Folsom Prison Blues

Verenigde Staten, Yosemite National Park

Maandag 13 juni 2016,
We verlaten Santa Rosa en rijden via Sacramento (waar we alleen maar in de file staan) naar Plumas. Hier zijn allemaal uitgestrekte rijstvelden, niet zoals in Azië heel mooi opgebouwd in trappen, maar als echte lange velden. Wel bijzonder om te zien en een leuk 'weetje'.

Het is al aan het begin van de avond als we aankomen bij Folsom Prison. De gevangenis is bekend geworden door het nummer "Folsom Prison Blues" van Johnny Cash. We willen hier een aantal foto's maken voor Har zijn TAFKAH-website aangezien hij een aantal nummers van meneer Cash speelt. Gelukkig is het rustig vanwege het tijdstip want....

Een van de bewakers ziet dat we foto's willen gaan maken met de gitaar erbij en zegt vervolgens dat we dat natuurlijk wel dezelfde foto's moeten maken zoals Johnny Cash dat destijds deed...!? Natuurlijk, dat willen wij wel! Hij laat de bewakers bovenin de toren weten dat hij ons begeleid naar de poort en dat we toestemming hebben om daar even te staan (normaal mag je niet bij de poort komen aangezien de gevangenis gewoon nog steeds in gebruik is). Har gaat in diverse poses staan en Tham maakt de foto's. Just like Johnny Cash... Hoe cool is dat!

Als we verder rijdem, komen we bij een Rest Area langs de snelweg en warmen snel wat noodles op en duiken ons bedje in.

Dinsdag 14 juni 2016,
We rijden vandaag een fantastische route door de groene bergen met hier en daar weer wat sneeuw. Al kwijlend kijkt Har naar alle ski bordjes die voorbij komen en weet niet waar hij het zoeken moet als hij ziet dat er daadwerkelijk nog geskied wordt op sommige bergen.

We rijden toch door naar Reno. Het heeft zich zelf de naam ' The biggest little city in the world' gegeven. Het is Las Vegas in het klein, niet ons ding. We rijden door wat straatjes en gaan weer verder.

Onze volgende stop vandaag is Lake Tahoe. Een groot meer wat 501 meter diep is. We komen aangereden in South Lake Tahoe waar het wel HEEL erg druk & touristisch is. Een hoop motels/hotels en winkeltjes. TE druk en touristisch. Dit laten we heel snel achter ons en gaan naar de "must see" uitkijkpunten van het meer.

Bij Emerald Bay hebben we een goed uitzicht gekregen op het meer, de kou en de drukke mensen menigte hebben ons doen besluiten dat we weer met gierende banden weg gaan. We rijden een flink stuk door en stoppen zo'n 28km voor Yosemite National Park.

Woensdag 15 juni 2016,
We gaan weer omhoog de bergen in, het wordt steeds kouder en weer sneeuw! De entree aan de oost kant van het park ligt op 3048 meter hoogte. Bij aankomst in het park worden we direct getrakteerd op drie herten. Neeeee, niet op ons bordje, maar gewoon in de natuur :-) Har kan dichtbij ze komen om ze te filmen en te fotograferen. Blijft toch bijzonder!

We stoppen bij Lembert Dome een granietkoepel, met zijn hoogste punt op 2882 meter. Bij Olmsted Point heb je een fantastisch uitzicht op de bekende Half Dome granietkoepel en de Tioga Road. Aan deze kant van de bergen gaan we meer de vallei in. De zon komt door en hier is alles al sneeuwvrij. We klimmen en klauteren wat bij de watervallen en komen zo op plekjes waar de andere mensen niet komen.

In de auto hebben we een feestmomentje! We hebben de 10.000 km aangetikt! 164.300 staat er nu op de teller in iets meer dan 40 dagen effectief. En nog vele km's te gaan! Woehoew!

Eenmaal in Yosemite Village vinden we bij 'Housekeeping' een douche voor $5,- p.p inclusief een handdoek. Nadat we weer fris en fruitig zijn willen we opzoek naar een overnachtingsplek. Alleen staat er een mega lange file het park uit en de auto's staan al een hele tijd stil. Bij navraag aan een Ranger van het park krijgen we te horen dat dit iedere dag het geval is. Aan het einde van de middag tegen de klok van 16:00 sta je volledig vast. Er zijn verkeersregelaars die dit hele gebeuren proberen te reguleren. We besluiten dan hier maar wat te eten en na de file pas weer te gaan rijden.

We rijden via een mooie route het park uit en gaan opzoek naar een plek om de nacht door te kunnen brengen. Zo'n tien km buiten het park zien we een grote parkeerplaats vol met tentjes, kampvuur, Campers en auto's. We vinden er ook een plekje en duiken op tijd achterin ons bedje in.

Donderdag 16 juni 2016
Vandaag rijden we de Glacier Point Route. Vanaf Yosemite Village is dit ongeveer een uur rijden naar Glacier Point (wat het eind punt is) en onderweg heb je diverse uitkijkpunten.

