaaf om te zien! Om 20:00 uur liggen we er allebei af, het is te koud buiten en morgen staat de volgende hike alweer op ons programma dus vroeg ons bedje in.

Vrijdag 20 mei 2016:
Ons volgende hike avontuur stond alweer op ons te wachten. De 'Bright Angel Trail'. Deze trail moet je op tijd starten ivm de warmte aangezien je de Canyon in gaat/afdaalt. Je kan overnachten beneden in de Canyon maar dat moet je van te voren vast leggen. Dit hebben we niet gedaan.

Toen we bovenaan begonnen was het erg hard aan het waaien en koud. Zodra je de eerste stappen in de Canyon zet verdwijnt de wind en is daar alleen maar de hitte van de zon. De afdaling ging smooth. Je weet dat je dezelfde weg weer omhoog terug moet lopen. De mensen die terug kwamen lopen keken overwegend een stuk minder happy dan wij die naar beneden liepen.

Tijdens een lunch break op een rots met uitzicht over de Canyon besloten wij dat we weer terug omhoog gingen lopen. Terug omhoog gingen we op een vast tempo achter elkaar aan, dit ging top! Wij zijn niet helemaal naar beneden gelopen, maar hebben een gedeelte van de trail gedaan. Het is een hele belevenis, we hebben de warmte van de Canyon mogen ervaren, de Canyon weer op een hele andere manier en vanuit een ander perspectief (van onder) mogen bewonderen, het was super!

We hebben deze avond ons record verbroken. Om 17:50 uur staan we onze tanden te poetsen en 10 minuten late duiken we onze RV in. Het is nog kouder dan de avond ervoor dus buiten zitten zat er voor ons niet in. We schrijven ons blog en sluiten al vroeg onze ogen deze avond. Wat is er mis met veeeeeeeel en laaaaang slapen?

Zaterdag 21 mei 2016:
Om ons Grand Canyon avontuur goed af te sluiten hebben we een rondvlucht geboekt. Harrie heeft hier vanuit het verleden (1979) toen hij met zijn ouders, broers & zussen was goede herinneringen aan over gehouden. En de Canyon op deze manier weer mogen zien is toch echt wel een unieke ervaring.

Voor vertrek werd ons de optie gegeven kosteloos te cancelen omdat er nogal wat wind stond en de turbulentie wel eens pittig kon zijn. Ja doei! Nú zijn we er en als zij kunnen vliegen, dan vliegen wij dus ook!

We zaten met slechts 2 andere stellen in het vliegtuigje dus dat was top. Helaas werd Tham al vrij snel na het opstijgen misselijk en werd het gedurende de vlucht niet beter. Wel heeft ze kunnen genieten van het uitzicht, voor de volgende keer regelen we eerst wat pilletjes zodat ze voor de volledige 100% kan gaan genieten.

Na onze vlucht vervolgen we onze reis richting Flagstaff en dus een gedeelte van de route 66. We stoppen bij een Eddie Bauer Store om Harrie zijn broek om te ruilen en besluiten later daar op het parkeerterrein te overnachten.
Morgen verder richting Sedona.....

Waarover in ons volgende verslag meer!

Voor nu een Brasa van ons allebei X

Wat een mooi avontuur! En wat herkenbaar waar je nu wel- en niet kan slapen in je auto ;)

Bart, Daan en kids 2016-06-23 04:18:01

Weer genoten van jullie reisverslagje..😘

Margie 2016-06-23 14:38:40

Klinkt weer helemaal top!! Leuk om weer te lezen, lekker doorgaan met genieten en mooie herinneringen maken. Dikke kus van ons xxx

Rein en Mirjam 2016-06-23 16:43:03

Dank jullie wel. Jullie doen het alletwee toppie. Gaaf. Veel plezier. Be you.

Marco 2016-06-23 19:33:41

helemaal geweldig wat jullie mee maken dikke kus van mij

miriam 2016-06-24 09:28:49

Keep thise stories coming! 😘

Alex en Diannr 2016-06-25 19:18:58

Never a full moment.....heerlijk verslag weer 😀

BrenVerhaar 2016-06-26 19:28:27

Full moet dull zijn natuurlijk 😂

Brenda verhaar 2016-06-26 19:29:32

geweldig weer om te lezen. dikke kus van ons xxxx