We maken een stop waar we een waanzinnig mooi uitzicht hebben op de bergen. Har maakt de koffie en Tham laat ondertussen de granola uit haar handen vallen; in en naast de auto. Daar ging ons ontbijt... Gelukkig hebben we altijd nog een boterham met pindakaas :-)

Aan het einde vd middag doen we ons inkopen en lukt het ons net aan voor de dagelijkse drukte het park uit te rijden. We gaan weer naar de parkeerplaats van gisteravond. Die was ons erg goed bevallen. Zo'n plek "Where the sun comes up, about 10 in the mornin', an' the sun goes down, about three in the day"...

Het is nog vroeg dus Har kan nog even lekker gitaar spelen. Tot de zon achter de bergen verdwijnt, want dan wordt het meteen fris met koude handjes tot gevolg. Na het eten maken we kennis met een jong Belgisch stel Nele & Vincent die een maand op reis zijn. En niet veel later met de zojuist afgestudeerde Christian uit San Diego & Ida een studente uit Denemarken. We hebben een heerlijke avond rondom het kampvuur en heerlijke drankjes tot diep in de nacht en maken kennis met Bush's 'Grillin' Beans'.

Vrijdag 17 juni 2016
We hebben een beetje uitgeslapen vandaag. Was toch wel wat later dan gepland vannacht... Ook onze 'buren' Ida & Christian zijn net op en we besluiten met elkaar te ontbijten voor we weer richting Yosemite rijden. Na een douche in de Village zijn we naar de Vernal Falls gegaan. Een goede klim omhoog met een fantastisch uitzicht op de watervallen.

Na deze hike besluiten we vandaag vroeg terug te gaan naar de parkeerplaats/gratis camperen (we blijven wel Nederlanders he!). Zo hebben we voor vannacht weer een goed plekje en kunnen we wat hout sprokkelen (gratis hout ;-) om ons eigen vuurtje vannacht weer te gaan maken.

Aan de overkant van de parkeerplaats is een rivier waar we even op de rotsen zijn gaan zitten. Har ziet wat glinsteren op de bodem. Het blijkt om goudsnippertjes te gaan. Hij krijgt het in z'n bol, slippers uit en het water in op zoek naar een goudklompje. De goudkoorts slaat toe! Van Christian krijgen we later te horen dat het om Pyriet gaat ookwel Fool's Gold genoemd. Dus helaas, geen echt goud.

Op een gegeven moment komen er een aantal helikopters & Chinooks overgevlogen. President Obama en zijn gezin komen een paar dagen het park bezoeken. De National Parks bestaan dit jaar 100 jaar en dat moet gevierd worden. We hadden de afgelopen dagen al wat media auto's in het park zien staan, nu weten we waarom.

Har raakt in gesprek met een oudere man genaamd 'Van' die hier op het parkeerterrein blijkt te wonen (dat vermoeden hadden we al) met nog een andere man. Van is blij met wat aanspraak en verteld een beetje zijn verhaal, op zijn benen open wonden waar de vliegen op af komen. Geen geld voor medische hulp en geeft zichzelf eigen medicatie in de vorm van (veel) Wodka & wiet. Hmmm mooie titel voor een song: 'Wodka & Wiet'

Zaterdag 18 juni 2016
Voordat we vandaag van het parkeerterrein afrijden verzamelt Tham allerlei etenswaren en brengt ze naar het kamp waar 'Van' en de andere man verblijven. 'Van' was er op dit moment zelf niet. De andere man was zo dankbaar voor alles en vooral voor de zakjes oploskoffie. Hij had in geen tijden meer koffie gehad. Dit kon natuurlijk echt niet, dus gaf Har ook nog de bus oploskoffie die we hadden staan. Wij kopen wel weer nieuwe onderweg.

Bij de entree van het park krijgen we te horen dat we rekening moeten houden met flinke vertragingen/ files van zo'n 3 uur in het park en dat gedurende de hele dag. Dit vanwege Obama die in het park is en dat er gedeeltes tijdelijk zijn afgesloten etc.
Daar zaten we niet echt op te wachten, dus de keuze gemaakt om ipv vanmiddag nu al door te gaan rijden naar onze volgende stop.

Via de bergen met "Golden Grass" kwamen we weer in de bergen met veel groen. Wat een mooie omgeving. We zijn onderweg naar Kings Canyon & Sequoia National Park, waarover meer in ons volgende verslag!

Brasa van ons allebei X

De natuur is echt prachtig geweldig om te zien, we blijven mee genieten met jullie p.s. lief dat jullie ook zo aan de medemens denken en fijn om te horen dat ze er blij en dankbaar voor zijn.

Esther van Zuijlen 2016-08-03 08:53:55

Kijk; dat zou nou helemaal mijn ding zijn; prachtige natuur hoor! Tsjonge wat mooi. Genieten.

Marco 2016-08-06 12:44:00

Nou luitjes, dit is weer een prachtig verhaal met mooie foto's. Wij blijven genieten van deze prachtige verhalen en foto's. Ik zou ze zo in m'n to do lijstje kunnen zetten!! Toch!!! Blijven genieten is mijn advies,maar dat hoef ik niet uit te leggen geloof ik!! Haha!! Heel veel plezier nog, Groetjes Tim,Mirjam en die papa.

Rein en Mirjam 2016-08-07 14:38:14

mooi verhaal weer. blijf heerlijk genieten . dikke kus xx